Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall Jcm Stack


arpeg

Anbefalte innlegg

Skal du ha den klassiske rock crunchen og ikke no annet, så er marshall ampen for deg.

hvis du i tilleg har en øde lagerbyggning til og øve i så er det perfekt.

men, hvis dette er deg, så kan det være lurt og se på andre alternativer.

Jeg elsker marshall og drømmer om å kjøpe meg en plexi en gang, men mest sannsynelig blir det en altfor

upraktisk rigg for min del.

THD Bivalve el univalve f.eks. innebyggd hotplate og auto biasen gjør at du kan få den til og høres rimelig lik en marshall uten det åredøvende volumet.

Engl og laney er bra alternativer til en litt lavere pris en THD'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Marshall var dritbra for 20 år siden. Vil si at Laney er MYE bedre enn Marshall, men folk tenker som regel ikke så lenge det er et merke på de kan gå etter. Har både en Marshall JMP1 preamp og en ADA MP1. ADA'en har ingen problemer med å levere Marshall aktig crunch.

De nyere Marshall ampene låter virkelig ikke bra i forhold til hva du får i samme prisklasse, og de eldre Marshall'ene låter knallbra om du modder dem eller om du har andre amper i tillegg. Nå er det jo også enormt mange alternativer. Hørt om Splawn for eksempel? Du kan kjøpe en Splawn Quickrod eller noe direkte fra USA for rundt 13 000 eller noe, og de DREPER hver eneste umodda Marshall du kan tenke deg. e har feit clean lyd i tillegg. Nå har jeg bare skrapa overflaten her, men det er så mange alternativer som utklasser Marshall på Marshall vreng nå at det er nesten morsomt. Eller... Det som er morro er at folk fortsatt kjøper Marshall fordi det er Marshall.

Velvel... Jeg kjøpte en Marshall JMP1 for 2500 for moro skyld, for å teste den ut før jeg kjøpte meg en DSL eller fikk noe modda fra USA. Jeg ga faen i de andre planene og beholdt JMP-1'en. Gjør Marshall og vel så det, pluss at den faktisk kan gjøre mer enn EN lyd, ulikt de fleste andre Marshall amper.

For å gjøre det kort, du gjør et rimelig dumt valg om du kjøper Marshall i disse dager. Med mindre det er en JMP-1 og du får den billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr klar av 2 kanals versjonen av JCM800 med mindre du spiller Les Paul og er fan av Slash. Den har transistorvreng på vrengkanalen. Hvis du skal ha JCM800 så er det 2203 100W modellen fra før 1985 som gjelder, de senere er også bra men ikke så bra. Reissue modellen er visstnok faktisk ganske bra bortsett fra den crappy fx loop'en. Så få tak i en fet 4x12. De fleste marshallkasser som selges har G12T-75 høytalere og de er ikke bra. Få fatt i en V30 eller GB kasse (1960AC eller 1960AV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr klar av 2 kanals versjonen av JCM800 med mindre du spiller Les Paul og er fan av Slash. Den har transistorvreng på vrengkanalen. Hvis du skal ha JCM800 så er det 2203 100W modellen fra før 1985 som gjelder, de senere er også bra men ikke så bra. Reissue modellen er visstnok faktisk ganske bra bortsett fra den crappy fx loop'en. Så få tak i en fet 4x12. De fleste marshallkasser som selges har G12T-75 høytalere og de er ikke bra. Få fatt i en V30 eller GB kasse (1960AC eller 1960AV).

Du vet ar JCM800 var regnet som en svært så middelmådig amp med de cabbene som i første omgang ble laga til den? Så var det noen som ved en tilfeldighet plugga den inn i et litt eldre cab som var utstyrt med elementer som mer eller mindre G12T-75 er en blåkopi av? Det er faktisk de elementene som er så nært man kommer "den orginale" JCM800 lyden! Jeg husker i farta ikke hva de opprinnelige elementene het, men jeg tror det var G12T-65 eller noe sånt... 75 er i allefall ikke dårlig! Fine allroundere som faktisk utmerker seg på JCM800-greia!

