Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

n00b spm om mikser til hjemmestudio!


Gjest

Anbefalte innlegg

Sett at jeg kjøper et firewire lydkort med mange innganger slik som f.eks M-Audio Firewire 1814. Bakpå har dette kortet åtte ubalanserte inputs. I en annen tråd har jeg spurt om hva som er greia med balansert/ubalansert. Men poenget her er uansett at jeg skal ha muligheten til å ta opp flere separate spor samtidig.

Scenario:

Tre stykker som hver har sin akustiske gitar, og alle skal synge. De skal spille og synge samtidig, og jeg vil ha HVER gitar og HVER vokal på separate spor! Selv om jeg tar opp alt samtidig! Såklart vil kanskje litt lyd "smitte" over i de andre kanalene, men her er poenget at jeg ETTER å ha tatt opp, skal kunne mikse og trikse med hvert spor separat! Kanskje panorere en gitar og en vokal. Legge litt romklang på andre, og tweake litt så den billige gitaren ikke høres så søppel ut. Skjønner?

Problem:

M-audio Firewire 1814 har bare to XLR-innganger, så jeg vil koble til et miksebord! Si at jeg har et godt miksebord fra Mackie med gode micpreamper som jeg vil bruke. Så jeg plugger en mic i seks innganger, og plasserer de passelig for å ta opp gitarer og vokal.

HVOR SKAL JEG FÅ DE ÅTTE KANALENE FRA LYDKORTET TIL MIKSEREN!? Jeg klarer rett og slett ikke finne mange miksebort som i det hele tatt har mer en TO utganger!! For eksempel Mackie 1402 VLZ Pro.. Jeg kan egentlig ikke se noen mulighet til å få tatt opp flere separate spor!

baksiden Finnes det seks 'Channel Insert' (Pre-fader, Pre-Eq; tip send, ring return står det også..), men dette er noe de aller færreste har, og det ser uansett ikke som om de er løsningen på mitt problem. Dersom noen allikevel kan informere meg hva de skal brukes til uansett så er det kjekt.

OM JEG FÅR BE: Vennligst ikke svar med hva du "tror". Det er dårlig med presis info om dette på nettet. Og den som måtte finnes klarer ikke jeg eller drive opp, eller er gjemt i aaaaaaltfor lange artikler til at jeg ikke får totalt ADHD før jeg er kommet halvveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Har nå lest gjennom Mackies brukermanual og det er slik at "channel inputs" skal gå til en multitrack recorder/lydkort med innganger, og så skal utgangene på lydkortet mate tilbake signalet for monitoring.

Oppklarte en del, men fremdeles er det for meg et sabla under at det går ant å kalle miksebord som ikke har tilsvarende utganger for "perfekte for hjemmestudio"! Er det jeg som ikke ser kontaktene? Problemet består for så godt som alle andre miksere som er billigere en Mackies! Ja jeg VET at Mackie har gode mic preamper, og jeg vil mer en gjerne ha en sånn, men det er et spørsmål om økonomi også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... Det klarner litt opp etterhvert! Det er tydelig at jeg hadde større forventninger til hva som er rimelig å forlange av et hvilketsomhelst hjemmestudio. Men nå tror jeg kanskje jeg begynner å få tak på hvordan det kan løses! Hookup manualene til Mackie var SVÆRT hjelpsomme! Last ned hookup-manual i PDF her! (Direktelink til filen. Den er på 1.1mb)

OBSOBS! Ikke alle miksere har samme inputs-outputs som disse... Jeg trodde først at Tapco, som er billigserien til Mackie skulle ha det, men åpenbart fra Tapcos hookup-manual så får ikke du flerspors opptak der i gården...

Håper dette er til hjelp for flere en bare meg! Jeg poster fortløpende etterhvert som jeg finner ut...

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørm... En ting er sikkert, og det er at dersom jeg ønsker å gjøre det på nevnte måte blir det langt dyrere en det jevne hjemmestudioet! Klokker inn rundt 20 000,- på kort og mikser dersom man skal fullt utnytta mulighetene til å spille inn opptil ti separate spor samtidig, slik som enkelte firewirekort gir anledningen til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy cow! 20 000!

Jeg kjøpte meg nylig et M-audio delta 1010 kort for 3700 kroner på riff nettbutikk. I prinsippet skal det være mulig å ta opp 10 separate spor med det kortet. Det er 8 innganger og 8 utganger på baksiden av den eksterne boksen pluss slike phono-inn/out-puts i pci-kortet. Jeg kjøpte også for en stund siden en Carvin studio mate fra restlageret til riff for 2000 kroner. Den har 8 kanaler pluss fantommating (og noen kanaler som jeg ikke helt veit hva jeg kan bruke til).

