Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lage egne låter


heggiero

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Ziggy Stardust

Når vi mekker sanger med bandet driver vi bare å spiller ideer vi har riff etc. Også bygger vi bare på låta ut fra det.. prøver å jamme å se hva som passer sammen. Started somoftes med hovedriffet, og får ferdig vers og refreng.. så bygger vi opp låta og putter inn bridge her og der, og legger inn litt fancyshmancy greier noensteder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en stor lideskap for musikk og gitarspilling og kunnetenkt meg å lage egne låter etterhvert, noen tips til de som ikke er så gode på tone anv og akkorder til fremgangsmåter og lage egen musikk på

Jeg går ingen steder uten notatblokk og penn. Du vet aldri når du kommer på noe tekst du gjerne vil ha skrevet ned. For eks rett etter at du har lagt deg, eller på vei til trikken.

Siden jeg ikke kan noter må jeg enten skrive ned akkorder og melodier, eller spille dem inn. En mp3-spiller med opptaksmulighet, MD-spiller, eller PC med mikrofon løser problemet ganske kjapt for meg, så har jeg idéene liggende til senere.

Nå er problemet å finne de bra låtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg finner hele tida på nye riff som er kule, men når jeg skal skrive dem ned etterpå, glemmer jeg alltid masse, så gir jeg opp.

Vil dere anbefale meg å lære meg noter eller skrive det ned som tabs?(eller andre, smarte måter)

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å jamme og se om dere (du) kommer opp med noen riff. Det er et topp utgangspunkt. Ellers er det veldig fint å ta utgangspunkt i et refreng. Prøve å komme på et catschy refreng. Enten melodi først eller en akkordprogresjon. Prøv å ha en gitar for hånd når du driver med andre ting slik at du kan prøve ting og notere ned his du plutselig får en ide. Notatblokk er fint til tekstskriving.

Det er dessverre få "oppskrifter" når det gjelder låtskriving. Men jam mye og prøv å finne fine melodier og akkorder i jammen eller hodet... Når ting begynner å gå naturlig finner du sikkert en egen måte å arbeide med låtskrivning på. . Det er ganske inviduelt. Lykke til og et siste tips: Less is more, det er ofte det enkleste som låter best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg finner hele tida på nye riff som er kule, men når jeg skal skrive dem ned etterpå, glemmer jeg alltid masse, så gir jeg opp.

Vil dere anbefale meg å lære meg noter eller skrive det ned som tabs?(eller andre, smarte måter)

Tabs og noter er fint det.. uansett!! :D

Jeg pleier å spille det inn på diktafonen med en gang hvis jeg får en feit ide, på den måten kan jeg plukke det etterpå hvis jeg ikke husker det. Kladder ofte ned litt tabs bare for å få oversikt over hvor jeg spilte riffet.. Besifring er også fint hvis det er aktuellt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver så godt vi akter å lage låter med bandet, men problemet er at vi ikke finner på noe tekst som passer til refrenget/riff ,...

Men framgangsmessig så begynner vi med en ide som oftest jeg har fått på gitaren. Så kommer trommen inn med en fet rytme som passer, også til slutt bassen. Men vi jobber treigt ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,.. Da trengs det store mengder kunnskap og erfaring. Samt manualer tjukke som leksikon. Men joda det finnes!

Et lite tips, prøv å visualiser sangen din. Utrykk stemningen du er i med gitarn. Derav det overmisbrukte ordtaket " spill med følelse "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg finner hele tida på nye riff som er kule, men når jeg skal skrive dem ned etterpå, glemmer jeg alltid masse, så gir jeg opp.

Vil dere anbefale meg å lære meg noter eller skrive det ned som tabs?(eller andre, smarte måter)

tabs er mye enklere å lære seg å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg finner hele tida på nye riff som er kule, men når jeg skal skrive dem ned etterpå, glemmer jeg alltid masse, så gir jeg opp.

Vil dere anbefale meg å lære meg noter eller skrive det ned som tabs?(eller andre, smarte måter)

tabs er mye enklere å lære seg å forstå :)

Ej synst Nota e enklast :P Men tabs funka fint det :) det e vertfall lettare ¨å lære sej å lese tabs da :P

Endret av Jallis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.