Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner spm, hva gjør jeg med tommelen?


metellius

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt gitar og øvd en del på det nå i en uke, men har nylig oppdaget flere feil i hvordan jeg har spilt. De fleste kilder jeg er borti sier at jeg må sitte med tommelen bak, midt på halsen til gitaren... Må derfor gå bort fra mye av det jeg har vent meg til nå, og heller prøve det.

Problemet er at tommelen veldig lett begynner å skli opp der den ikke skal være mens jeg spiller, og det ender liksom hele tiden med at jeg må sitte i en litt ubehagelig stilling for både rygg og håndledd for at jeg skal gjøre det riktig. Skal det være sånn? Eller er det ikke så fryktelig viktig om tommelen ikke ligger akkurat midt på?

Takker så meget for svar jeg skulle motta :)

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du skal lære deg å spille med tommelen bak halsen, må du sitte lenge og øve inn de riktige bevegelsene i sakte tempo. Dette er ikke alltid like moro. Hvis slike relativt kjedelige greier ikke ligger for deg, så dropp hele greia og spill med tommelen der det er mest behagelig.

Skulle du derimot ha tålmodighet til å øve inn det du kaller riktig plassering av tommel, så vil du nok få lønn for strevet etter en tid.

Både tommelen bak og tommelen over har sine pluss og minus sider. Personlig spiller jeg med tommelen bak, og har ikke hatt noen problemer med mangel av tommelen over.

Bunnlinje... Gjør det du føler er riktig og mest behagelig som får deg til å spille mer. Se på gitarister du liker og lær litt av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel egentlig smak og behag, men det er klart at i enkelte spillestiler og teknikker så har håndstillingen en del og si.

Nå antar jeg at du sitter å spiller vanlige åpne akkorder, og da ser jeg personlig ikke noe problem i at tommelen din hviler på toppen av halsen slik som jeg tror du mener. Dette er uansett ting som du bør finne ut av selv, og du finner fort ut om noe fungerer bra elelr ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

integrum, bare fint med flere svar ;) takk til begge i alle fall

får vel gå for en mellomløsning, skjønner at jeg gjorde ting galt før med at jeg roterte håndleddet for mye og at det ble stress å skifte mellom grepene samtidig som det er godt å høre at det ikke er uendelig farlig at tommelen ikke er perfekt plassert hele tiden :)

ser fram til en god tid med mye gitarspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten spilte jeg det som kalles/heter "riktig", dvs. tommelen på midten av halsen, men nå i løpet av de siste 5 årene jeg har hatt denna el-gitaren, har henda mine vokst noe så grasalt, så jeg har problemer med å spille "riktig" uten å få vondt i venstrearmen, merket det nå da jeg dro ned Fender'n fra veggen, vondt asså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne sånn at hvis en spiller stående så er det nesten umulig å få tommelen "riktig" (på baksiden, bak langefingeren). Derfor er det ingen "ordentlige" klassiske gitarister som står og fremfører. Meen det ser kulere ut når man står og spiller, og hvis man lar gitaren henge lavt er det vanskelig å få det til.

Ergo: Øv på begge måter ;)

Klassisk - Tommel bak

Rock/pop - Tommel over

men det er bare en tommelfinger regel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser det han har skrevet tidligere så ser du følgende:

- det er vanskelig å spille med tommelen bak når man står og har gitaren langt nede (underforstått, da dette ofte er med i 'kule' positurer)

- ingen klassiske gitarister står og spiller, de sitter (med en fotskammel) fordi det da blir lettere å spille med tommelen bak.

Han nevnte ingenting om hva som "skal gjøres".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.