Sum: 5700,-

Jeg bare nevner det, dude. Kanskje du burde se deg om etter tilbud og god-deals?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt:

- Koble mic-er o.l. inn på mikserens channel inputs

- Koble en jack fra channel insert (inn til første klikk) til lydkortet.

Det er alt du trenger for å ta opp. Du benytter nå kun preampen i mikseren, så fadere etc benyttes ikke.

Å kjøre hver utgang på lydkortet inn på mikserens kanaler igjen er ikke så vanlig lenger, opptaksprogrammet ditt har sansynligvis en mikser. Koble ut fra lydkortet inn på et stereoanlegg eller lignende.

Jeg benytter selv en Mackie som preamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy cow! 20 000!

Jeg kjøpte meg nylig et M-audio delta 1010 kort for 3700 kroner på riff nettbutikk. I prinsippet skal det være mulig å ta opp 10 separate spor med det kortet. Det er 8 innganger og 8 utganger på baksiden av den eksterne boksen pluss slike phono-inn/out-puts i pci-kortet. Jeg kjøpte også for en stund siden en Carvin studio mate fra restlageret til riff for 2000 kroner. Den har 8 kanaler pluss fantommating (og noen kanaler som jeg ikke helt veit hva jeg kan bruke til).

Sum: 5700,-

Jeg bare nevner det, dude. Kanskje du burde se deg om etter tilbud og god-deals?

Jeg ser meg rundt. Godt rundt også. Jeg er på studio og lytter, sjekker bruktmarkedet osv. Jeg har oppdaga noen få ting som jeg legger absolutt til grunn: det skal IKKE kuttes svinger på lydkvaliteten! I studio har jeg så ettertrykkelig fått bevist forskjellen på f.eks Mackies GODE preamper i deres miksebord, og de "sånn passe" preampene i f.eks Yamaha sine miksebord. Hos Yamaha hører du forskjellen mellom en tusenkronersmikk og en Neumann, hos Mackie SKJØNNER du hvorfor Neumann er verdt pengene. Nå skal ikke jeg kjøpe meg en sånn en akkurat, men poenget er bare at dersom man ikke kutter for mange svinger får man en basis som man kan bygge på! Ved å shoppe for mye rundt etter pris får jeg ikke de mulighetene i framtiden som jeg gjerne vil ha! Noe anna er at såvidt jeg kan se så har IKKE Carvin-mikseren din de multispors mulighetene jeg er ute etter. Det er ikke snakk om å ha en mikser med mange kanaler, men å koble det slik at den tar opp et helt band, med hver mikk på separat spor. Dette kan gjøres på de aller fleste miksere, men da med små "tjuvtricks" som gjør at man risikerer å miste lydkvalitet.

Det er ganske enkelt:

- Koble mic-er o.l. inn på mikserens channel inputs

- Koble en jack fra channel insert (inn til første klikk) til lydkortet.

Det er alt du trenger for å ta opp. Du benytter nå kun preampen i mikseren, så fadere etc benyttes ikke.

Å kjøre hver utgang på lydkortet inn på mikserens kanaler igjen er ikke så vanlig lenger, opptaksprogrammet ditt har sansynligvis en mikser. Koble ut fra lydkortet inn på et stereoanlegg eller lignende.

Jeg benytter selv en Mackie som preamp.

Det var litt uklart hva du mente her, men uansett så spurte jeg om noen av Mackies miksere i dag, og fikk de demonstrert på studiorommet på tre45. Helt spesifikt var det et MS1402VLZPRO som ble demonstrert... Først ved å kjøre normal oppkobling hvor man får hele mikseren bare ned i to kanaler (stereo) ved å benytte seg av de vanlige in/out. Deretter brukte han "channel inserts" bakpå... Han sa på forhånd at det ikke var vits å gjøre dette fordi man som du sier, mister hele delen med fadere osv OG PREAMPEN!!

Når jeg allikevel ba om å få det demonstert så hørte jeg stor forskjell på en Epi LP Faded gjennom en Fender Blues mikka opp med en SM57, og dersom man ofra multitrackin til fordel for å få med seg hele høykvalitetsmikken som Mackie tross alt har lagt inn i den. For å understreke dette poenget tok han fram et billig miksebord, men som var regnet som å være bra (husker desverre ikke). A/B Ved å kjøre gjennom mackies channel inserts (Som er beregnet på klang eller andre effekter) så låt det faktisk like klart. Ved "vanlig" kjøring på Mackies bord, så skjønte man hvorfor det er dyrere... Forskjellene i mikker kom klarere fram, eq'en er av høy kvalitet og det var enklere å skru fram gode lyder på den.

