Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Div. mikrofoner til å mikke opp amp, akustisk og vokal!


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til tre mikker!! En til vokal, en til å mikke opp amp, og en til akustiske instrumenter/overhead (muligens til bruk to stk samtidig for evt overhead på trommer).

Eneste premisset må være at de er billigere en Shure SM-serie! Er de dyrere så ser ikke jeg noen rimelige og tilgjengelige alternativ av like god kvalitet! SM56 og 57 holder lenge i hjemmestudio...

Tenkte på TSM, AKG, Superlux o.l? Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vokal, gitar (akkustisk og amp) og andre instrumenter bør du sjekke ut "Studio projects B-1". Veldig mye for pengene. En helt annen liga enn 57 når dt gjelder studio.

Ellers så anbefales MXL 2003, men denne er litt vanskelig å skaffe i norge (ingen importører), dette er er den beste mic-en jeg har vært borti til en slik pris (12-1500,-).Har benyttet to MXL-er til overhead, og det fungerte veldig bra. Har aldri testet dette med Studio projects B-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-1 er nevnt tidligere, men jeg sliter litt med å finne den?

Såkalrt kan man importere fra utlandet, men jeg syns det er kjekt å betale litt ekstra i Norge for garanti, service og ha noen å brøle til når ting ikke funker.

Det som skal mikkes er ikke noe moderne og heavy. Det er snakk om comboer som ikke gjør noe spesielt vreng, og jazz/bop og lounge trommesett. De helt sinnsyke lydtrykkene uteblir stort sett... Ikke det at det ikke kommer til å skje! Jeg er en stor tilhenger av overstyring/overbelasting ala Tom Waits! Green Bullet er et selvsagt tilskudd med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevermind... Fant den hos Belco.no! Fin pris på den da gett... Gode reviews rundtomkring!

Og for meg som er helt blank på det: den ser jo kulere ut en SM57 også! ;)

Åhei! Sound On Sound, som er et magasin, med tilhørende community som jeg bruker endel syns visst B1 er en skikkelig liten røver!

Allsidig nok til at kanskje man skulle tilbydd flere B1's jobb..? Vellevel...

[EDIT: Groove Tubes GT66 er en rørmikk som etter sigende skal være innenfor økonomisk rekkevidde for hjemmestudioet!? Erfaringer? Noen som vet hvor de føres?]

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.procom.no/ Har også b1.

Er b1 å foretrekke fremfor SM57 til å mikke opp gitarforsterkere med?

Jeg har også planer om å kjøpe meg mikrofoner i nærmeste fremtid, og tenkte å gå for en SM57 til å mikke opp gitarforsterkeren, og en Røde nt1a til alt annet. Men spørsmålet er da om kanskje Røde-mikken er vel så egnet for å mikke opp forsterkeren som 57`ern. Det er en rør-forsterker, så jeg vil helst ta opp med litt høy volum for å få frem riktig vreng, vil en kondis-mikk ikke tåle lydtrykket kanskje?

Til noen med erfaring med både b1 og Røde nt1a: Hvilken burde jeg kjøpe? (se bort fra prisfoskjellen)

På forhånd takk= )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på tre45 og spurte de studiofolka om alt mellom himmel og jord, og iflg de så var Shure SM57 en bedre "rockemikk" for høye lydtrykk. Dynamiske mikker er ikke like følsomme i diskant og derfor anbefales som regel kondensatormikker til ministudio siden de er klarere i toppen, men også kan tåle høye nok lydtrykk til å håndtere en forskerter. Er det snakk om store greier, og muligens også ti llivebruk så ville SM57 være bedre. Men har du, som jeg, en combo og skal bruke mikken hjemme for å ta opp, så mente de at det var bedre å satse på en kondensatormikk som hadde allroundegenskaper sånn som B-1.

Sennheisers MD421 skal være en dynamisk mikk i samme prisklasse som SM57, men ha bedre egenskaper i diskant, og være egnet for litt mindre heavy, men fremdeles høye lydtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.