Gå til innhold
G2A

Jammerytmer

Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter noen jammerytmer (i mangel av et bedre ord). Med jammerytmer mener jeg sånne tolvtakters rock'n'roll-/blues-rytmer som egner seg fint til jamming og improvisasjon, ikke minst for å lære seg å improvisere. Det beste eks. er vel:

2 2 4 4 5 5 osv ...

0 0 0 0 0 0 osv ...

Jeg vil ha så mange jammerytmer som mulig, så bare post i veg ... Gjerne hvilken dur dere pleier/liker å spille den i også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Er på jakt etter noen jammerytmer (i mangel av et bedre ord). Med jammerytmer mener jeg sånne tolvtakters rock'n'roll-/blues-rytmer som egner seg fint til jamming og improvisasjon, ikke minst for å lære seg å improvisere. Det beste eks. er vel:

2 2 4 4 5 5 osv ...

0 0 0 0 0 0 osv ...

Jeg vil ha så mange jammerytmer som mulig, så bare post i veg ... Gjerne hvilken dur dere pleier/liker å spille den i også.

Mange sanger som går i E.. Det er lett å starte å improvisere til... Det jeg lærte meg. Man kan jo alltis spille inn noe som går i E, og jamme etter det...

-------------------------12----------15------

-------------------------12----------15-------

-------------------------12-------14----------

-------------------------12-------14---------

Det er jo en utrolig lett skala å jamme til E dur...

Si ifra hvis jeg er HEEEELT på jordet nå...

Endret av oystein1988

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan den ... Er uansett ikke på jakt etter skalaer eller "bokser", kun rytmer denne gangen ... Men skal eksperimentere litt med E-dur som du sier :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk www.guitarbt.com Mye bra der og en del jamtracks som er fine å leke seg over

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange sanger som går i E.. Det er lett å starte å improvisere til... Det jeg lærte meg. Man kan jo alltis spille inn noe som går i E, og jamme etter det...

Det du har skrevet opp er jo E moll pentaton, og vil svært sjeldent høres bra ut over E dur. Flytter du derimot denne boksen fire bånd ned og spiller med E som tonalsenter/grunntone, vil det bli til E dur pentaton. Anbefaler dere forresten å se på litt mer enn bare pentaton, da det er jævlig lett at det blir rimelig kjedelig og oppbrukt etterhvert...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har skrevet opp er jo E moll pentaton, og vil svært sjeldent høres bra ut over E dur. Flytter du derimot denne boksen fire bånd ned og spiller med E som tonalsenter/grunntone, vil det bli til E dur pentaton. Anbefaler dere forresten å se på litt mer enn bare pentaton, da det er jævlig lett at det blir rimelig kjedelig og oppbrukt etterhvert...

Ja, det du sa der skjønte jeg ikke en dritt av :P Noe med E er det ihvertfall, og ja, det blir kjedelig etterhvert med bare det der :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

han mener at skalaen er i feil toneart... Du kan ikke spille en solo og ta i bruk to forskjellige toner.. Spiller du en "jammerytme" i E, så skal soloen være i E også, ellers høres du ut som en kløne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ødelegger med andre ord ikke bare for deg selv, men for alle du spiller med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må kunne toner og litt teori. (kvintsirkelen)

Om en toneart foreksempel har 1 kryss (F#),så blir dette G-dur , for F# er ledetonen til G (siste krysset). Så har man b'er og parraleeltonearter og en del ting til.

Endret av avalanco

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan også finne ut hvilken toneart en låt går i ved å se på akkordene:

Hvis en låt går i Cmaj7 - G7 - Dm7 - Hm7b5, er dette for eksempel en låt som går i Cdur!

.. fordi alle akkordtonene er i Cdur skala. Dette var egentlig bare toppen av isfjellet, men hvis ikke du kan dette, kan du søke på f.eks "chord scales" på google! jeg er for trøtt til å skrive mer nå. God natt folkens!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.