Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av gitar


Terning

Anbefalte innlegg

Bortsett fra å behandle den pent, bør du renholde den og slikt.

Du får kjøpt sett med rensemidler, olje til treverk o.l. på de fleste musikksjapper, og selvsagt overalt på nettet da :rolleyes:

Hvis du vurderer en gitar i prisleiet rundt kr 20 000,- kan du jo med fordel forhøre deg med sjappa der du kjøper instrumentet hva de mener er fornuftig vedlikehold.

Mind you, det nærmeste jeg kommer vedlikehold av øksa mi er strengeskift B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Gå i sportsbutikken og spør etter et swix combibørste. Så går du over gripebrettet med den hver gang du skifter strenger. Ellers er ei pussefille grei å ha for å tørke lett av gitaren hver gang du har spilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden så kjøpte jeg noe glanse-spray på Biltema til fatter'n. Den var ment til å få fram glansen inni bilen, det var også det han skulle bruke den til. Vi brukte opp mye av den inni bilen, men det var en del igjen.

Samme dag skulle jeg skifte strenger på gitaren min, og det viste seg at jeg ikke hadde mere gitar polish igjen. Derfor gikk jeg til fatter'n og spurte om han hadde (han spiller også gitar), men det hadde han ikke. Etter en stund fant jeg ut at jeg muligens kunne bruke sprayen jeg kjøpte på Biltema. Jeg tok opp flaska og leste bakpå, ingenting tyda på at det gjorde noe om jeg brukte den på gitaren. Derfor prøvde jeg.

Og for et resultat! Jeg har aldri prøvd noe så bra til en så billig penge! Første ting jeg har kjøpt hos Biltema som er bra. Også kaller de det ''Bilglans''? Det er jo gitar polish! hehe...... B)

Sparyen fikk frem en utrolig fin glans i gitaren. Fender's, Gibson's, Kyser's og Martin & Co's polish hadde ikke en sjanse i forhold til Biltema sprayen...... :lol:

Ganske artig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ta vare på gitaren eller bassen din!

Her følger noen praktiske tips om hvordan du kan ta vare på gitaren eller bassen din.

Har du først investert i en gitar eller bass er det like lurt å ta vare på den. Planlegger du å ta med deg gitaren på tur er det lurt å skaffe seg en gigbag med god polstring eller en solid koffert. Instrumentet bør ligge godt i bagen eller kofferten uten å slenge for mye rundt. Hvis du har planlagt å bare ha instrumentet ditt til husbruk kan du investere i et trekk som holder støv og møkk borte.

Du trenger, et trekk, en gigbag eller en koffert.

Tørk av halsen etter du har spilt på gitaren din. Dette virker kanskje som en kjedelig jobb, men vender du deg til deg, blir det like naturlig som å stemme gitaren før du spiller. Gjennom å gjøre detter forlenger du ikke bare levetiden til gripbrettet ditt, men du fjerner også sånt som gjør strengene dine ”daue” fort. Hvis du vil forlenge livet til strengene dine ytterligere finnes det strengerens å få kjøpt fra flere forskjellige fabrikanter.

Du trenger en fille som ikke smulder opp eller etterlater seg lo, samt strengerens.

Hver gang du bytter strenger har du en god mulighet til å rengjøre gripbrettet. Til rengjøring av gripbrettet finnes det spesialprodukter som du får kjøpt i de fleste musikkbutikker. Hvis du ikke liker å bruke penger på ferdigprodusert rensemiddel, kan du for eksempel blande ut en dråpe Zalo i litt lunka vann og rengjøre gripbrettet med.

Du trenger en fille som nevnt tidligere, rensemiddel, en tannbørste med myk bust og kanskje litt såpevann.

Polering av gitarkroppen er med på å holde verdien på gitaren din oppe. Når du skal polere gitaren eller bassen din er det viktig at du bruker en myk fille både til påføring av poleringsmiddel og til selve poleringen. Det kan lønne seg å ta små områder av gangen til du får taket på det. Det finnes en rekke bra poleringsprodukter på markedet bare sørg for at du kjøper riktig middel til riktig type lakk.

