Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shure Sm58/57


Pitty^_^

Anbefalte innlegg

Halla.

Jeg holder på en del i studio for tiden og har kommet frem til at vi trenger noen nye miccer.

Vet at forskjellen på Shure Sm58 og 57 er at 58 er dynamisk og 57 er kondensator.

Sett at mange bruker 57 til å micce opp trommer og gitar. Fungerer dette bra?

Hvordan vil det fungere å bruke en 58 som skarp-mic f.eks.?

Hva er den mest markante forskjellen i lyden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

begge er dynamiske, nesten helt like. sm58 har vindhette og er mest brukt som vokalmikk med 57 ikke har, generelt sett er lagd for litt mer lydtrykk, og vanligvis brukes til å mikke skarptromme/forsterkere/blåsere eller annet som gir mye trykk. kan godt brukes om hverandre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjell mellom disse mic'ene er karakteristikken. 57 er mye mer retningsbestemt, og tar ikke opp så mye lyd fra omgivelsene som en 58. Dette gjør det lettere å finne "hot-spot" når man mic'er opp, samt at problemet med overlytting blir mye mindre.

Jeg mener at en 58 ikke har noe i et studio og gjøre. Hvis noen klarer å herpe en 57 så har de virkelig gått inn for å ødelegge den, og går de inn for å ødelegge noe så klarer de nok det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg har 2 stk sm58 + 1 studio mic som passer bra til gitarer og, men for opptak så spilles gitar på fler kabinetter samtidig (for å få en fyldigere lyd), derfor lurer jeg på om det går ann å få bra lyd med 58'en og eller om jeg må koste på meg enda mer utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg har 2 stk sm58 + 1 studio mic som passer bra til gitarer og, men for opptak så spilles gitar på fler kabinetter samtidig (for å få en fyldigere lyd), derfor lurer jeg på om det går ann å få bra lyd med 58'en og eller om jeg må koste på meg enda mer utstyr?

Det spør jo hvilken lyd du er ute etter da, men det skal være mulig å få fet lyd ut av en 58. Problemet med slike mic'er er at de ikke tåler så mye EQ. Ved for mye tweaking så blir lyden lett nasal (kan virke som om det ikke er så mye å hente i det som er tatt opp), så sørg for at lyden blir bra med en gang, og ikke planlegg noe EQ i etterkant.

Hva slags gitarlyd er du ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen klarer å herpe en 57 så har de virkelig gått inn for å ødelegge den, og går de inn for å ødelegge noe så klarer de nok det uansett.

Er disse jævla trommisene. Huff.

Trommisen vår sikler, og da gjelder det å holde all elektronikk langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er trommisene jeg er SIKKER på at sikter på mikkene når de slår tammer og skarp.

Oh herregud!! Enten så er det bare jeg som kødder nå ellers er det du som seriøst trenger et kurs i norsk. :huh:

Oversatt til "dannet" norsk: Det værste BlueGrot vet, er trommiser som etter hans antagelser sikter på mikkene når de slår på tammer og skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.