Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lage egne låter


heggiero

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har forskjellige måter å lage riff på...

Den ene er at jeg sitter og klimprer på gitaren, og det dukker opp et eller annet som jeg etterhvert videreutvikler til et komplett riff...

Den andre er at jeg setter meg ned for å lage noen riff... altså tvinger frem noe...

Den tredje er at jeg hører for meg riff eller melodilinjer, og det kan dukke opp når som helst, på bussen, på skolen, i senga, i dusjen... hvor som helst... Hvis jeg har papir i nærheten, som på skolen, så skriver jeg en tab på det, om ikke prøver jeg snarest å kommer meg til en gitar for å prøve å spille det.

Den fjerde er at jeg jammer frem riff på øving, gjerne da med trommisen i bandet...

Dette rommer også at hvis vi allerede har et eller flere riff til en sang klare, så spiller vi det og bare jammer videre for å se om noe kommer mer "naturlig".

Den femte måten, som blir ganske lik den andre, er hvis jeg allerede har noe å bygge på, pg setter meg ned for å finne på en fortsettelse.

Skal jeg lage musikk til bandet, så foretrekker jeg å ha noen riff klare, og deretter jamme frem resten på øving, evt se om andre i bandet kan ha noe som passer.... Og prøver alltid å huske de fleste riffene, slik at om jeg en gang sitter fast, så kan jeg dra frem et gammelt riff som kanskje passer... noe det som ofte er effektivt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye synth når jeg lager låtskisser.

Har spilt gitar så lenge at fingrene har en tendens til å gå til vante plasser litt for ofte :)

Altid inspirende med noen nye friske synthlyder, looper osv

Dette funker kanskje ikke så bra hvis du spiller superstreit rettfram gitar rock kanskje.

Men da kan man jo programere noen rytmer å spille over for å få litt ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen morsom fremgangsmåte, som kanskje passer best hvis du driver med litt mer proggy greier, er å lage mye forskjellige riff, akkordprogressjoner osv som går i samme toneleie. F.eks du har 20 ideer som har "utgangspunkt" i Em, så kan du slå sammen de beste, og justere det etterhvert som nye deler kommer sammen. Dene sammenslåingen av ideer kan også føre til ny inspirasjon.

Det blir enda mer spennende når du begynner å blande ideer i andre toneleier og taktarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.