Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PC valg


Anbefalte innlegg

jeg ville heller kjørt den eksterne disken som firewire, men..

Ang. det med laptop og studio, så har jeg selv brukt/bruker løsningen, men har også stasjonær.

Skal du stort sett bruke maskinen i et og samme studio så kjøp stasjonær. For det første er det mye billigere. Du får et tonn med ram og harddisk til en brøkdel av den bærbare. Den er mer driftssikker i forhold til varmgang, etc etc. Har selv en 3,2 ghz bærbar med 1024mb ram. Den koker avogtil når jeg kjører prosessoren kraftig. Skal jeg utvide til 2x1024 brikker koster dette meg 3200kr, i forhold til halvparten på en stasjonær. Og du får vell ca 4 ganger så mye gb for prisen som på en bærbar, om ikke enda mer. Og trenger du en flere disker så er det bare og kjøpe flere.. skal du ha flere til en bærbar må du kjøre eksternt, som igjen også er mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stasjonære pcer bygges selv. Få en kompis med litt peiling til å hjelpe deg, så sparer du masse penger.

www.komplett.no

Her kan de også bygge pcen for deg om du ikke har en kompis med peiling.

som nevnt bør du ha kraftig prosessor og masse ram. Godt hovedkort er også lurt, da det er dette som binder alle de andre komponentene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville heller kjørt den eksterne disken som firewire, men..

Ang. det med laptop og studio, så har jeg selv brukt/bruker løsningen, men har også stasjonær.

Skal du stort sett bruke maskinen i et og samme studio så kjøp stasjonær. For det første er det mye billigere. Du får et tonn med ram og harddisk til en brøkdel av den bærbare. Den er mer driftssikker i forhold til varmgang, etc etc. Har selv en 3,2 ghz bærbar med 1024mb ram. Den koker avogtil når jeg kjører prosessoren kraftig. Skal jeg utvide til 2x1024 brikker koster dette meg 3200kr, i forhold til halvparten på en stasjonær. Og du får vell ca 4 ganger så mye gb for prisen som på en bærbar, om ikke enda mer. Og trenger du en flere disker så er det bare og kjøpe flere.. skal du ha flere til en bærbar må du kjøre eksternt, som igjen også er mye dyrere.

Mye dyrere?! Et Icybox kabinett med både usb 2.0 og firewire koster 370 kr. Og hvis du har behov for masse disker så kan du la kabinettet ligge åpent sånn at du kan bytte ut diskene etterhvert, det blir nesten som på en stasjonær pc, og like billigt (regner med du ikke trenger 10000 tb AKKURAT samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

PC-en har ingen påvirkningen på lydkvaliteten. Jeg laget bra produksjoner med en 200 MHz pentium. Lydkort, preamp og mic har alt å si for lyden.

Da var det i hvertfall ikke opptak du gjorde...kun enkel sammensetninger av sampla lyder...

Som nevnt tidligere... CPU og RAM har faktisk svært mye og si... Lydkort, preamp og mic også selvsagt...

Kjører du opptak så risikerer du latency... Lyden henger etter... Med en 200MHz maskin vil nok latency gjøre seg svært gjeldende når du gjør opptak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så bra med Acer maskinene da?

Ikke mye egentlig, Dell er mye bedre. Dell PC'ene har noe som få andre har, og det er byggekvaliteten til å takle flere år med hard behandling (mye reising etc.)

Acer funker, men synes det blir feil å si at de er best. De er billigere, større og tyngre. Mye som kuttes ned på, bla. kvalitet på batteri etc.

Men er absolutt et decent valg for et amatør portastudio, men det er ikke *best* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC-en har ingen påvirkningen på lydkvaliteten. Jeg laget bra produksjoner med en 200 MHz pentium. Lydkort, preamp og mic har alt å si for lyden.

Da var det i hvertfall ikke opptak du gjorde...kun enkel sammensetninger av sampla lyder...

Som nevnt tidligere... CPU og RAM har faktisk svært mye og si... Lydkort, preamp og mic også selvsagt...

Kjører du opptak så risikerer du latency... Lyden henger etter... Med en 200MHz maskin vil nok latency gjøre seg svært gjeldende når du gjør opptak...