Du trenger 2 myke filler samt poleringsmiddel

Det er viktig å ikke utsette gitaren eller bassen din for ekstreme forhold hvis du kan unngå det. Direkte sollys eller ekstrem kulde tærer på gitaren din både på kort og lang sikt. Å la gitaren ligge i bagasjerommet på bilen i 20 minus eller 30 pluss kan fort gi deg problemer.

Du trenger sunn fornuft

Skal du oppbevare gitaren din uten å bruke den over lengre tid er det viktig å tenke på samme ting som i punkt fire. Gitarer trives best i et litt kjølig og relativt tørt klima. Skal du oppbevare gitaren din i en kasse, er det kanskje lurt å investere i en fuktighetsstabilisator.

Du trenger sunn fornuft og eventuelt en fuktighetsstabilisator.

Gjør det til en regel å gå over skruer med jevne mellomrom. Stram skruer dersom det trengs. Det eliminerer uønska støy når du spiller. Det er lite som er mer kjedelig enn en gitar som skramler. Sjekk skruene som holder sadelen, stemmeskruer, reimknotter og lignende. Stram de for hånd til de sitter, men husk at det er ikke noen slåsskamp mellom deg og instrumentet ditt.

Du trenger en eller flere små skrutrekkere i riktige størrelser.

Rengjør metalldelene med pussemiddel som er beregnet for nettopp dette. Her bruker du også myke filler til å påføre og polere metalldeler. Dersom du har metalldeler på gitaren din som krever smøring, gjør dette samtidig med at du polerer opp andre metalldeler eller ved behov.

Du trenger filler og pussemiddel.

Vær forsiktig med å bruke ting som riper opp gitaren din som for eksempel belter med store beltespenner, armbånd med nagler og lignende. Det kan være smart å investere i et solid stativ som du kan sette gitaren din i. Det er mange gitarer som har blitt ødelagt fordi de har falt mens de har stått lent opp mot en forsterker eller en vegg. Stativer får du fra ca 200 kroner, noe som er vel anvendte penger.

Du trenger, sunn fornuft og kanskje et stativ.

En gang i året er det smart å ta med seg gitaren eller bassen til en butikk som faktisk har peiling på stell av gitarer og basser. Hvis du har oversett noen av de foregående punktene vil folk som har peil se det fort. Noen steder kan du få gitaren din strenga om, rengjort og polert for en hyggelig pris. Hvis det er behov for det kan du også få rengjort elektronikken.

Hvis du setter deg inn i vedlikehold av gitarer kan du gjøre dett selv, hvis ikke trenger du noen med peiling.

Det viktigste tipset for å beholde gitaren eller bassen din i god stand er å bruke den. Spill på den så ofte du kan og følg disse enkle tipsa om vedlikehold og du vil ha en gitar eller bass som gir deg glede i mange år fremover.

Du trenger lyst til å spille og litt ekstra tid til å pleie instrumentet ditt.

Lykke til med vedlikeholdet av ditt instrument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai sann, prøver igjen ;) Jeg har lenge gått rundt i den tro at en gitar uten strenger ikke er veldig lurt dersom det overstiger en viss tid (for min del trodde jeg at det kanskje var en halvtimes tid), før halsen begynner å krangle. Altså; kjernen i spørsmålet blir som følger. (fælt så vanskelig det skulle være å formulere dette da!)

Når jeg skal rengjøre gripebrettet, evt skifte pickups når den tid kommer, o.l. operasjoner, så vil jeg jo ta av strengene for å gjøre affæren mest mulig komfortabel. Problemet er at jeg aner ikke hvor lenge jeg kan la el-gitaren stå uten å ha strenger i det hele tatt. Anyone? Skal den til enhver tid ha noen strenger på for å opprettholde en viss spenning på halsen, eller...?

Hva med akustiske gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye peiling. Men jeg pussa opp en strat-kopi(el-gitar) og hadde den vel 3 uka uten strenga, seinere festa jeg på strengene og det var som før igjen.(Bare at strengene var nyere ;) )

Med akustisk tror jeg ikke at det skulle være et så stort problem.

Hadde en kassegitar som sto uten strenga i månedvis, en dag spurte kameraten min om han kunne kjøpe den. Jeg kjøpte nye strenga(nylon) og festa dem på. Og det var ikke noe problem, han klagde ikke over lyden heller.

Kanskje jeg er på villspor nå, men men. ;):unsure:

Endret av tlt1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.