Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lillefinger trening.


etha

Anbefalte innlegg

prøvde meg på noen av disse øvelsene. Først når jeg gikk gjenom de bare for å memorere hvordan jeg skulle spille det merket jeg ingenting. Men så når jeg økte tempoet kunne jeg kjenne at lillefingeren virkelig ble brukt! Gode øvelser dette her, med tanke på lillefinger, skal prøve å gjøre en eller flere av disse øvelsene min. 5 minutter daglig fra nå av.

hvis målet ditt kun er å bygge styrke i lillefingern er det bra og bare sitte og trille hvis du f.eks ser på en film.

da tenker jeg 7h8p7h8p7h8 osv osv...

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg på noen av disse øvelsene. .............

hvis målet ditt kun er å bygge styrke i lillefingern er det bra og bare sitte og trille hvis du f.eks ser på en film.

da tenker jeg 7h8p7h8p7h8 osv osv...

I hvilket tempo ? Så fort jeg makter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg på noen av disse øvelsene. .............

hvis målet ditt kun er å bygge styrke i lillefingern er det bra og bare sitte og trille hvis du f.eks ser på en film.

da tenker jeg 7h8p7h8p7h8 osv osv...

I hvilket tempo ? Så fort jeg makter ?

Det viktigste er at du gjør det riktig. Banke på hardt og tydelig, og nappe av, ikke bare løfte fingern. Men nappe slik at du faktisk slår an strengen. Når du vet hvordan dette kjennes ut kan du egentlig dempe strengene ved å legge høyre håndflate på dem. På denne måten forstyrrer du ikke andre som skal se filmen. Hvis du er usikker på tempo tror jeg 8deler i ca 100bpm er greit til å starte med.

Og ikke overdriv. Det kan føre til skader.

Håper også du ikke dropper gitarspilling framfor dette, men at du gjør det i tillegg til den vanlige spillinga/øvinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du gjør det riktig. Banke på hardt og tydelig, og nappe av, ikke bare løfte fingern. Men nappe slik at du faktisk slår an strengen. Når du vet hvordan dette kjennes ut kan du egentlig dempe strengene ved å legge høyre håndflate på dem. På denne måten forstyrrer du ikke andre som skal se filmen. Hvis du er usikker på tempo tror jeg 8deler i ca 100bpm er greit til å starte med.

Og ikke overdriv. Det kan føre til skader.

Håper også du ikke dropper gitarspilling framfor dette, men at du gjør det i tillegg til den vanlige spillinga/øvinga.

Ok skal prøve . Nei det blir selfølgelig i tillegg til den vanlige øvingen :) .

Endret av avalanco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer, men det er litt meningsløst. Fin måte å venne seg til feil fingersetning på...

Hva er riktig fingersettning da?

Jeg spiller mange ting med "feil" fingersetting jeg, som jeg ikke får til med det du sikkert mener med "riktig"!

Er det da feil av meg å spille det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nettopp. Det er jo ikke logisk og presse inn lillefingern på den måten. Riktig fingersetting på en standard pentaton boks er pekefinger lillefinger, pekefinger ringefinger, pekefinger ringefinger, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

|---------8h12p8h10h12p10p8/7h8h10p8p7-------|--------------|
|-8h10h12------------------------------10p8p7/8h10h12...----|
|--------------------------------------------|--------------|
|--------------------------------------------|--------------|
|--------------------------------------------|--------------|
|--------------------------------------------|--------------|

Denne syns jeg er litt fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg pleier å spille noe som ligner på en kromatisk skala med bare lillefingeren og ringefingeren. Jeg veldig fort sliten av det. Spill det i fast takt. Jeg syns det hjelper med å selvstendiggjøre lillefingeren fra ringefingeren.

----------------------------1-2-

-----------------------1-2------

------------------1-2-----------

------------1-2---------------- Spill dette opp og ned og gå et bånd opp for hver runde. Når du har gått opp hele halsen, øk tempo og start på nytt. Pass på å treffe med fingertuppene. Rolig tempo i starten.

-------1-2--------------------- Personlig får nok etter noen få ganger opp halsen.

-1-2---------------------------

Endret av Vrimmel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.