Web Analytics
Jump to content

Ibanez RG 370 vs. RGT 42

Opera Buffa

Recommended Posts

Heisan! Hva synes dere er det beste kjøpet?

RG370dx :

Wizard II neck

3pc. Maple Neck Material

Basswood Body

24/Jumbo frets

Bound Rosewood Finger Board

Edge III bridge

IBZ INF3 (H) Neck PU

IBZ INFS3 (S) Mid PU

IBZ INF4 (H) Bridge PU

Sharktooth Inlay

BK : Hardware Color

4.495kr

RGT 42dx :

Wizard II (neck-thru)

5pc. Maple/ Walnut Neck Material

Mahogany Body

24/Jumbo frets

Bound Rosewood Finger Board

Edge Pro II bridge

IBZ INF1 (H) Neck PU

IBZ INF2 (H) Bridge PU

Deluxe Sharktooth Inlay

PC : Hardware Color

6.295kr

Ser jo den store prisforskjellen, så er RGT'n verdt det? Hadde vert knall og spart seg en god del lapper hvis forskjellen på de to ikke er så veldig stor. Grunnen til at jeg vil ha RGT er neck-thru halsen, men merker jo ikke store forskjellen fra bolt-on halsen til RG som er temmelig diskre... 370'n trekker opp pga. singlecoilen som gir litt flere muligheter og prisen. Så hva synes dere ibanezfolk? :) Er selvsagt også åpen for flere forslag med lignende gitarer! Kom gjærne med tilleggsinfo og egne erfaringer som kan gjøre valget litt enklere ;)

Edited by Opera Buffa

• Replies 34
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg personlig ville vurdert en brukt RG550, eller andre fra "gamle dager". Både pga pris og utstyr. Du selv må avgjøre hva som er viktig, halstykkelse, mikrofoner, tremolo, treverk. Hva er viktigst for deg? Utfra det kan du lettere luke ut hvilke modeller du kan være interessert i. :)

RGT42 er en smule mer forseggjort, og har en litt bedre stol enn RG370, men så koster den også små 2 laken mer veiledende. Begge to er glimrende gitarer, du får mye for pengene.

De har også INF pickuper, som er mye bedre enn powersound som de gamle RG-modellene kom med.

Jeg har en RG-350DX selv, som er nært på identisk med RG-370DX. En meget bra gitar for pengene. Hadde jeg hatt råd når jeg kjøpte den, hadde jeg endt med en RGT-42 dog... ;) Litt tøffere, og en tanke bedre stol som sagt.

Er RGT'en verdt merprisen? Det er jeg sannelig ikke sikker på, siden 370'en er veldig bra value for money.

Edited by hucker

Et spørsmål ang Edge Pro II og Edge III. Har selv en RG-370DX 04-modell. Såvidt jeg forstår, så har denne samme stolen (Edge Pro II) som årets RGT-42. Er det slik at Edge-ene er bedre jo lavere nummer, og har tremoloen på RG-370 blitt nedgradert?

De har også INF pickuper, som er mye bedre enn powersound som de gamle RG-modellene kom med.

:huh: Gamle RG-modeller kom med DiMarzio mikker, riktignok betegnet IBZ/USA, men i bunn og grunn standard mikker fra DM med små variasjoner. Mulig du ikke tenker på gamle nok RG-modeller. Jeg tenker på slutten av 80-tallet og noen år frem. :)

Mine 0,002 øre.

Et spørsmål ang Edge Pro II og Edge III. Har selv en RG-370DX 04-modell. Såvidt jeg forstår, så har denne samme stolen (Edge Pro II) som årets RGT-42. Er det slik at Edge-ene er bedre jo lavere nummer, og har tremoloen på RG-370 blitt nedgradert?

Tror nok det er sånn ja, JEM har jo Edge Pro 1, så lavere tall må vel tilsvare bedre kvalitet...

Var forresten å lette gjennom hele Tr.heim i dag for og prøve og finne en RG av no' slag! Men fant nesten ikke en elektrisk Ibanez en gang!!! :o Latterlig! Men prøvde noen andre gitarer og fant ut at jeg foretrekker halser der de "metallbåndene" som skiller hver fret :P (vet ikke hva det heter) er ganske smale... Altså noe det motsatte av ESP sine halser, likte ikke dem... Har prøvd Ibanez SZ en gang og synes disse har sinnsykt god hals! Ser ut som RGT har noe lik hals som SZ og RG370 har en litt mer ESP-inspirert hals. Noen som kan bekrefte dette?

Hucker : Hvordan er halsen på din RG?

