Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker med rør i preamp?


Anbefalte innlegg

Han som laget Session forsterkerne, bla til Hank Marvin og andre, mener at han kan bygge transistoramper som låter like bra som de med rør. Helt tilfeldig har jeg oppdaget at jeg liker transistorvreng bedre enn rør. Eneste problemet er at transistorvreng (de jeg har prøvd) enten låter bra eller ikke. Rør har generelt bredere spekter av 'brukbar' vreng.

Dette kun i mine ører, andre kan ha det tvert om, kommer helt an preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:lol:

Prøvde bare å si at det er Helt umulig å få like signal frem til en høyttaler gjennom en transistor, kontra rør.

Vet at røret ikke fungerer som en lyspære, det ser ut som en og er fyllt med gass som en lyspære. I lyspæra er det en wolframetråd, i røret er det også wolframtråd. I røret vandrer signalet i gassen og tråden (relativt lang distanse) i transistoren vandrer det gjennom et halvledersjikt.

klart en kan få like fin lyd med transistorer, de andre komponentene som brukes i forsterkere idag er nok mye bedre enn de var for 40 år siden f.eks. Uten at eg er noe ekspert på gitarforsterkere vet eg at det ikke går ann å lage en krets av halvledere med samme egenskaper som elektronrør.

Men å lage like "God" Lyd.....??? det blir vel en smakssak.

Selv syntes eg de er for dyre...

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sorry at jeg tar opp igjen et gammelt emne, men det er noe jeg lurer på når det gjelder rør/transistorgreier.

Jeg hadde tenkt til å kjøpe en Randall MH100 transistortopp siden jeg synes den låt ganske bra og var ikke avskrekkende dyr.

Men så var det noen som sa at transistorforsterkere ødelegger lyden?

Hva menes med dette?

Altså, er det sånn at etter et års bruk f.eks blir lyden dårligere og dårligere og etter litt lenger tid er den komplett ubrukelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noe om at transistorforsterke bli gradvis dårligere..

Det er vel helelr rørforsterkere som blir det, men det kommer at at rørene begynner å bli slitne og trenger et bytte..

Men enig med Anders, det er lyden som teller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

slutt-trinn

til en pod/v-amp lignenes ting... ville jeg ha valgst et transistor slutt trinn... uansett..

ellers så kommer det mye an på lyden en skal ha... om en skal vrenge sluttrinne(hotrod) eller om en skal ha en lik lyd uansett volum...

Jeg synes faktisk at rørsluttrinn låter jævelig kult med gamle rør... litt risky på scenen.. men knall i studio...

avt/valvstate er en helt grei amp.. særlig med mye distortion... personelig så ville jeg nok heller gått for en røramp.. menmen...

rør i preamp vs ikke rør i preamp.... folk bruker jo gjerne en kombinasjon uansett... enten en rør vreng pedal... noen rørforsterkere har en diode i preamp... noen(svært mange) bruker en vrengpedal(uten rør) ala tubescreamer, mxr, dod250 etc foran ampen.. etc...

det finnes også svært mange forskjellige rør... noen som vrenger lett.. andre som ikke gjør det.. noen som drar frem det ene eller andre...

jaja... mye som kan bli sagt... kanskje lettere å sette seg inn i det selv.. er så mye en glemmer over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha knall i studio, plasserer du et 6V6 i stedet for et 6L6, det lyder dritfett så lenge det varer, som er ca. ti min.

Hva mener du med en diode i preamp? Mener du likevenderen? Uansett, hvis du senker antall volt til et rør, vil det vrenge mer, samtidig som det vil lyde mere grautete. Hvis du øker verdien til cathode kondisene vil ampen få en god bass respons, men hvis det blir for mye, vil ampen oscillere, og det er ikke gøy, dette gjelder også filter kondisene.

Jeg har aldri sett kombinasjoner mellom rør og trans i preamp i noe annet enn bassamper, men der er det jo mer viktig enn i en gitaramp.

I tillegg til det nettrom nevnte om trafoer, veier kondensatorene i pur-supplyen mye mer enn i en trans, de skal tåle mye høyere spenning. I tillegg trenger rørene lufting, noe som gjør at chassiene blir større, og reverb veier, og har sin egen trafo, så det er veldig mye som veier mye mer.

Det med at røramper blir gradvis dårligere, kommer av at kondenstorer over tid driver ut av sin opprinnelige verdi, og må derfor byttes etter en 10-12 år. Dette gjelder spesielt filter og cathode kondiser, ettersom det er disse som bestemmer bassresponsen. Har sett bilder av en fender kondis som rett og slett eksploderte, heldigvis ligger fender sine kondiser inne i en metallboks, så det herpa ikke resten av ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår deg, så er det her snakk om spenning fra omformer, altså ikke selve driftsspenningen 110-230 volt. Godt mulig jeg ikke forstod Gnome riktig. Skal sjekke ut hvor jeg tok feil og hva hvem mente, when I'm back from school. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg sa det litt uklart, ved mindre spenning inn i røret, vil røret vrenge lettere, helt til et visst punkt hvor det bare blir grøt. Savvy?

Det som kommer ut av en trafo, er jo avhengig av det som kommer inn, hvis du har en trafo, vil spenningen etter synke i takt med spenningen før, så det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre. Men som morten sa, desto mindre headroom, desto mindre skal til før det vrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.