Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Jcm Stack


arpeg

Anbefalte innlegg

¨Faens mas det skal være om dette bestandig. En ting som ihvertfall er sikkkert er at Drit inn=drit ut. En amp til 50.000 kan ikke redde en fyr som ikke vet hva han gjør. Jeg kom over en gammel marshall transistoramp fra 80-tallet på et øvingsrom for litt siden, og etter 5 minutter med tweaking på den så hadde jeg så tøff lyd at det ikke er en kjeft på dette forumet som hadde mistenkt det for å være hva man vanligvis kaller en møkkaforsterker.

Søken etter den gode lyden bør ikke begynne hverken i forsterker eller gitar, men i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er utrolig fint å se at det i det minste finnes NOEN som klarer å se forbi myten om at det MÅ være rør for å låte bra.

Forøvrig er ikke solidstate ekvivalent med at det er transistorer, det er som oftest dioder som står for vreng når det er solidstatekomponenter.

Merkelig nok er det mange som glatt aksepterer solidstateteknikk i pedaler, selv om forsterkeren på død og liv skal ha rør.... ingen nevnt, ingen glemt.

Psykoakustikk, jeg sier eder....

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hucker.

Jubilee ampene har valgbar diodeklipping i tillegg til et helt standard preamp/postamp oppsett med rør. Når dere snakker så virker det som at det er en transistor preamp.

(det samme gjelder vel 2205/2210 også??)

Silver jub er vel rett og slette "hot rodded" singelchannel 800, med mulighet for mindre gain(clean) og diodeklipping.

2000serien har vel ikke noen transistorer i signalveien?! Det er vel bare kanalstyring osv, og eventuellt en transistordrevet effektloop? Er ikke helt sikker selv, men er temmelig sikker på at 2000ampene er ganske plaine når det gjelder forsterkertrinn.

Forresten silverjubilee ampene er knalltøffe amper til sitt bruk, men 1x12 ampen er litt boksete i lyden.

Er enig med Gluke og andre anngående høytalerelementer: Greenbacks synes jeg er det absolutt beste (i allefall til blues/rock osv) Marshallkassene er helt greie, ikke det beste, men de fungerer med de rette elementene. Har et B kabinett nå som jeg synes låter veldig bra, (bedre enn 1960A kabinettet jeg hadde før og 2x12 GB, soldano 2x12(eminece))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å investere i et Marshall stack. 800? 2000? Hvilken serie liker dere er best?

SÅ litt ontopic:

Jeg har eid en jcm 800 50w topp (2204, enkanalsversjon) Og det er absolutt en veldig bra allround forsterker! Bra respons/attack, tøff crunch (anbefales igjennom Greenbacks elementer 2 eller fler ;))

PS: Ampen spiller alt for høyt!

JCM2000 amper har jeg bare brukt på diverse øvningsrom, de låter helt ok når du spiller høyt, men hvis du er ute etter typisk marshallcrunch eller mer, så ville jeg valgt en JCM800 eller en eldre mastervolum topp. Mye bedre "respons" på anslag, ampen lever litt mer. Eventullt silverjubilee/anniversary amp.

Alle disse ampene spiller alt for høyt!

Har du en av de mer moderne ampene med mer gain, og trenger gain, så kan du jo kompansere med mer preampgain på lavere volum, men det blir ikke den samme opplevelsen.

Jeg har hørt veldig mye bra om JCM2000 seriens DSL201 og 401. Det er el84 baserte amper, i motsetning til de større jm2000 ampene som er El34basert. Har aldri fått prøvd noen av disse, men jeg liker el84 lyden.

Hva slags musikk spiller du, og i hvilken sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søken etter den gode lyden bør ikke begynne hverken i forsterker eller gitar, men i seg selv.

Godt sagt!

Det er utrolig fint å se at det i det minste finnes NOEN som klarer å se forbi myten om at det MÅ være rør for å låte bra.

Jeg har en gammel marshall 100watt som jeg har spilt live med uten rør. Den låter kjempefint når den er på lavt volum, men spraker når det blir høyt. Jeg klarer ikke å lage god lyd på den. Har aldri spilt live med rørforsterker, men har alltid fått hørt at det låter best på høyt volum. Fins det forsterkere uten rør som låter bra live?? eksempler??

Hva slags musikk spiller du, og i hvilken sammenheng?

Jeg spiller det meste og i mange forskjellige sammenhenger. Alt fra gospel, salmer og jazz i en kirke eller liten menighet til store utekonserter og kulturhus med rock. Jeg spiller helst rock og det er derfor jeg har vært ute etter marshall 800 siden den har den gode rockelyden og låter bra høyt :) Er ikke så glad i AC/DC lyden, ønsker mer som f. eks puddelrock. Band som f.eks Europe. Liker også veldig godt lyden til Steve Lukather, selv om han av og til har litt mye fuzz på etter min mening :P Jeg har mindre øvelseforsterkere, men jeg trenger en god liveforsterker. Men gjerne en som også er allsidig...

Jeg har hørt veldig mye bra om JCM2000 seriens DSL201 og 401. Det er el84 baserte amper, i motsetning til de større jm2000 ampene som er El34basert. Har aldri fått prøvd noen av disse, men jeg liker el84 lyden.

