Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli gitarreparatør?


G2A

Anbefalte innlegg

Det var noe som het musikkinstrumentakademiet i Sarpsborg, men de sleit litt med ulovligheter for en tid tilbake. Vet ikke om den skolen fortsatt er der.

Ellers er ikke "gitar-reparatør" noen beskyttet yrkestittel i Norge, så hvem som helst kan kalle seg det. Du trenger god kunnskap i trearbeid, lakkering og elektronikk. Og masse erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslår at du tar en generell musikkutdanning, og bruker litt fritid på å mekke og lese på web om relevante temaer. Etterhvert kan du jo forsøke å høre med lokale eller andre butikker om de trenger noen til servicearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg og ha interessen for det. Du trenger ikke kunne mye om trevirke for å kunne bli gitarreperatør, det er enkle triks, men det krever litt erfaring med de triksene før man er helt safe på dem.

Jeg hadde bare interessen for det, mekket en del og nå jobber jeg som gitarreperatør.

Men husk, det er mye rart en kommer over, i dag måtte jeg ringe en kar og si at jeg ikke fikk retta ut halsen hans (han klagde på skurr i no strenger) fordi jeg fant en knukket umbraco nøkkel jeg ikke fikk ut i hullet til truss rod'en :P

Ellers er det som folk sier her at du kan ta 3 år på MIA (Musikkinstrumentakademiet i Sarpsborg). Men husk at det eneste formelle du får ut av det er et svennebrev i Tysk ;)

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslår at du tar en generell musikkutdanning, og bruker litt fritid på å mekke og lese på web om relevante temaer. Etterhvert kan du jo forsøke å høre med lokale eller andre butikker om de trenger noen til servicearbeid.

Hei

Poenget er at for å ta generell musikkutdanning må en mestre den musikkteorien som blir gjennomgått på musikk-linja på videregående (er iallfall det jeg har hørt fra ei dame som jobber på et konservatorium), og jeg går allmenn. Kan veldig lite musikkteori, har ingen gitarlærer, tviler på at jeg greier å lære meg musikkteori de gjennomgår på skolen på tre år på bare 1 1/2 år. Har ikke klisterhjerne, ei heller særlig stor interesse for musikkteori ...

Skulle jeg mot formodning klare å karre meg inn på en høgskole/konservatorum/universitet/etc. så har jeg alt for lite penger til å kunne bare kjøpe meg instrumenter og mekke i veg ...

Finnes det ikke en annen veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese deg godt på vei av artikler på internett, men som nevnt, skal du kunne tjene penger på det burde du ha erfaring. Om din egen gitar ikke har behov for mekking så kan du jo se om du finner en kamerat som har en gitar som trenger en liten truss rod justering eller kanskje han vil bytte en pickup.

Er bare å finne mekkeobjekter og begynne å mekke. Det er egentlig ingen annen vei enn den gjennom å få hands-on experience.

Og, vær IKKE redd for å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke gitarrepratør noe for deg tror jeg. Du burde tørre å prøve å feile. Det er sånn jeg har lært det jeg kan og nå har jeg faktisk en Jem jeg må finne en smart løsning for å holde treverket ved broa på plass for det er knekkt.

Om du prøver deg frem så lærer du mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg har lært det jeg kan og nå har jeg faktisk en Jem jeg må finne en smart løsning for å holde treverket ved broa på plass for det er knekkt.

*Gråte*

Håper du finner en løsning som funker bra :) Er det treverket som har blitt revet opp i brofestet (der stolpene til broa er), eller andre cracks det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å ødelegge noe, skal mer til enn mange har forestilt seg. Spesiellt elektronikk er noe som er enkelt å rette opp. Truss rod justeringer er noe mange ikke tør, men de veit ikke at etter at du har prøvd å justere 2-3 gitarer går det som dugg for solen.

Det eneste jeg vil råde deg til å vente med er båndfiling :) Og det som krever mest trening er Floyd Rose systemer. Vanlige strat systemer er veldig enkle å ha med å gjøre. Både når det kommer til intonasjon, vinkel, strengehøyte stolhøyde og hele pakka.

Det er også greit med litt erfaring før du kobler opp en strat fra grunnen av. Gjør det noen ganger og følg koblingsskjemaene nøye.

Konklusjon, så lenge du bare skrur og lodder, kan lite gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har prøvd et par ganger, (og gjort de vanlige feilene ;)), er ikke Floyd Rose så ille heller :) Litt mer tidkrevende bare.

Eneste er at det er veldig viktig å ikke jobbe på flere strenger samtidig. Da kan man få det vondt når ting skal stemmes igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg har lært det jeg kan og nå har jeg faktisk en Jem jeg må finne en smart løsning for å holde treverket ved broa på plass for det er knekkt.

*Gråte*

Håper du finner en løsning som funker bra :)Er det treverket som har blitt revet opp i brofestet (der stolpene til broa er), eller andre cracks det er snakk om?

DET er det.

Har tenkt å prøve å støtte det opp med en aluminumsplate. Den ene lille tingen jeg ikke liker med Ibanezer er at det er så forbanna lite gods å jobbe med om noe går galt. Altså når de bygger gitaren så skal alt være så tynt som mulig. Typisk shredde gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kan gå det og. Har ikke fått sett så sinnsykt mye på det siden verkstedet mitt(altså garasjen) er litt for kald for en gitar. Så jeg må vente til det blir litt varmere til å mekke der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.