[EDIT: Jeg tok feil av mikserne! Det var en annen modell fra Mackie jeg prøvde. Om den er ute av programmet eller er fra de billigere seriene vet jeg ikke, men der fungerer ikke Channel Insert slik som du sier, og som sant er. Jeg leste til min store begeistring på Mackies hjemmesider at du faktisk har helt rett! My bad! Sorry :D Dog de fleste andre miksere i denne prisklassen med tilsvarende funksjon, skimper på preampen]

Det er en smakssak hva man vil prioritere og hvordan man ønsker å gjøre ting. Jeg er etterhvert villig til å droppe multitrackingsfunksjonen til fordel for en eller to skikkelige mikker, og kjøpe en litt mindre modell fra f.eks Mackie for å få preamper som kan utnytte det mikkene faktisk er gode for.

Jeg beklager også at jeg er litt upresis i forklaringene, men jeg har ikke fagbrev på området og kan ikke forklare hva som faktisk skjer, annet en å bare si at "når jeg gjorde sånn låt det bra, når jeg gjorde sånn så gjorde det IKKE det"

Såh!!! Det jeg sitter igjen med av erfaringer er dette:

Skal man ha samtidig multitracking utover de XLR-inngangene som finnes på lydkortet, så er Presonus Firepod et godt alternativ! Presonus får veldig mye skryt av sine fullproffe, frittstående mikrofonpreamper, og her får du åtte stk inn i et firewire lydkort. Ulempen er at det mangler noen kjekke funksjoner som f.eks ADAT. Forsåvidt ikke noe problem om man velger å gjøre det analogt...

Et anna alternativ er M-Audio Firewire 1814 og koble den til en Octane via ADAT. FW 1814 tillater ganske mange utbygginger også... Kjekt det.

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studioutstyr som veldig "gjennomsiktig" og "ærlig" eller whatnot er tilliten min til litt svekka! I allefall i det som er innen økonomisk rekkevidde for normale dødelige... Såklart Allan & Heaths store modeller som er spesialbygd for studio og et par Genelec 1038BE har funksjoner og en kvalitet som er helt utrolig, men da har vi bikka 150 000,- bare i mikser og monitorer.

Men på den annen side føler jeg at jeg har lært mye på å fare rundt nå i noen dager og lytte på alt jeg kommer over, og gjerne forlange å få prøve ting A/B og be folk som har peiling til å hjelpe meg eller forklare...

Mye som bare er smakssak, men det er igjen noe som jeg er glad for å ha fått lov til å utforske "min egen".

Poengløst å sammenligne med ting som koster så idiotisk mye som det Allan & Heath oppsettet. Men poenget er at jeg har et definert budsjett, hvor jeg heller vil kutte funksjoner og antall kanaler, for å få best mulig kvalitet på de få jeg faktisk trenger! Jeg kunne gått for en Presonus lydkort med 8 preamper og tilkoblinger, men jeg heller nå mot det å gå for utbyggingsmuligheter. Altså å kjøpe hvert ledd separat. I første omgang er det egentlig mikrofoner og monitorer som er i fokus. De koster ikke SÅ mye at jeg ikke har råd til å koste på meg et BRA men lite lydkort som EDIROL FA101/66 (Hakket hvasserer på lydkvalitet en M-Audios 1814 som på sin side vinner klart på finnesser!) eller MOTU Ultralite (Kanskje tilogmed Traveler) og et BRA men lite miksebord som Mackie MS1202VLZPRO. Det jeg har lært av lyttinga er at dersom jeg skal kutte svinger her, så KAN det gjøres på Miksebordet ved å dumpe Mackien for Soundcraft E6 eller Compact 10 til halvparten av prisen av Mackie. De er fremdeles mer en gode nok for meg per i dag, men vil måtte byttes ut raskere en Mackie når det nærmer seg tid for oppgradering...

Det skal aldri være lett nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere!

DETTE er IKKE multitrack recording! Du får så mange tracks du vil på datamaskinen, ja! Men hva du faktisk kan ta opp av gangen er begrenset til et stereotrack. Du kan ta opp hele bandet med mikker nok til alt og alle, men dersom alt går til PCen så blir det beklageligvis tatt opp på samme.

mixerfigure1.l.gif

USING A HARDWARE MIXER WITH YOU COMPUTER... Veldig fin artikkel fra det velrennomerte og flotte bladet Sound On Sound.

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.