Web Analytics
Jump to content

Logic (for mac), Cubase eller Pro Tools LE?

Recommended Posts

Jeg sitter på mac, og har tenkt å lære meg et av disse tre programmene skikkelig. Altså lære ETT av de, og ha det som mikseprogram og innspillingsprogram. Er det noen som har brukt/ bruker et eller flere av disse programmene og kan si noe om læringskurven på programmet, og om programmet krever mye eller lite ressurser fra datamaskinen?

Jeg sitter på mac, og har tenkt å lære meg et av disse tre programmene skikkelig. Altså lære ETT av de, og ha det som mikseprogram og innspillingsprogram. Er det noen som har brukt/ bruker et eller flere av disse programmene og kan si noe om læringskurven på programmet, og om programmet krever mye eller lite ressurser fra datamaskinen?

Hvis du sitter på mac, og kommer til å benytte bare mac så ville jeg ha gått for Logic. Hvis du skal drive musikk på både mac og pc ville jeg ha gått for Cubase. Likheten i programmene er store, så hvis du lærer deg ett, så går det relativt greit å lære seg et annet. Pro-tools er generelt dyrt; dyre plugins, dyr hardware... Men for all del, et bra program.

Selv benytter jeg Cubase (og Adobe Audition), og jeg føler at Cubase har alt man måtte trenge. Det er vel Cubase som er mest brukt, og som det er lettest å få support og hjelp på. Les tHeMuTh|n guide.

Ang læringskurve så er ikke denne så bratt. Det tar en time å forstå grunnprinsippene, deretter er det bare å kjøre i vei. Det samme med midi (trommer, softsynther, samplere etc), det er ikke så veldig vanskelig. Masse kunnskap finnes her på forumet.