Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PC valg


Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner å skal kjøpe PC. Valget står mellom en PC på Elkjøp til 6000/7000- eller en PC som er laget for studiobruk til 11.000/12.000- (Det skal nevnes att lydkort selvfølgelig blir ekstra kostnad på begge valg.)

Jeg kan spare endel penger her, er det virkelig noe vits for en amatør å kjøpe en spesial PC.

Jeg skal kun bruke PC`en til internettsurfing, hjemmestudio, nedlasting av musikk audio/video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har 1 gb ram (eller mer) så ville jeg ha gått for den billige, og heller lagt litt ekstra i et bra lydkort, mic etc...

PC-en har ingen påvirkningen på lydkvaliteten. Jeg laget bra produksjoner med en 200 MHz pentium. Lydkort, preamp og mic har alt å si for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk (det du oppgir) holder nok en elkjøp pc i lange baner. Men, var jeg deg ville jeg heller satset på å kjøpe en dell pc eller lignende siden du betaler godt over en tussing ekstra for å kjøpe noe i en butikk. Skjekk www.dell.no, mange av de billigste modellene er helt strålende til vanlig bruk + garantien er kurrant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Havner nok på Elkjøp etc ja.

Men jeg har funnet ut att jeg skal kjøpe en bærbar maskin. Noen som har tips til en bærbar maskin som er litt solid og driftsikker med bra minne og hardisk til en fornuftig pris.

Fleste bærbare har litt lite ram ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Havner nok på Elkjøp etc ja.

Men jeg har funnet ut att jeg skal kjøpe en bærbar maskin. Noen som har tips til en bærbar maskin som er litt solid og driftsikker med bra minne og hardisk til en fornuftig pris.

Fleste bærbare har litt lite ram ser jeg.

Jeg ville IKKE kjøpt pc på elkjøp. De har rett og slett elendig service, og i tillegg, så hørte jeg en gang om en som hadde kjøpt en pc, og som hadde brutt forseglinga, og da mistet han garantien.

Du får i tillegg mye mer for pengene hvis du bygger selv, eller får noen til å bygge for deg.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at skal du ha en bærbar med litt ytelse så må du blø. Billige bærbare pc'er er alltid spec'et ned på ett eller annet. Dårlig minne, dårlig CPU, etc... Vær ihvertfall nøye med å sjekke spec'en før du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å kikket på denne bærbare i dag, burde duge bra:

HP Pavilion dv8175EA

AMD Turion 64 prosessor

1024 MB DDR 333

160 Giga hardisc (2x80)

17,0" WXGA (Widescreen)

Div porter:

1 VGA port

4 USB 2.0 porter

1 IEEE 1394

S video ut

Infrarød

Hodetlf inngang med SPDIF digital lyd samt 1 mic inngang

Pris 13500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fant samme maskina endel rimeligere på datavarekjenden.no istede for Lefdal:

HP Pavilion dv8175 17"WXGA+,ATI X200-128 Turion ML37,1GB,160GB,DVD±RW,WLAN,XPH

Vår pris: kr 11.995,-

Finansieringspris: kr 434,-/md. (36 md.)

Lagerstatus: 25 på lager.

Varenummer: 318235

Vekt m/emballasje: 6.11 kg

Produsentens varenr.: EK780EA#ABN

Produsentens garanti (md.): 12

Tilbehør

Tips en venn

Logg inn for å skrive en produktanmeldelse

Se andre produkter fra HP

Produktbeskrivelse HP Pavilion dv8175EA - Turion 64 mobil teknologi ML-37 2 GHz - 17" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 39.7 cm x 28.2 cm x 4.6 cm

Vekt 3.4 kg

Systemtype Notebook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne

Prosessor Turion 64 mobil teknologi ML-37 2 GHz - 64-bit

Cache-minne 1 MB - L2 Cache

RAM 1 GB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR SDRAM - 333 MHz ( 2 x 512 MB )

Kortleser 6 i 1

Harddisk 80 GB - 5400 opm

Harddisk (nr. 2) 80 GB - 5400 opm

Optisk lagring DVD±RW (+R dobbeltlag)

Skjerm 17" TFT aktiv matrise WXGA+ (1440 x 900)

Grafikk-kontroller ATI Radeon Xpress 200M

Lydutgang Lydkort

Telekommunikasjon Fax / modem - 56 kbps

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g

Inn-enhet Tastatur, touchpad

Batteri Litiumion

Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så bra med Acer maskinene da?

Jeg synes de er atskillig mye bedre å bruke. Kanskje du kan få en deal på å deponere på en laptop eller noe å se hvilken du syns er mest komfortabel - det som jeg syns er best syns kanskje ikke du er best, ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er viktig å tenke på i forbindelse med laptop til studio-pc er at harddisken må gå med 7200 omdr. På vanlige pc'er er jo dette stort sett standard, men laptoper leveres ofte med 5600. En annen ting er at Intel ofte blir foretrukket til studiobruk fremfor AMD da dette skal være mere stabilt. AMD har i noen tilfeller gitt irriterende "klikk" i opptak. Ta en titt på hjemmestudio.net. Der er det mange gode tips til hva en pc bør ha og ikke. Selv bruker jeg en HP compaq nw8000 Denne har Intel mobile2 prosessor 1 Gig RAM og 60 gig harddisk på 7200 omdr. Bruker også firewire lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er viktig å tenke på i forbindelse med laptop til studio-pc er at harddisken må gå med 7200 omdr. På vanlige pc'er er jo dette stort sett standard, men laptoper leveres ofte med 5600. En annen ting er at Intel ofte blir foretrukket til studiobruk fremfor AMD da dette skal være mere stabilt. AMD har i noen tilfeller gitt irriterende "klikk" i opptak. Ta en titt på hjemmestudio.net. Der er det mange gode tips til hva en pc bør ha og ikke. Selv bruker jeg en HP compaq nw8000 Denne har Intel mobile2 prosessor 1 Gig RAM og 60 gig harddisk på 7200 omdr. Bruker også firewire lydkort.

Alternativt kjøper du en USB 2.0 ekstern harddisk på 7200. Denne klarer også jobben fint.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.