Det er svært så gode elementer faktisk, og min eneste innvending er at de er litt tightere en hva jeg personlig liker. De er tilpassa hvordan marshall-ampene generelt komprimerer litt mye når vrengen øker, og derfor liker jeg Vintage 30 litt bedre. Men V30 og Greenbacks kan ikke sammenlignes! GB er langt skarpere og trives dårlig når det snakkes om stort mer en "crunch"!! De fjerter fort ut med for mye vreng, og om du prøver å hardkjøre en overdrive foran eller noe, så ender du opp med noe som i beste fall kan kalles Fuzz! GB er ikke dårlig på rock, det er ikke det jeg sier, men de funker bedre på litt eldre og brunere lyd. Kjør de gjerne hardt, men ta litt ned på diskanten, for GB kan bli veldig skarpe når det går litt hardere for seg! Kjøres det på for hardt med drive uten å ta de litt ned, så blir det så forjævlig høyt og skarpt at man mister helt definisjon og det alldeles ikke er snakk om noe anna en å bare holde helvete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om Splawn for eksempel? Du kan kjøpe en Splawn Quickrod eller noe direkte fra USA for rundt 13 000 eller noe, og de DREPER hver eneste umodda Marshall du kan tenke deg.

Er det mulighet for å få prøve disse forsterkerene et eller annen sted i Norge?? Er det noen som importerer dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr klar av 2 kanals versjonen av JCM800 med mindre du spiller Les Paul og er fan av Slash. Den har transistorvreng på vrengkanalen. Hvis du skal ha JCM800 så er det 2203 100W modellen fra før 1985 som gjelder, de senere er også bra men ikke så bra. Reissue modellen er visstnok faktisk ganske bra bortsett fra den crappy fx loop'en. Så få tak i en fet 4x12. De fleste marshallkasser som selges har G12T-75 høytalere og de er ikke bra. Få fatt i en V30 eller GB kasse (1960AC eller 1960AV).

JCM800... skulle gjerne likt å hatt en oversikt over alle modellene der... du har vel ikke tilfeldigvis en?

Slash brukte vel jubileums modellen fra 87;Marshall JCM 2555 Silver Jubilee Anniversary amplifier, helt til denne ble ødelagt og han fikk signaturmodellen JCM 2555 SL signaturtoppen. Dette var vel hovedforsterkerne, han hadde vel også noe 800 topper, moddet litt.

Helt enig i at 1960AV osv er bedre enn 1960A med G12T-75. Hadde faktisk et av hvert en stund her, og AV modellen spillte så mye bedre enn A modellen, at jeg like så greit solgte A modellen tvert.

Til trådstarter:

Kjøp kun Marshall om det er absolutt det du vil ha.... Jeg mener Marshall er knallbra amper til enkelte ting, men igjen skikkelig dårlige til andre ting. Kabinettene deres er generelt noe dritt, om du da ikke fikser deg en eldre modell, for all del, ikke kjøp et nytt MArshall kab, det er å kaste penger ut av vinduet. Test heller toppen på andre kabinett, Bogner kan være verdt et forsøk der. Jeg er for blendet av Diezelen til å anbefale deg noe særlig med topper akkurat nå, hehe, men Orange kan jo være verdt å sjekke ut, spesielt da de gamle modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ar JCM800 var regnet som en svært så middelmådig amp med de cabbene som i første omgang ble laga til den? Så var det noen som ved en tilfeldighet plugga den inn i et litt eldre cab som var utstyrt med elementer som mer eller mindre G12T-75 er en blåkopi av? Det er faktisk de elementene som er så nært man kommer "den orginale" JCM800 lyden! Jeg husker i farta ikke hva de opprinnelige elementene het, men jeg tror det var G12T-65 eller noe sånt... 75 er i allefall ikke dårlig! Fine allroundere som faktisk utmerker seg på JCM800-greia!

Det er svært så gode elementer faktisk, og min eneste innvending er at de er litt tightere en hva jeg personlig liker. De er tilpassa hvordan marshall-ampene generelt komprimerer litt mye når vrengen øker, og derfor liker jeg Vintage 30 litt bedre. Men V30 og Greenbacks kan ikke sammenlignes! GB er langt skarpere og trives dårlig når det snakkes om stort mer en "crunch"!! De fjerter fort ut med for mye vreng, og om du prøver å hardkjøre en overdrive foran eller noe, så ender du opp med noe som i beste fall kan kalles Fuzz! GB er ikke dårlig på rock, det er ikke det jeg sier, men de funker bedre på litt eldre og brunere lyd. Kjør de gjerne hardt, men ta litt ned på diskanten, for GB kan bli veldig skarpe når det går litt hardere for seg! Kjøres det på for hardt med drive uten å ta de litt ned, så blir det så forjævlig høyt og skarpt at man mister helt definisjon og det alldeles ikke er snakk om noe anna en å bare holde helvete...

