Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er sangstemmen viktig i rock?


Deryck

Anbefalte innlegg

Smak og behag... synes han er det beste som har skjedd innen rocken siden Freddy Mercury jeg. Og sangstemmen er jo like viktig i rock som i all annen musikk. Vel, da mener jeg kansje ikke at man bør være en tenor akkurat, men ha en stemme som passer til den musikken man spiller. En hes rusten stemme er ofte bedre synes jeg en en perfect opera baritone eller tenor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, freddie hadde mer enn bare stemme. Han var en låtskriver og en showman uten sidestykke. Det skal mer til enn trange tights og sure "hørt-det-før" rockelåter uten noen form for nyskapende verdi for kun å bli nevnt i samme setning som Mercury. Er det noen som har potensiale til å bli Frieddies "arvtager" så er det Matt Bellamy. Fyren kan synge 100 ganger bedre enn Justin Hawkins, han er et musikalsk geni, spiller både piano og gitar (flere ganger i en og samme låt, live), og har både sansen for det pompøse samt har taket på showmanship-opptredner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om noe som kalles falsett? Sånn fistel-aktig greie du får når du prøver å etterligne sølvguttene. Det er det de har trent seg opp til å synge presist og ikke minst kraftig på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om noe som kalles falsett? Sånn fistel-aktig greie du får når du prøver å etterligne sølvguttene. Det er det de har trent seg opp til å synge presist og ikke minst kraftig på...

Har du hørt om noe som heter "spøk"???

hvis det var meg du snakket til så var det ment som en spøk..

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart at sangstemmen er viktig! Det ødelegger jo totalt hvis vokalisten synger surt eller har en jævlig og skjærende stemme! Vokalisten må kunne å bruke stemmen sin! Likens om at gitaristen må kunne håndtere gitaren sin!

Hva hadde SteelDragon-sangene blitt uten den fete vokalen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om noe som kalles falsett? Sånn fistel-aktig greie du får når du prøver å etterligne sølvguttene. Det er det de har trent seg opp til å synge presist og ikke minst kraftig på...

Akkurat. Falsett er ikke akkurat vanskelig' date=' og hvem som helst kan nå synge vel så høyt med denne typen stemmebruk. Jeg har til og med konket ut pianoet med falsett (høyeste tangent), og da hørtes det ut som plystring. Det er forsåvidt lett å miste falsetten hvis du blir tørr i halsen/ drikker et eller annet ugunstig, etc., som er grunnen til at Morten Harkets allerede ganske svake høye toner til tider skurrer litt live.

Proff-trente sangere styrer som regel unna falsett, og bruker hodestemme hele veien. Bedre lyd, mer volum, og pålitelig uansett hva du måtte ha drukket/spist. Sjekk ut karer som Mark Boals, Daniel Gildenlöw, Russel Allen, James LaBrie eller Michael Ericksen (Circus Maximus, dritbra norsk progband) hvis [i']skikkelig stemmeregister ønskes. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.