Nei, det er nok ikke slik at lavere nummer gir bedre stol.

Edge III er den nye versjonen av Edge (I og/eller II) tremoloen, og er den billigste FR-type tremoloen fra Ibanez nå. Men den er fortsatt veldig god. Edge Pro II er nivået over Edge III, og det er Edge Pro II som sitter på RGT-42. RG-370 har Edge III.

Wizard II-halsen synes jeg er nydelig. Den er litt tykkere enn de gamle Wizard-halsene, og det gjør seg egentlig - de var litt vel tynne før... men du skal være obs på at det er jumbobånd på de.

Jumbobåndene synes jeg selv er deilige og tåler mye juling i form av bends etc. Har sett tendenser til ujevnheter på et par bånd, men de har forsvunnet under bruk av seg selv... men om du liker smalere bånd er det ikke sikkert du vil like disse modellene så godt. Selv foretrekker jeg feite bånd ;)

Totalt sett... jeg ville ikke stussa på å handle noen av disse to, så lenge det er versjonene med INF-pickups. Er bare et spørsmål om

du vil legge ut ekstra for å få en marginalt bedre stol og setneck, på bekostning av at singlecoilen er borte ;)

Eneste er altså om du vil like jumbobåndene eller ikke.

Edited by hucker

Takk for raskt svar! Tror nok ikke jeg vil like jumbobåndene no særlig hvis de er så tykke... (hvis du mener at selve metallet som skiller båndene er tykt og ikke lengden mellom dem da) :( Virker liksom som de bremser opp litt stynes jeg.. Så hva skal jeg gå for da? :mellow: Skulle hatt FR-lignende tremolo, lignende hals som SZ sin, gode pickuper, mørk farge, generelt en gitar for rask spilling. Likte forresten Gibson RG kjempegodt NYDELIG hals! :D Men den hadde jo ikke tremolo! Hvis det kan gi en pekepinn...

Edited by Opera Buffa

Det er ikke så lett å finne gitarer på markedet om dagen som ikke har Jumbo eller X-jumbo bånd i den klassen der desverre, jeg kan ikke sånn uten videre tenke meg noe i alle fall.... både LTD og Schecter liker jumbobånd på sine modeller med FR-type stol så vidt jeg kan se.

Det høres ut som om det du vil ha egentlig er en SZ med FR stol ;)

Kanskje noen andre her har noen tanker om alternativer? Det er mulig at Jackson sine modeller med Floyd Rose (KE3, RR3 etc) har noe mindre bånd enn RG/S, men tviler vel egentlig litt...

SZ med FR-stol hadde vert perfekt ja :D Men det er mulig at det funker med jumbofrets også, hovedsaken er vel egentlig at fretsene ligger godt inn i gripebrettet og ikke stikker så langt ut. Tenkte meg ikke om i stad :P Hvordan er dette på RG og RGT? Og er dette noe som kan variere på forskjellige gitarer som bruker jumbo eller x-jumbo?

Edited by Opera Buffa

Det kan nok variere litt, men størrelsen på båndene er jo de samme. Hvor dypt de sitter kan sikkert variere litt.

Nå har jo ikke RG/RGT de tykkeste i katalogen - de er jumbo, men man har jo X-jumbo som er enda større.

Dumt at det er så vanskelig å finne de i Trondheim da.... hadde det ikke vært for at jeg flytta sørover for et par måneder siden kunne du fått en demo hos meg ;)

Men om du tester en annen gitar med jumbobånd i butikken bør du få ca samme feelen. Sammenlign gjerne med en med X-jumbo og en med medium for kontrasten sin del.

Selv liker jeg at jeg kjenner bånda under fingrene - det gir meg en slags ikkevisuell feedback på hvor langt jeg flytter handa, og om jeg er i korrekt posisjon. Bremser meg syns jeg absolutt ikke.

Og jeg syns selv at bends sitter bedre når det er litt høyde fra strengen til treverket. YMMV dog ;)

Det aller beste er som sagt om du får testa en RG i Trondheim. Kanskje noen på forumet har en som du kan få prøve om du poster et spørsmål om det? Selv om gitarister kan ha stort ego, pleier de være ganske velvillige til å overtale (vise) andre om at deres utstyr er det beste.... :P

Hehe jo kan prøve det, takker for svar hvertfall! :) Skal stikke innom den lokale sjappa i morgen og teste ut litt forskjellig igjen. Har prøvd Jackson JS20 med jumbo og den er jo helt ok syns jeg så vi får se ;)

Edited by Opera Buffa