Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en som skal kjøpe ny amp...


Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje det var alle utropstegnene dine...

Jeg prøvde å hinte om at han ikke på død og liv må ha rør om det skal være "ekte saker", og at hver amp må vurderes på grunnlag av sin lyd, ikke hva som er inni boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da heller aldri påstått at han på død og liv skal ha rør?

Jeg bare la frem et spørsmål det er naturlig å stille seg når man skal kjøpe amp!

At mitt syn på saken skinner klart igjennom betyr ikke at jeg har påstått at han skal velge hverken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa ut Vox AD 30 og 50 watt, samt Cube 60. Alle er bra, men Vox AD 30 kan kanskje bli litt liten i scenesammenheng. Selv har jeg Vox AD 100 VT og er storfonøyd, men den er altfor tung til at den er hendig.... I tillegg har jeg en Microcube. Denne er storartet, men ikke brukelig i bandsammenheng, hvis du ikke skal mikke den opp da... (det funker overraskende bra forresten)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg sammenliknet AD 50 og Cube 60. I dag ville jeg kanskje vurdert Cube 60 fordi, den er ultrakompakt og har et stort utvalg av div. lyder. Metallyden er bedre på Cube enn på Roland, mens cleanlydene er noe bedre (i mine ører) på Vox.

I tillegg virker det som om at Cubeserien er bedre beskyttet mot transportskader etc.. enn Vox.. (om det betyr noe for deg da...?!)

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da spille og se på rørene samtidig :P

Når det gjelder Solo... så må de enten spilles eller drikkes. Vanskelig å kombinere.... uten noen form for fin innretning med sugerør og klips... nåvel. Vi er kanskje langt nok offtopic ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si meg enig med de andre her om at Cube ikke helt er saken om man skal spille primært clean og ikke trenger effekter.

Men jeg kom til å tenke på Ibanez Valbee i den sammenhengen - en slik har jeg hatt. 12AX7 og 6L6GC-rør i den, med 5W effekt. Den hadde gnistrende bra cleanlyd. Desverre falt den gjennom på boost, med for lite gain og volum.

Men til clean er den super. Den er også liten og nett, selv om den vel veier en 7-8kg Kommer på 2 frognertiere. Den vil kanskje ikke passe i bandsammenheng dog, men finfin tli øving alene.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kom til å tenke på Ibanez Valbee i den sammenhengen - en slik har jeg hatt. 12AX7 og 6L6GC-rør i den, med 5W effekt. Den hadde gnistrende bra cleanlyd. Desverre falt den gjennom på boost, med for lite gain og volum.

Hva i alle dager!? Prøvde en slik for en drøy uke siden, til og med med en knakendes god Strat, skikkelig drittlyd. Papplyd med fire ganger så mye støy som normalt, og ja, jeg skrudde mye. Likte responsen på ampen, og den oppførte seg ganske kult når man setter EQ-en på mest mellomtone og skrur fram en mild vreng, ellers har jeg lite positivt å si. Ser forøvrig fram til å prøve Epiphone Valve Jr. Den stiller i noenlunde samme klasse, og har fått masse skryt i frohold til pris (billigere enn ibanezen er den også), dessuten er den en ultrasimpel krets som det er barnemat å modde på. Tror jeg skal bestille meg en slik fra Tyskland snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak.

Likte cleanlyden godt - skjønt den brøt ikke opp skikkelig når du drar på volum. Boost-lyden syntes jeg som du ser lite om. Ibanez har gjort noen dårlige valg i konstruksjonen av den ampen - blant annet ved å ikke bruke preamprøret til vreng, men dioder, og ved å bygge alt for lite volum og gain i boostkretsen. Det ville ikke fordyret den alt for mye å legge et ekstra rør i preampen.

Og - rørene som sitter i den default er kinesiske heller tvilsomme saker. Tipper at et 12AT7 fra Sovtek eller Groove Tubes ville forbedra den en del.

Men alt til sitt bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at når jeg prøvde Valvebee'n så falt den igjennom på clean.. På halvcrunch med mye volum låt trekker jo elementet lyden KRAFTIG ned men jeg er enig i at den låt best der. Men jeg syns all over den var for papp jeg og. Låter egentlig ikke veldig rør. Tror kanskje den kan klare den med litt bedre elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rett nok bare et bittelite element som sitter i den. Og jeg solgte den... hehe.

Lurer dog på om kretstopologien gjør at den lyder litt annerledes enn andre typiske røramper. Normalt sitter det push/pull klasse AB utgangstrinn i slike, men denne har single-ended klasse A konstruksjon (Det har forøvrig også noen få andre amper til flere ganger prisen, som har meget godt rykte, men da er vi i en helt annen klasse).

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.