Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en som skal kjøpe ny amp...


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå må jeg ha meg en ny forsterker. Har hatt en fender fm212 hjemme og øvd på (ikke helt fornøyd med lyden, men funker greit) og lånt en fender hot rod deluxe 40watter (langt bedre, men må kjøres på så høyt volum) som jeg har spilt på i koret jeg spiller i. Men nå skal jeg ha et år på musikkfolkehøyskole, og da synes jeg begge disse ampene blir for store og tunge å bære mye fram og tilbake inn og ut av øvingslokaler o.l. Så nå må jeg ha noe som er bra og lite.

Jeg spiller mye forskjellig. Mye gospel, funk, jazz, rock og pop, men også ting med litt mer trøkk i. Så trenger altså en svært allsidig amp. Har ikke lyst å bruke fryktelig mye penger nå, fordi jeg uansett må ha meg en større dyrere etter hvert, men denne skal tross alt kunne gi meg musikkglede et helt år med mye spilling. Hadde ikke lyst å gå noe serlig over 4000 egentlig. Kan også kjøpe brukt. Den skal brukes i hovdesak sammen med en usa fender telecaster.

Har vært innom tanken på f eks disse:

fender fm65

roland cube 60

fender blues junior 15w

og så ser jeg mange skryter av vox sine.

Kan dere som har peiling komme med noen kommentarer til disse ampene, og begrunne godt? Trenger ikke masse innebygde lyder, så det er egentlig bare en fin cleanlyd som er interessant. Har dere noen andre forslag? Er spesielt ute etter fyldig tone framfor trøkk.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

Nå må jeg ha meg en ny forsterker. Har hatt en fender fm212 hjemme og øvd på (ikke helt fornøyd med lyden, men funker greit) og lånt en fender hot rod deluxe 40watter (langt bedre, men må kjøres på så høyt volum) som jeg har spilt på i koret jeg spiller i. Men nå skal jeg ha et år på musikkfolkehøyskole, og da synes jeg begge disse ampene blir for store og tunge å bære mye fram og tilbake inn og ut av øvingslokaler o.l. Så nå må jeg ha noe som er bra og lite.

Jeg spiller mye forskjellig. Mye gospel, funk, jazz, rock og pop, men også ting med litt mer trøkk i. Så trenger altså en svært allsidig amp. Har ikke lyst å bruke fryktelig mye penger nå, fordi jeg uansett må ha meg en større dyrere etter hvert, men denne skal tross alt kunne gi meg musikkglede et helt år med mye spilling. Hadde ikke lyst å gå noe serlig over 4000 egentlig. Kan også kjøpe brukt. Den skal brukes i hovdesak sammen med en usa fender telecaster.

Har vært innom tanken på f eks disse:

fender fm65

roland cube 60

fender blues junior 15w

og så ser jeg mange skryter av vox sine.

Kan dere som har peiling komme med noen kommentarer til disse ampene, og begrunne godt? Trenger ikke masse innebygde lyder, så det er egentlig bare en fin cleanlyd som er interessant. Har dere noen andre forslag? Er spesielt ute etter fyldig tone framfor trøkk.

På forhånd tusen takk!

haha, vi er dønn like, skal også på folkehøyskole neste år, endte med å kjøpe en deville 212 (somer fryktlig høyspilt og ekstremt tungt) så hadde jeg kjøpt nå, hadde jeg endt på en fender blues jr.. kjempe amp, grei å mice opp, trenger ikke mere! bra til jazz pop og funk.. (og gosphel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vox AD50VT og synes den har konge lyd tatt prisen i betraktning.

Min 50watter kan være litt tung, så kansje 30watt'ern hadde kansje vært noe for deg?

Den kan du spille allt mellom himmel og jord på, men du vill kansje slitte litt med noe av de veldig tunge

metal typene. men ellers så spiller den alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller alt fra metal til gospelfunk på min Engl Thunder, om du er interessert i importere fra Tyskland trenger den ikke bli altfor dyr.

Er også veldig interessert i Engl Thunder og Screamer. Forskjellen på de to er vel litt mer muligheter på Screameren? Vet du om noen tyske nettbutikker det er mulig å handle fra? Har sett litt på ebay, men er litt skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig interessert i Engl Thunder og Screamer. Forskjellen på de to er vel litt mer muligheter på Screameren? Vet du om noen tyske nettbutikker det er mulig å handle fra? Har sett litt på ebay, men er litt skeptisk...

www.thomann.de har jeg hørt en del positivt om.