Må innrømme at jeg aldri har hørt noen av de mer erfarene musikerne jeg har snakket med sagt et pent ord om 2000 og 900 modellene. Generellt så har de ikke sagt så mye om dem. Kan du fortelle litt mer om dem, åssen de er bygd opp og sånn?? Hva er forskjellen til 800??

Forøvrig startet jeg egentlig denne diskusjonen for å høre hva dere personlig likte best av marshallamper, men jeg er kjempe glad for alle tips siden jeg ikke er så flink med forsterkere.. Tusen takk til alle som har svart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nokså bestemt at 2000 serien ikke er så plain som du tror. :)

Forskjellen mellom de forskjellige ampene? uhh, hvor skal en begynne?

800 (2203), ren røramp.

800 (2210), har muligens noen dioder slik som Silver jubilee (2550-2555)

900 er en hybrid med 3(?) preamp rør og 2 ic'er. Vet at det er folk som modifiserer disse til rene røramper.

2000 mener jeg også er en hybrid som 900, men er en mye mer avansert amp. Ikke like lett å følge oppbygningen av, og heller ikke like lett å modifisere, men en kjøper ikke en 2000 for å modifisere den.

800-serien har ikke all vrengen i verden, mens 900 og 2000 har nok av vreng. 800 er kanskje heller ikke den mest allsidige forsterkeren, mens 2000 serien er veldig allsidig. Nå har jeg ikke spilt på en 900 på mange år, og kan ikke helt huske hvordan den låt. Synes 2000 serien mangler litt karakter og blir litt platt, men den skal fint greie puddelrocklyden (som jeg synes er ofte litt platt) :). 800 er fantastisk, men trenger en liten pedal i front, og om du vil ha virkelig ren cleanlyd, så er den kanskje ikke ampen for deg.

Skal du ha Steve Lukather lyd (sen 80, tidlig 90) så må du jo skaffe en Soldano X88R, Cae3+, Bogner Fish eller noe lignende og en poweramp. En hard kompressor hjelper også. Men igjen, da må en ha penger, og mye av de. :P

Om du ikke er låst fast i marshall er et alternativ Laneys GH og TT serie. Har hørt godord om begge seriene.

Det finnes transistor forsterkere som også låter bra, men det er ikke mitt område og har ikke peil på de. De øvre modellene til Line6 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også veldig godt lyden til Steve Lukather, selv om han av og til har litt mye fuzz på etter min mening :P

Tviler å at du noen gang har hørt Luke med fuzz, he he....... Hendrix og Smaching Pumpkins er fuzz. Alt Luke har gjordt er vreng, men jeg kan være enig i at han pøser på til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha Steve Lukather lyd (sen 80, tidlig 90) så må du jo skaffe en Soldano X88R, Cae3+, Bogner Fish eller noe lignende og en poweramp. En hard kompressor hjelper også. Men igjen, da må en ha penger, og mye av de. :P

Nja, kommer langt med en 2203/2204 og crunch-mod. Han bruker toer kanalen 80% av tiden uansett. Gi meg ampen, noen hundrelapper og et par timer.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM2000DSL= Kanonamp, to kanaler, to modes på hver kanal, cleankanalen på mode 2 er hysterisk bra, vrengkanalen på mode 1 er også beintøff, hvis du er ute etter fenderclean, så er ikke denne ampen noe for deg. Jeg hadde en DSL 100w topp med 4*12 kab i noen år, og var fornøyd med alt, bortsett fra vekten...så da kjøpte jeg en JCM2000TSL122, 100watts combo med tre kanaler, i motsetning til DSL'n tror jeg denne har noen transistorer noen steder, uten at jeg egentlig helt vet hva det betyr, mener bare å ha hørt noe om det en plass, drit i det, cleankanalen er ikke så tøff som på DSL'n, crunchkanalen er det beste jeg har hørt, leadkanalen er ikke langt etter, men kan bli litt grøtete, kanskje det hadde blitt bedre med flere høyttalere, ihvertfall, den spiller høyt nok om du vil og har også en innebygd powerbrake-feature som er bare tull, men det beste er at det er separat EQ for hver kanal. Det er også to effektsløyfer for den som har bruk for sånt. Har også spilt en del på JCM900, det var en amp jeg ikke likte noe særlig, clean låt den død og kjedelig, og vrengkanalen hørtes ut som en dårlig fuzzboks, JCM800 derimot låter fett, bruker en 1*12 combo nå, og den spiller jævlig tøft, men tror du kan få problemer med å få en 100watts topp med 4*12 til å høres like fet ut uten å måtte investere i hørselvern til deg og dine naboer. Når det gjelder rør vs transistor\diode eller hva faen, det er klart det er noe med rør som høres annerledes ut en transistorer\dioder, men det betyr ikke at ikke sistnevnte kan låte bra! Og som jeg sa i forrige post, det er til syvende og sist deg selv det kommer an på, ikke hverken amp eller gitar.

Og som et lite tips mot slutten, det mange gjør "feil" når de skrur lyd på ampen sin er at de kveler midttonen og brenner ivei med altfor mye vreng, resultatet blir møkk. Prøv med dobbelt så mye mid du vanligvis bruker, halvparten så mye gain og litt mer volum, så skal du se at ting ordner seg:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.