Sikkert en smakssak. Her var det vel først og fremst rock det var snakk om og da mener jeg det skal godt gjøres å slå en GB kasse. Jeg har testa kassene side om side og solgte tvert 4x12 kassa mi med G12T-75 elementer å kjøpte med en med GBs. Det er som natt og dag. Jeg har 1x12 kasser som låt bedre enn marshall 4x12 med G12T-75. Hvis jeg først skal ha maks trøkk spiller jeg heller på EV elementer. Men hvis jeg skulle velge hadde jeg tvært tatt en GB kasse eller en V30 kasse heller enn en G12T-75 standard kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800... skulle gjerne likt å hatt en oversikt over alle modellene der... du har vel ikke tilfeldigvis en?

Det var vel opprinnelig bare to modeller. En enkanals lead amp og en to kanaler med reverb. Så kom de i 50 og 100W versjon og i kombo og topp. En kanals toppene er 2203/2204 og det er vel de som først og fremst er kjent som JCM800 topper. Og hvis du ser bilder fra road-rigs eller studioer el. så har vel så og si "alle" en sånn. Må ha det, bare må ha det. Amper du må ha en gang i livet:

1) Plexi (til nød en JMP)

2) En fet blackface fender combo

3) JCM800 2203 (til nød en 2204)

Jeg trodde Jubilee modellen var en variant av 2 kanals JCM800 toppen, den har ihvertfall samme type transistor vreng. Har aldri hatt en og bare testa den når den kom på 80 tallet og tror ikke jeg kommer til åå kjøpe en med det første.

Når det gjelder kasser har vi akkurat samme erfaring. Hvis du tester dem side om side så har jeg fortsatt ikke møtt noen som foretrekker G12T kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800... skulle gjerne likt å hatt en oversikt over alle modellene der... du har vel ikke tilfeldigvis en?

Det var vel opprinnelig bare to modeller. En enkanals lead amp og en to kanaler med reverb. Så kom de i 50 og 100W versjon og i kombo og topp. En kanals toppene er 2203/2204 og det er vel de som først og fremst er kjent som JCM800 topper. Og hvis du ser bilder fra road-rigs eller studioer el. så har vel så og si "alle" en sånn. Må ha det, bare må ha det. Amper du må ha en gang i livet:

1) Plexi (til nød en JMP)

2) En fet blackface fender combo

3) JCM800 2203 (til nød en 2204)

Jeg trodde Jubilee modellen var en variant av 2 kanals JCM800 toppen, den har ihvertfall samme type transistor vreng. Har aldri hatt en og bare testa den når den kom på 80 tallet og tror ikke jeg kommer til åå kjøpe en med det første.

Når det gjelder kasser har vi akkurat samme erfaring. Hvis du tester dem side om side så har jeg fortsatt ikke møtt noen som foretrekker G12T kassa.

Godt mulig det er en variant av 800 ja... , regner med det.

Amper jeg må ha, er en 50w 800 topp til talkboxen min;)

Ellers har jeg det jeg må ha, mangler bare et kabinett til...

Marshall 1960A og B burde vært forkastet for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kabinett anbefaler dere da??

Det er 1960AV eller 1960AC som gjelder, men finner du en gammal innspilt 70 talls kasse brukt er jo det helt konge (men da ville jeg åpnet den å sjekket hva som sitter der, det er mange som har sattt inn alt mulig i gamle kasser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er en variant av 800 ja... , regner med det.

Tok en kikk på skjemaene og de er visst forskjellig. Ser ut som om det er Jubilee modellen som er vrengpedal i amp designet. Ser ikke ut som om diodene blir brukt til vreng på samme måte i JCM800 tokanals ampene. Men jeg kan fortsatt ikke fatte og begripe hvorfor ikke toer kanalen på disse kunne være samme som 2203/2204 ampen :rolleyes: Det var her Marshall begynte å rote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en jcm 800 2203 med et 1960 av kab...

det låter som en drøm:) men man må ha en overdrive pedal foran!!!

man må ikke spille på et tomt lager for at det skal låte bra!har ampen min i blokka og det funker:)..men er jo fortsatt himmelsk lyd når man drar opp lyden:)

anbefales på det sterkeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.