Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Patching av kanalene på non-master


Gjest

Anbefalte innlegg

Vintage Gitar.no selger de Lava kabler, og blandt sortimentet finnes denne:

Y-cable.JPG

Under bildet står det:

Y-kabel for å kjøre to kanaler samtidig på eks. en 'Vintage-Style' Marshall Amp.
'

Og det jeg da lurer på er om det vil funke på samme måte som den "vanlige" patchingen av kanaler på non-mv amper? Altså der man plugger patchen i low-sensitivity-inngangen på kanal en og i high-sensitivity-inngangen på kanal to (nede til venstre til oppe til høyre) og så gitaren inn oppe til venstre?

Til en "ikke-fagmann" vil man tilsynelatende ikke få samme effekt, men jeg spør allikevel fordi jeg nettopp ikke er noen fagmann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Ja? Det er jo eksakt det som er non master-volume amper! 2061X, 1974, 1959, 2245, 1987 er blant de mest kjente fra marshall som man får kjøpt ny i dag, men fender Bassman er også tilsvarende.

Fire innganger; to pr kanal, og de pleies normalt å kobles sammen vha en patchkabel sånn som jeg har beskrevet over, og så plugge gitaren inn i high sensitivity inngangen som er til overs.

Greia er at da "bruker" man tre av fire innganger, mens med en sånn y-kabel bruker man bare to. Jeg tror ikke det er tilfellet, men jeg spør allikevel om resultatet blir det samme. Er det noen som vet, og som ikke bare "tror" eller "synes" noe?

Geddit?

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess.. Det øker gain. Som sagt aner jeg ikke hva som skjer, men jeg mener å huske fra noenstes at å gjøre dette i praksis dobler gain-stagene eller noe sånt. Uansett så er det på noen amper en kjekk måte å "jevne ut" dersom den ene kanalen er for skarp og den andre for mørk, og så bruke volumknottene på de som tonekontroller. Men det øker definitivt gain ja...

Tilbake til spørsmålet: er det noen som vet om å bruke den y-kabelen gir samme resultat som den vanlige måten å patche kanalene sammen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet: er det noen som vet om å bruke den y-kabelen gir samme resultat som den vanlige måten å patche kanalene sammen på?

Det skal være akkurat det samme. Forskjellen er at du har linken mellom kanalene eksternt fra forsterkeren, ved hjelp av denne kabelen, i stedet for å bruke den interne koblingen mellom (høy og lav inngang?)

Men synes kabelen ser klønete ut. hvis du har en klassisk fire-inputs amp så ser det mye proffere ut med en enkel George L ell. mellom lav på kanal 1 og høy på kanal 2. Må jo også være upraktisk at du har en slik kabel dinglende ned fra ampen?

Dårlig bilde, men jeg gjorde det slik på 20watteren jeg hadde:

IMG_0361.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augh!!!! :P

Jeg skjønte ikke helt hva du mente, men jeg tror muligens du ikke helt skjønte hva jeg mente!

Laga ei tegning for å kanskje gjøre det litt klarere:

patch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønnte hva du mente.

Men virker upraktisk med Y-kabel. (Kanskje bare gammel vane med hensyn til patching)

Mest pga at du plugger den lange vanlige gitarkabelen din i en liten kabelskjøt, i stedet for rett i ampen. Men jeg ser at den Y kabelen har sånn låsemekanikk(?) så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takker :D

Er midt i forsterkerjakt nå, og har gått veien ned fra Stilletto, via marshall og JTM45 til Fender Bassman, og nå kan det se ut som jeg er framme ved Victoria Double Deluxe... Også forsåvidt en non-master med fire innganger, men siden det er en vintage-tweed type så ligger panelet bakpå og peker oppover. Men det var uansett ikke snakk om noe jeg "måtte" eller ville ha... Det var bare at jeg tidvis blir å bruke patchkabel dersom det nå blir en nmv, også kom jeg over denne og ble nysgjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y kabel og løs kabel blir ikke helt det samme (ting blir stort sett aldri det).

Hvis du ser på input kretsen vil du se at hvis du plugger en Y-kabel inn i begge input 1 så har du 34K motstand inn på begge sider og 1M til jord på hver side.

Hvis du patcher over fra input 2 på den ene siden til input 1 på den andre så har du derimot 68K innpå den ene siden og så 168K over til neste input og en masse crap til jord (de som har god tid kan jo regne litt på det).

Noe som jeg plutselig oppdaget her en dag som jeg ikke har tenkt på før er at hvis du plugger inn i normal input og har volumet på bright input'en lavt så får du en cap rett til jord fra signalet inn på rørtrinn 2. Det er jo ikke no særlig og låter fort litt dødt. Så det gjør at settingen på bright volumet i veldig stor grad påvirker lyden på normal kanalen. Det er litt påvirkning andre veien også men ikke på langt nær så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.