Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tykkelsen på strenger med nedstemt gitar


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her har noe peiling på dette(?), om det er lurt med litt tykkere strenger enn normalt hvis man skal stemme ned gitaren i D f.eks. Snakk om på en EBMM JP gitar.

Søkte litt men fant ikke noe om det.

(tråden er sikkert feilplassert å, si ifra hvis den er det)

Endret av _Uber-pea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint med litt play i strengene ja, men det er greit at de ikke er for sloppy også. Liker å spille med litt tjukt plekter og hardt anslag... ;)

Bytta nettopp til Everlystrenger i størrelsene 11 til 56, og de er det masse tension i. Tuningen er dropped-C. Ble alt for tynt med 010-046, strengene gikk sure når jeg trykte litt for hardt på båndene da. Har ikke helt light touch enda ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt 10-46, og som regel hatt gitar stemt i E eller nedstemt en halvtone til D#.

Nå har jeg gitaren stemt ned til D, og bruker 11-54 strenger. Funker perfekt.

Mye fetere lyd enn med 10-46 strengene, og like behagelig å spille på, om ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

meshugga har en eller noen øåter, tror det er 6-strengs gitar, med 6. strengen nedstemt til G. G!!!! om den er droppa eller ikke, vet eg ikkje, men de spiller ikke på strenger lenger, det er en fuckings wire. custom pickuper for å kunne takle alle de nyansene med så dype toner.

et slag i sida til alle bassister, så pop som det er nå om dagen med å stemme ned gitaren, har vi snart ikke bruk for bassister lenger vøth...

liker med best i E jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meshuggah mener jeg å tro spiller på 8 strenger til tider...

Ellers er Strapping Young Lad et fint eksempel på åpen tuning - de bruker både seks og sjustrenger, sjustrengeren da med en lav G... sekstrengeren er vel åpen C tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meshugga har en eller noen øåter, tror det er 6-strengs gitar, med 6. strengen nedstemt til G. G!!!! om den er droppa eller ikke, vet eg ikkje, men de spiller ikke på strenger lenger, det er en fuckings wire. custom pickuper for å kunne takle alle de nyansene med så dype toner.

et slag i sida til alle bassister, så pop som det er nå om dagen med å stemme ned gitaren, har vi snart ikke bruk for bassister lenger vøth...

liker med best i E jeg...

du stemmer ned bassen også og får en skikkelig boomy effekt da <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meshugga har en eller noen øåter, tror det er 6-strengs gitar, med 6. strengen nedstemt til G. G!!!! om den er droppa eller ikke, vet eg ikkje, men de spiller ikke på strenger lenger, det er en fuckings wire. custom pickuper for å kunne takle alle de nyansene med så dype toner.

et slag i sida til alle bassister, så pop som det er nå om dagen med å stemme ned gitaren, har vi snart ikke bruk for bassister lenger vøth...

liker med best i E jeg...

8-strengs gitar stemt i F (av og til E og på noen låter Eb) med .75 på dypeste streng. Vanlige mikker plukker lett opp den dypden, men det låter best med høyt output.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker GHS Zakk Wylde Boomers, og stemmer ned til C & D. Er et "to-delt sett", med en tjukk bunn og lys topp! Tykkelsene er på: .010, .013, .017, .036, .052, .060. Måtte slipe større hull i nut'n for å få plass til strengene. Har enda ikke intonert den på nytt etter å ha skiftet til disse strengene, men det skal gjøres... Det trengs... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du forsåvidt burde tenke på er at tjukkere strenger fører til mer tungspilte gitarer. Jeg hadde en periode da gitaren hang nedpå knærne og alle strengene ble stemt ett trinn ned, strengene jeg brukte da var 10-52. Jeg syns dette ble tungspilt selv med nedstemmingen, men hva gjør man ikke for litt ekstra trøkk når man spiller sinna-metall... ;)

Det du burde tenke på er at det kan være en fordel å kontrollere intoneringen på gitaren dersom du setter på veldig tjukke strenger og/eller stemmer veldig langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.