Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan behandle rørforsterkere


CowJuice

Anbefalte innlegg

Her er litt tips/regler for hva man skal og ikke skal gjøre med en rørforsterker

Ikke skru den på uten å ha koblet til høyttaler

Pass på at forsterkeren er stilt inn på så mange ohm som høyttaleren du bruker

La den kjøle seg etter du har spilt på den før du begynner å flytte på den

ikke bruk gitar-kabel til høyttaler kabel

ikke spill på full guffe mens noen har øret inntill høyttaleren(e)

ikke åpne den opp uten grunn

ikke rist på den for å få reverben til å klage

ikke skru på standby samtidig som power. Power først, så vent noen sekunder, så standby.

ikke kast den i bakken/ned trappa/ut av vinduet

Ikke bruk den til å holde pizzaen/kaffen varm

kom gjerne med fler forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablalba.....  

ikke kast den i bakken/ned trappa/ut av vinduet

Ikke bruk den til å holde pizzaen/kaffen varm

oi , kansje derfor mine ikke virker lengre? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man ikke bruke gitarkabel mellom forsterker og element ? det er jo bare jord og signal??

En høyttalerkabel består av to tjukke ledninger. En gitarkabel består av en tynn kabel med skjerming/jording.

Jeg tror problemet med gitarkabel er at den ene lederen er for tynn, og dermed gir mer motstand en den skal. Forsterkeren kan i hvert fall bli herpa av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke skru på standby samtidig som power. Power først, så vent noen sekunder, så standby.

Hallo, mann??! Du burde vente minst ett minutt før du skrur på standby! Det der er viktig for å holde røra funskjonelle så lenge som mulig.

ok, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ALDRI og da mener jeg aldri!!!!!

sett en åpnet colaboks oppå (se også flaske,glass o.l.)

gjorde akkurat dette med min gamle samic forsterker. en femtenwatt sak. den døde den dagen... snufs...

jaja, var en dritt amp uansett. min første:)

evt begrav triaxisen din der slik at den ikke får rom rundt seg. min blei svidd å måtte repareres på fabrikken. tok bare ca åtte mnd før den kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skru av standby først, så power. La meg si det sånn: ville du skrudd av dataen din og latt standby kappen stå på?

Jeg skjønner poenget, men det er vel ikke nødvendig å vente 1 min fra man skrur av standby til man kan skru av power?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke skru på standby samtidig som power. Power først, så vent noen sekunder, så standby.

Hallo, mann??! Du burde vente minst ett minutt før du skrur på standby! Det der er viktig for å holde røra funskjonelle så lenge som mulig.

Når jeg tenker meg om, har faktisk onkelen min en rørforsterker som ikke har standby-knapp, bare av/på-knapp.. Rart at røra hans ikke ryker i ett kjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skru av standby først, så power. La meg si det sånn: ville du skrudd av dataen din og latt standby kappen stå på?

Uten å kunne et kvekk om rørforsterkere, måtte svaret mitt likevel bli ja, power-knappen skal av først. Poenget med standby er jo at enheten skal være klar, selv om den i og for seg ikke er på? Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, har faktisk onkelen min en rørforsterker som ikke har standby-knapp, bare av/på-knapp.. Rart at røra hans ikke ryker i ett kjør..

Jaja... forsterkere med kun preamp-rør er noe helt annet! Alså, det er ikke noe bruk for standby-knapp, fordi forsterkeren bruker ikke rør i utgangstrinnet. Bare i preamp-seksjonen. Så... jeg gjetter at du ikke bruker rør-forsterker selv.. siden du er såpass påståelig?

Jeg vet mye om rør-forsterkere, så jeg er ganske sikker på hva jeg sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.