Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp angående intonering av gitar...


Slashaxl

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til angående intonering av gitar.

Jeg har aldri kunnet å intonere en gitar, og trenger tips til dette.

Liker ikke tanken på å prøve når jeg ikke har noe kunnskaper om det.

Gitaren jeg skal intonere er en Jackson Ke2, altså med Floyd også....

Kan jeg ødelegge noe om jeg prøver meg frem og gjør ting feil? Vil helst ikke ødelegge en gitar, og punge ut rundt 27k for en ny.

Hva bør jeg se/høre etter?

Hvis det ikke er skadelig å gjøre feil, så kan jeg vel bare levere den inn om jeg ikke får til noe, men må uansett ha noen retningslinjer å gå etter, slik at jeg vet hva jeg skal gjøre.

Er lei av å levere gitarer inn på Treffa hele tiden, koster jo en del penger også, og akkurat nå er jeg blakk.

Er helt blank på dette... kan å justere Floyden da, sånn halvveis iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonering er faktisk ganske enkelt.

Det du må gjøre er å sammenligne tonene du får med åpen streng, og på 12. bånd. De skal være samme note. For eksempel skal du på E-strengen få en E i de to posisjonene.

Det beste er å sjekke dette med en tuner, i nødsfall kan du sammenligne en naturlig overtone på 12. båndet med den vanlige tonen på samme bånd.

Hvis de er helt like (i ulike oktaver rett nok), er du heldig - ingen intonasjon trengs.

HVis den spilte vanlige tonen på 12. bånd er lysere enn åpen streng, eller den harmoniske, må du gjøre strengen litt lenger. I motsatt fall må den gjøres kortere, ved å løsne sadelen i stolen og flytte denne fram og tilbake.

Dersom du har Floyd Rose er det en STOR fordel om du låser fast stolen før du slakker strengen. Deretter sjekker du med tuner pitchen som strengen er i. Så noterer du dette, og slakker strengen, og justerer sadelen. Deretter strammer du strengen til samme pitch som den var rett etter låsing, og så kan du fjerne blokkeringen av stolen igjen. FOrhåpentligvis er gitaren fortsatt stemt nå.

Med andre stoler er det som oftest svært lett å flytte sadelen for å oppnå korrekt intonasjon.

Lykke til :)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Intonering er egentlig enkelt men vanskelig likevel.. det krever en nøyaktig tuner. Har du Buzz Feiten tuning krever det en supernøyaktig tuner.. Jeg har Buzz Feiten på min Tom Anderson gitar, og bruker min Strobostomp tuner. Første gangen måtte jeg gjøre dette om igjen 3-4 ganger.. en ting som er viktig er at du skruer ut saddlene lit før du begynner, fordi om du slakker ut strengen, er det en dump der den har ligget over saddelen tidligere, og da får du ikke intonert sikkelig. Det er derfor viktig med nye sternger, men de må være innspilte og ferdig tøyd heldst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til angående intonering av gitar. [...]

Kan du ikke å spleise en streng intonere en gitar? Det er jo like stor barnelærdom som å skifte en streng på gitaren stemme en gitar.

Sorry, den var dårlig, men jeg måtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonering er egentlig enkelt men vanskelig likevel.. det krever en nøyaktig tuner. Har du Buzz Feiten tuning krever det en supernøyaktig tuner.. Jeg har Buzz Feiten på min Tom Anderson gitar, og bruker min Strobostomp tuner. Første gangen måtte jeg gjøre dette om igjen 3-4 ganger.. en ting som er viktig er at du skruer ut saddlene lit før du begynner, fordi om du slakker ut strengen, er det en dump der den har ligget over saddelen tidligere, og da får du ikke intonert sikkelig. Det er derfor viktig med nye sternger, men de må være innspilte og ferdig tøyd heldst...

Det går til nød ann å bruke andre tunere på Feiten og.

Må bare kompenseres litt for det.

Har en Anderson, og det funker å bruke en Korg GT12 eller hva den het igjen (som ikke har egen Feiten mode)

Men en Peterson er selvsagt det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om intonering nå ikke stemming.. skal du intonere en BF tunet gitar må du bruke en som har i lagt kompensasjon.

Det går til nød ann å bruke andre tunere på Feiten og.

Må bare kompenseres litt for det.

Har en Anderson, og det funker å bruke en Korg GT12 eller hva den het igjen (som ikke har egen Feiten mode)

Men en Peterson er selvsagt det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp til angående intonering av gitar. [...]

Kan du ikke å spleise en streng intonere en gitar? Det er jo like stor barnelærdom som å skifte en streng på gitaren stemme en gitar.

Sorry, den var dårlig, men jeg måtte.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, den var dårlig, men jeg måtte.

Jeg må si at det ikke akkurat er barnelærdom å intonere i forhold til å spleise en streng gitt.

Det er et fåtall gitarister som er flinke til å intonere gitaren sin, men alle lærer jo å spleise første gang de ryker en streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, den var dårlig, men jeg måtte.

Jeg må si at det ikke akkurat er barnelærdom å intonere i forhold til å spleise en streng gitt.

Det er et fåtall gitarister som er flinke til å intonere gitaren sin, men alle lærer jo å spleise første gang de ryker en streng.

Det er ikke en selvfølgelighet. Jeg sitter eksempelvis med mer peiling på hvordan jeg skal intonere gitaren min enn å kunne spleise en streng, uten at jeg skal påberope meg store kunnskaper på intonering. La oss kalle det et resultat av hobby-spilling med relativt null seriøsitet, sammenlignet med gitar-guruene her på forumet.

MEN, med dette sagt, jeg var ikke særlig seriøs med posten min heller, men i tullet ville jeg faktisk bare påpeke at måten du valgte å starte forklaringen om hvordan man spleiser en streng til en som spurte på forumet var noe arrogent, etter mitt skjønn. Men du forklarte jo på en fin måte etter den første kommentaren du gav da, så. No need for bad feelings, I guess.

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.