Ellers er jo Jazz Chorus absolutt et pra alternativ, de finner man brukt til ikke så altfor mye, pedaler funker også greit nok på den ampen, sånn hvis du vil ha vreng etc. Men til tensing lurer jeg på om den kanskje er litt feil greie. Jeg har brukt en Ds-1 + Jazz Chorus flere ganger live og det er liksom ikke helt "der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har råd til de dyrere VOXene så spiser de Cube og Fender FM til frokost med sukker på!! De gjør ikke like mange "sånn passe" etterligninger, men gjør et lite knippe lyder sånn som DE SKAL LÅTE!

Enkelt og greit: Cube og FM prøver å etterligne. VOX er! Men det kommer an på hva du skal spille. Er det heavy metal vil VOXen være skivebom, men om du først er i det prisregisteret så blås en laaang marsj i transistoramper, og se hva som er å oppdrive av røramper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har råd til de dyrere VOXene så spiser de Cube og Fender FM til frokost med sukker på!! De gjør ikke like mange "sånn passe" etterligninger, men gjør et lite knippe lyder sånn som DE SKAL LÅTE!

Enkelt og greit: Cube og FM prøver å etterligne. VOX er! Men det kommer an på hva du skal spille. Er det heavy metal vil VOXen være skivebom, men om du først er i det prisregisteret så blås en laaang marsj i transistoramper, og se hva som er å oppdrive av røramper!

Regner med du tenker på ac15? Burde være endel bedre ja. Er jo tross alt nesten 4 ganger så dyr =)

Åssen er det med de øvrige vox ampene? f eks ad30vt og ad50vt. Ser at de har rør i preamp. Gjør dette at den høres fyldigere ut enn cube60 og fm65? Er 30watteren kraftig nok til å bruke på en scene? Får du noe bunn i det 10" elementet? Åssen er disse i forhold til en blues junior?

Mye spørsmål! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Rør i preampen pleide før å bety bedre lyd! Men i dag er de digitale modeleringene blitt så bra at det er mest en smakssak om man liker AD serien til Vox eller Cube fra Roland... Jeg har ingen større erfaring med noen av de, bortsett fra at jeg såvidt har prøvd en Cube uten å huske at den skuffa på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne eliminere halvparten så bør du først tenke gjennom om du vil ha rør eller transistor amp!

De nye digitale ampene som finnes begynner å bli veldig gode, men du får aldri den samme dynamikken med disse som du får med en god rørforsterker!

Kort oppsummert så tror jeg at med digital amp så får du en forsterker som funker til alt. Men ekte rørlyd vil du aldrig få!

Så da er jo spørsmålet du må stille deg om du vil ha en liten og lett sak som er enkel og dra med seg rundt omkring, og som låter fint og flott i alle sammenhenger. Men som også koster det hvite ut av øya dersom noe ryker. Uten særdeles god greie på elektroniske og digitale duppeditter har du INGEN mulighet til å fikse noe selv!!

Eller om du på den andre siden heller vil gå for en tung rørforsterker som låter tilnærmet likt vær gang du slår den på. Men som relativt enkelt kan fikses med nye rør, et ohm meter og en loddebolt dersom noe skjærer seg.

Fordelen med en god røramp er som jeg ser det at man kan lære seg å kjenne ampen sin på en helt annen måte enn man klarer med en Line6 med 3 millioner forskjellige lyder. Og så er det ekte vare!!

Jeg har en følelse av at folk som har for mye å skru på ofte blir mer opptatt av å skru for å finne den riktige lyden enn de blir av å spille. Har man en amp som låter stort sett likt så blir man mere var og oppmerksom på den lyden som ligger i hver enkelt av oss. Man lærer seg å lage forskjellige lyder ved å bruke fingrene og hjernen. Jeg tror man blir en bedre musiker av å fokusere på dette framfor å skru lyd i timesvis!!

Men dersom du vil ha i pose og sekk så kjøper du en røramp og en digital prosessor av et eller annet slag(POD f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.