Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cry Baby


Anbefalte innlegg

Hehe. Joda! Vox sin Wah er også ei perle! Om jeg ikke tar helt feil så er standard Crybaby ganske så nær Vox'en, bare med et litt tregere sveip, og at den er litt går litt lengre opp i registeret.

Eneste som jeg syns er litt kjipt er at de ikke kommer med true bypass. Kan da ikke være så forferdelig mye dyrere å vanskelig å installere det? Har man bare en Wah går det ok, men blir effektkjeden lang så forsvinner det endel av signalet..

Forresten lyst å høre Crybaby? Hør på Hendrix...!! Jeg er ikke sikker når, men det var rimelig sent, og de færreste av opptakene hvor han brukte wah med linært potmeter sånn som sitter i "signatur"-wahen, og som man kan høre i sving hos Zakk Wylde også.

Jeg har lyst å stille en vending av spørsmålet som startet denne tråden: er det noen som kan avkrefte at Slash, Clapton, Moore, J. Beck, brødrene Vaughan osv osv bruker Crybaby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kongen er død! Lenge leve kongen!

Hehe... Det hadde seg slik at Vox lagde den første Wahwahen i samarbeid med noen folk fra Thomas Organ. Og i '66 lagde Vox sin første prototype. Nå hadde fender på femtitallet en volumpedal ute på markedet for lapsteel-gitarer som også kunne beveges sidelengs for variasjon av tone. Dette var IKKE en wah-pedal, men kunne skape en tilsvarende effekt.

Den valige misforståelsen av at trompetisten Clyde McCoy oppfant wahen skyldes at han hendvendte seg til Vox og ba om en pedal som kunne imitere en mute, men til bruk for keyboard. Så vox lanserte sine første pedaler som Clyde McCoy Wahwah og med et bilde av Clyde under.

Nå hadde det seg slik at Thomas Organ var distributør av Vox i USA, mens i Europa var det JMI, men de ville ikke begge selge "samme produkt". Vox løste dette problemet ved å selge wahen i USA som "Crybaby" og fremdeles som Clyde McCoy i Europa. Nå gikk det ikke lange tia før Vox lagde haugevis med nye varianter av Wah'er, men den du har sett Jimi og Page med...? Guess what: Vox Crybaby.

Og Vox solgte i 1983 rettighetene til pedalen fra 1968 til Jim Dunlop. I dag har forsåvidt begge gjort egne tolkninger av orginalen og begge er langt nok fra orginalet til at det kan diskuteres hva som er nærmest orginalen.

Hvorfor slik smørje og hvorfor fortsetter den? Ingen patenterte effekten...

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har hørt, har vel Vox'n litt mer diskant.

Den er litt mere grisete også, så hvis du er klokkeklar på ampen og skrur på wha en vil den gi en nice liten grisete krønsj. passer for noen, passer ikke for andre.

det mange gjør med den er at folk setter den på det lyseste steget og bruker det som en rein krønsj. gir en utrolig fet lyd må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis en skal ha en klassisk Wah-wah av typen som Hendrix, Clapton og Page brukte på slutten av 60-tallet og 70-tallet, så er ikke Jim Dunlop Cry-Baby pedalen. De orginale Cry-Baby pedalene var italienskprodusert og låt anderledes enn Jim Dunlop Cry-Babyene. Er det den "orginale" wah-wah en er ute etter skjekk heller VOX eller Clyde McCoy sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg fant en pedal jeg likte. den Orginale Cry Baby. Eller orginal og orginal. Den Denlup har lagd da. Fant en til 888kr I Oslo. Butikken heter foresten Musikkbørsen. De har veldig mye fint der, og pedalen funker veldig bra. Skulle ikke tro det siden den var ca.1000kr billigere enn andre steder, men funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.