Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når skifter dere strenger?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan dere vet at det er på tide å skifte strenger på gitaren deres (da tenker jeg ikke på strengeskifte pga at strengene ryker)? Jeg tenker da først og fremst på el-gitarer. Jeg føler at strengene på strat-kopien min begynner å bli litt "slappe i fisken" og lurer på om dette er et tegn på at de bør skiftes ut snart.

Og i tilfelle hvordan i alle verden skifter man strenger på en slik elektrisk gitar. Ser at strengen forsvinner ned i tremoloen, men skjønner ikke helt hvordan den er festet der. Må jeg skru av lokket på baksiden osv?

(Nei jeg har ikke skrudd og undersøkt noe særlig på gitaren enda :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Oiii.. det hørtes ut som den er spella en del på ja... forsvinner strengene ned i tremoloen??

Selv bytter jeg ca. 1 gang hver andre mnd på gitarene mine. Alt etter som hvor mye jeg har spilt på dem.

Da får jeg også tid til å gå over gripbrettet med no "luriumstoff" så det blir fint og "fresht" igjen.

Du får garrantert bedre lyd, hvis du ikke har skiftet strenger på en stund. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tilfelle hvordan i alle verden skifter man strenger på en slik elektrisk gitar. Ser at strengen forsvinner ned i tremoloen, men skjønner ikke helt hvordan den er festet der. Må jeg skru av lokket på baksiden osv?

(Nei jeg har ikke skrudd og undersøkt noe særlig på gitaren enda :rolleyes: )

Nei , du trenger ikke å skru av lokken. Bare å ta av strengene og følge strengene ned til tremoloen, der kan du bare dytte strengen ned mot tremoloen. Så stikker enden av strengene ut av dissa små hulla på lokket.

Så kan du bare trekke dem ut.

Når du skal ha nye strenger så gjør du det samme, stikker strengene gjennom dissa hulla bak gitaren(lokket) , så stikker strengene opp fra tremoloen, så tar du strengen å fester den på stemmeskruene.

Vetskje hvordan jeg skal forklare ditta , men håper ditta hjalp. Prøv iallefall. <_<

Endret av tlt1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter når de ikke lenger har nok tone. Jeg gidder ikke bytte hver uke når jeg ikke spiller aktivt ute.

Hvis jeg hadde spilt masse konserter nå, hadde jeg byttet strengene veldig mye oftere. Jeg ryker skjeldenstrenger vanligvis, men har perioder der det går et par på hver øving... Vet ikke hvorfor... sikker mer agressiv noen ganger enn andre.

Ryker jeg en streng og ikke gidder å bytte hele settet, spleiser jeg den, jeg bytter aldri en streng, jeg bytter kun alle i samme slengen, pga at det blir en helt annen lyd i strengen man bytter...

En annen faktor som spiller inner hvor mye strenger jeg har liggende, hvor mye penger jeg ahr akkurat der og da, om jeg gidder å bytte ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan dere vet at det er på tide å skifte strenger på gitaren deres (da tenker jeg ikke på strengeskifte pga at strengene ryker)?

Jeg bytter når jeg syns klangen i dem blir for dårlig. Opptrent erfaring gjør det ikke så vanskelig å høre. Dessuten faller gamle strenger lettere i pitch enn nye, så når jeg stemmer gitarene er det også lett å se. Normalt sett cirka én gang i måneden, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasker henda før jeg spiller, og har noe sånt GHS rensemiddel som jeg også bruker. De føles bare "innspilte" ut, men ikke slitt eller skitten på den måten. Bytter ikke før de ryker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.