Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

å spille på gitar uten frets er som å spille på en fiolin/bratsj/cello/kontrabass. Du må bare bli vant til hvor tonene ligger, og det blir kanskje litt lettere å spille etter noter med en fretles (hva vet jeg) siden du ikke kan "telle" bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste gitarer med stålstrenger har bruk for en truss rod, med mindre du bygger en laminert hals som er sterk nok til å holde seg helt rett selv med drag fra strengene. Har du en truss rod, kan du justere halsen etter temperatur og luftfuktighet, og her i Norge er det greit å ha mulighet til....

Fretless gitar er kun for spesielt interesserte, og fretless kassegitar er enda mer sært. Problemet er at du mister mye sustain når du tar bort båndet, fordi fingeren din vil dempe strengen i stor grad. Det er også tilnærmet umulig å spille akkorder rent.

Båndisetting krever litt spesielt utstyr, men du får kjøpt omtrent alt du trenger på www.stewmac.com eller lignende butikker. Lykke til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste gitarer med stålstrenger har bruk for en truss rod, med mindre du bygger en laminert hals som er sterk nok til å holde seg helt rett selv med drag fra strengene. Har du en truss rod, kan du justere halsen etter temperatur og luftfuktighet, og her i Norge er det greit å ha mulighet til....

Fretless gitar er kun for spesielt interesserte, og fretless kassegitar er enda mer sært. Problemet er at du mister mye sustain når du tar bort båndet, fordi fingeren din vil dempe strengen i stor grad. Det er også tilnærmet umulig å spille akkorder rent.

Båndisetting krever litt spesielt utstyr, men du får kjøpt omtrent alt du trenger på www.stewmac.com eller lignende butikker. Lykke til...!

Hvilke av disse tunerne er beregnet på akkustisk stålstrenger egentlig? Finner ikke noe om det: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,...otoh_Tuners.ssc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle duger forsåvidt, det viktigste er å vite diameteren på tuneren der den stikker gjennom gitarhodet, samt lengden på tuner-"skaftet", slik at den passer i din gitar.

Korreksjon: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,...nob_Tuners.html - disse er 6-på-rad, som på en strat. De passer ikke på en kassegitar.

Om "tre-på-rad"-skruene passer er selvfølgelig avhengig av avstanden mellom hullene på gitarhodet, så det er vel like greit å kjøpe frittstående tunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig synes jeg dette virker som en fullstendig dødfødt idè. Etter det jeg har lest her på siden er du helt nybegynner, og du klarte ikke engang å skille klassisk gitar fra stålstrenger for under to uker siden (!). Du har helt garantert ikke den erfaringen og innsikten som skal til for å få et brukandes sluttresultat, møbelsnekker eller ei. Å lage skikkelige akkustiske strengeinstrumenter fra bunn av er veldig dyrt, VELDIG tidkrevende, krever en haug med erfaring og innsikt og krever en haug med utstyr du garantert ikke har slengende i verktøykassa i kjelleren. Å bygge elektriske instrumenter kan være enklere, men det er fremdeles svært avansert.

Engasjement, det har du, men ikke begi deg ut på noe du ikke har peiling på hva innebærer, du blir nok bare skuffa. :-/ Er det slik at du vil ha en stålstrenger kan jeg garantere deg at du får en veldig god en dersom du legger sammen prisen av materialer og verktøy til å bygge en selv, og du får en VELDIG god en dersom du regner med arbeidstimer også...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare undersøker litt foreløpig. Synes bare det var en spennende ide.Har bestillt meg en bok om bygging av akkustisk stålstrenger, så jeg får lese litt på den og finne ut litt mer hva det går ut på. Foreløpig har jeg bare undersøkt hva det går ut på, hva man i tilfelle trenger, og hvor mye det vil koste.

Jeg er forresten ikke møbelsnekker, men har GK og VK1 møbelsnekker. Altså har jeg skolegangen, men har ikke jobbet som det. (Mannen har dog jobbet som møbelsnekker i snart 18 år) Synes dog det er et interessant yrke, og kjøpte meg i forbindelse med salg av noen aksjer en del møbelmaskiner for å ha i kjelleren : sirkelsag, bordfres, håndoverfres, søyleboremaskin, plan og tykkelseshøvel, kappsag, båndpussemaskin, lamellomaskin pluss en del andre småverktøy. Vi har også en stor høvelbenk stående. (A la slik man hadde i sløyden på skolen, bare større). Så den vertøykassa som skal romme vertøyet mitt må nok være ganske stor :D . Om heg ikke har alt det riktige verktøyet til akkurrat gitarbygging, så har jeg iallfall mye verktøy og maskiner :P

Og ja jeg innrømmer at jeg er veldig fersk på det med gitar, og at jeg ikke engang helt vet å skille alle delene på dem fra hverandre enda en gang enda. Men det er jo nettopp det jeg prøver å lære meg og samle informasjon om.

Det at jeg spør masse om det, betyr ikke automatisk at jeg hopper rett ut i det med en gang.(Selv om jeg er veeeldig impulsiv av meg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite nybegynnerspørsmål :P

Hvis man skal bygge en elektrisk gitar, men ikke i full størrelse. Altså en miniversjon. Hvordan finner man ut fretsavstanden? Er det noe spesielt man må ta hensyn til ellers?

Litt inspirert av den der G#-gitaren som har vært diskutert her inne, sjø. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.