Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til å spille inn gitar og bass til PC, samt legge på trommer


Terning

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva slags utstyr jeg trenger til det tittelen på dette innlegget beskriver jeg?

Så linken over her, om hvordan man kan få gitaren rett inn i PC'en.

Så jeg trenger den da, pluss et program som kan spille inn lyden, samt redigere og legge på trommer?

Hva ville dere anbefale meg å kjøpe? Det må være ganske billig, det er bare til privat bruk dette.

Har hørt om noe som heter CakeWalk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned audacity, bare for å teste...

Men jeg fant ingen funksjoner som lagde trommelyder der? Eller må jeg laste ned betaen da?

Trommelyder lager du ikke i ett innspillingsprogram.

Er nok mange her på forumet som kan hjelpe deg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stealtplugen er uansett ikke å få kjøpt før sommeren 2006 står det.

Men da kan jeg kjøpe mikrofon og mikser da...

Lurer bare på hva jeg burde kjøpe... vil gjerne kunne brenne ut sporene på en CD, gjerne overføre de over til en maskin... gidder ikke "spille de av" for å få de inn på maskinen.

Noen forslag?

Og hvordan skal jeg kunne få trommelyder da? Har lyst til å gjøre dette selv, selv om jeg kjenner en som kanskje kunne spilt inn trommer for meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen som heter MRS-8 StudioPack, fra Zoom.

Siden sporene lagres på SD-kort må de jo enkelt kunne overføres til PC for lagring.

Men så er det trommemaskinen da... har lyst til å spille inn metall med dobble basstrommer...

Vil jeg kunne klare å programmere slike trommer på den dingsen der?

Takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audacity klarer nok det meste som du ønsker bortsett fra trommer. Til dette bør du nok ha et annet program med en midi-sequencer.

Cubase er vel det som definitivt er mest brukt. I Cubase kan du spille inn gitarene dine samt at du kan programmere trommer (og alt annet av instrumenter du kunne tenke deg). Cubase blir brukt i store seriøse studioer.

Så lenge pc-en din har cd-brenner så går det greit å overføre filene til en annen maskin.

Ved kjøp av zoom med minnekort så vil lydfilene ha et annet format en wav for at de skal ta mindre plass, og du vil få en hørbar dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audacity klarer nok det meste som du ønsker bortsett fra trommer. Til dette bør du nok ha et annet program med en midi-sequencer.

Cubase er vel det som definitivt er mest brukt. I Cubase kan du spille inn gitarene dine samt at du kan programmere trommer (og alt annet av instrumenter du kunne tenke deg). Cubase blir brukt i store seriøse studioer.

Så lenge pc-en din har cd-brenner så går det greit å overføre filene til en annen maskin.

Ved kjøp av zoom med minnekort så vil lydfilene ha et annet format en wav for at de skal ta mindre plass, og du vil få en hørbar dårligere kvalitet.

Ok, det var greit å vite... men hvordan syns du jeg skal få lyden fra gitar og bass inn på maskinen da? =)

Jeg må vel enten av en separat opptaker, som zoom, eller så må jeg ha et lydkort, som den stealthplugen, som ikke er å få kjøpt ennå, ifølge nettsiden som er linket til...

Skal leite etter noen andre lydkort jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ser at det er noe som heter Steinberg Cubase System 4 som er i salg nå...

Det er visst en komplett studieløsning!

Da kan jeg sikkert bare kjøpe en mic ved siden hvis jeg ikke vil koble på ampen via headphones-out... Er dette noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headphones out på ampen er ikke å foretrekke, plugg heller gitaren rett i lydkortet. Effekter kan du legge på gitaren i ettertid med en eller annen gitarplugin.

Cubase System 4 ser veldig bra ut. Et bra lydkort som du kan plugge gitaren rett i, samt at det har en mic-preamp med phantom power.

Eksternt opptaksutstyr er ikke å anbefale, med mindre du trenger å kunne ta med deg utstyret for å spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Cubase System 4 følger sequenserprogrammet Cubase SL. Da antar jeg at man kan legge på hva slags samples og trommelyder man vil, bare man har samplesene.

Tror dere det følger med basale samples til å programmere trommer? Noen som har peiling?

Takk for hjelpen, altså =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å spille inn musikk som skal ha effekter of amfplification uten å faktisk høre dette når man spiller inn!

Jeg vet at Dream Theater gjør dette, men tror ikke jeg hadde klart det...

Er nødt til å høre om jeg er borti andre strenger feks... hvor mye jeg palm-muter feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å spille inn musikk som skal ha effekter of amfplification uten å faktisk høre dette når man spiller inn!

Jeg vet at Dream Theater gjør dette, men tror ikke jeg hadde klart det...

Er nødt til å høre om jeg er borti andre strenger feks... hvor mye jeg palm-muter feks...

Man kan slåav Direct Monitoring i Cubase, og henge en effekt på som Insert. Da vil man høre effekten mens man spiller. Har du et dårlig lydkort så kan det være at du får en lang latency (tidsforsinkelse) når du spiller, da blir det vanskelig. Alternativt så kan du splitte signalet før det går inn i pc-en, og kjøre det ene signalet inn i en amp med fuzz, og det andre inn i Cubase. Dette krever en mikser e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har lyst til å bruke en mikrofon jeg! Har vært med på dette tidligere, og syns det låt bra...

Hva slags mikrofoner bruker man til gitar og bass?

Shure SM57 er en favoritt blandt mange. Det er den mest brukte instrument micen noen gang. Og en av de billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.