Det Perottol skrev er at PC-en ikke har mye å si for lydkvaliteten, om man får latency er en annen historie. Spiller man inn noe og får støgg-mye latency vil selve lydkvaliteten bli like utsøkt som hvis en skulle tatt opp noe med f.eks en flett ny mac med null latency. Har man et kraftig lydkort og dugelig med ram, skulle man greie å dodge unna latency selv med en 200 mhz-pc mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dell PC'ene har noe som få andre har, og det er byggekvaliteten til å takle flere år med hard behandling (mye reising etc.)

Uhm... de fleste jeg kjenner avbefaler Dell-laptoper, fordi kvaliteten på chassiet ikke holder mål. IBM er for eks adskillig bedre. Den gamle Inspironen min hadde vakkel i kablingen til skjermen pga vridninger i chassiet. Latituden min skrur av og på den innebygde musa etter eget forgodtbefinnende, men jeg lurer på om det er et driverproblem. Dog er pris naturligvis en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Perottol skrev er at PC-en ikke har mye å si for lydkvaliteten, om man får latency er en annen historie. Spiller man inn noe og får støgg-mye latency vil selve lydkvaliteten bli like utsøkt som hvis en skulle tatt opp noe med f.eks en flett ny mac med null latency. Har man et kraftig lydkort og dugelig med ram, skulle man greie å dodge unna latency selv med en 200 mhz-pc mener jeg.

Dugelig med RAM hjelper alltids...men 8GB RAM og fett lydkort hjelper litt, men når ting skal gjennom en treg prosessor så er det ikke mye. Å dodge unna latencyproblemet i en pc med så liten cpu at windows lagger... tror jeg blir vanskelig.

Men det spørs jo selvsagt hva som her menes med bra produksjon. Hvis han benytta sånn sample-program hvor en flytter lyder som klosser rundt så kan jeg saktens være enig...men det er liksom ikke noe studio da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dell PC'ene har noe som få andre har, og det er byggekvaliteten til å takle flere år med hard behandling (mye reising etc.)

Uhm... de fleste jeg kjenner avbefaler Dell-laptoper, fordi kvaliteten på chassiet ikke holder mål. IBM er for eks adskillig bedre. Den gamle Inspironen min hadde vakkel i kablingen til skjermen pga vridninger i chassiet. Latituden min skrur av og på den innebygde musa etter eget forgodtbefinnende, men jeg lurer på om det er et driverproblem. Dog er pris naturligvis en faktor.

De fleste jeg kjenner velger Dell av akkurat den grunnen, deriblandt fattern hvis PC ikke akkurat sitter stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det i hvertfall ikke opptak du gjorde...kun enkel sammensetninger av sampla lyder...

Som nevnt tidligere... CPU og RAM har faktisk svært mye og si... Lydkort, preamp og mic også selvsagt...

Kjører du opptak så risikerer du latency... Lyden henger etter... Med en 200MHz maskin vil nok latency gjøre seg svært gjeldende når du gjør opptak...

Jo, det var opptak. De fleste musikkprogrammer har de 10 siste årene hatt latency-kompensasjon. Så lenge lyddriveren klarer å buffre opp lyden som kommer inn så skal ikke dette være noe problem. Tok opp 8 spor samtidig på 200Hz'ern. Ingen problem så lenge harddiksen var godt defragmentert.

Selvsagt må du ikke benytte direct monitor, dette krever cpu for ikke å lagge. Man må benytte hardware monitor (lytte rett på lydkortet).

Under miksingen så passer man på å skrive effektene til wav-fila i stedet for realtime plugins, samt at man bouncer under veis.

Så konklusjonen: cpu og ram har ingen påvirkning på lydkvaliteten.

Nei, brukte ikke sample-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste folk glemmer når det gjelder latency er ting som avbruddskøkonfigurasjon (IRQ-konfigurasjon) og konfigurasjon av programmerbare avbruddskontrollere(PIC, APIC mm), SLIH og FLIH osv (tror ikke jeg skal dykke for dypt ned i maskinarkitektur - det får dere gjøre selv, hvis dere er intresserte).

Enkelte hovedkort kan gjøre dette til et helvete, mens andre kan gjøre det ganske enkelt.

http://sourceforge.net/mailarchive/forum.p...3&forum_id=7073

http://www-128.ibm.com/developerworks/library/l-hw2.html

Mye av materialet ovenfor gjelder selvfølgelig for Mac- og Windows-systemer også, men de kan jeg ikke så mye om, så dere får google litt selv.

Endret av jcberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.