Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mexicansk Strat


gibson91

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...
  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en original Fender Contemporary Japan 1984, og den slår min American Standard 1996 langt inn i skyene..

Japsen er genial å spille på, og lyden er upåklagelig og sykt deilig... ;)

Kansje bare en vanesak, men hver gang jeg spiller strat ender jeg alltid opp med min 84 Japan til slutt å stå med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made in America betyr ikke altid allverden.

"Made in the USA" products need a content consisting of 51% or more...

http://www.madeinusa.org/nav.cgi?info/whatis

Der er link på den siden som også peker til lovverket. Problemt er vel at advokatene flisespikker. Og når man hugger opp en gitar til flis finner man at selve gitarkroppen da vil inneholde nok flis til å dekke behovet for 51% og vel så det. Hals, mekanikk og elektronik kan derfor lages i langtbortistan og slik jeg ser det er Made in the USA like intetsigene for meg som Made in Norway er for en amerikaner.

Derimot har jeg stor fortåelse for at amerikanere vil velge en gitar merket 'Made in USA'. Når en stor andel, om ikke de fleste brukerne på engelkspråklige forum er amerikanere vil alt patriotsnakket om Made in USA bli missforstått som et kvalitetsstempel også for forumlesere utenfor USA. Også i Japan hvor MIA har høyere status enn CIF selv om de Japanbygde gitarene har meget høy og gjevn kvalitet. Dem selger sågar masse MIM i Japan.

Når det gjelder Fender markesfører denne produsenten MIM produktene sine som medium kvalitet. Men siden dem har produksjon over store deler av verden må man regne med at der blandes og mikses litt komponenter etter behov i masseproduksjonen. Dermed kan kunder helt sikkert finne instrumenter som passer dem godt også i den lavere prisgruppen når høyere kvalitets komponenter blandes i mikseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen nevneverdige forskjeller. Nå er vel ikke std straten noe særlig high end heller, men Made in America betyr ikke altid allverden.

Gitaren jeg har er en Mexico 50th annhiversary modell. Men regner med den ikke er langt fra andre Mexico strat`s fra samme tidsrommet.

Da er vel kanskje dette noe som kun gjelder for Fender.

Gibson USA er langt bedre enn Epiphone.

Jackson USA er latterlig mye bedre enn de billige modellene deres fra Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sakt tidligere så har jeg hørt mye rart om hot rails.

Noen sier at de høres akkurat ut som "vanlige" humbuckere.

Andre sier at de høres tynne og dårlige ut.

hva slaks erfaringer har andre her, for jeg begynner nesten å vurdere dem.

Jeg har en Seymor Duncan hotrail på min Telecaster, og jeg er strålende fornøyd.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel kanskje dette noe som kun gjelder for Fender.

Gibson USA er langt bedre enn Epiphone.

Jackson USA er latterlig mye bedre enn de billige modellene deres fra Asia.

Skal du sammenligne slik, kan du ikke sammenligne Fender USA mot Mexico...

Squire er for Fender samme som Epiphone er for Gibson, å ikke hvor de er laget.

Den vesentlige forskjellen på en USA Fender kntra en Mexico Fender er mest Finish....

At de har gjort like god jobb med malina under plekterbrettet som ved siden av, det er derfor lett å se forskjell på en Mexico kropp og en USA kropp... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel kanskje dette noe som kun gjelder for Fender.

Gibson USA er langt bedre enn Epiphone.

Jackson USA er latterlig mye bedre enn de billige modellene deres fra Asia.

Skal du sammenligne slik, kan du ikke sammenligne Fender USA mot Mexico...

Squire er for Fender samme som Epiphone er for Gibson, å ikke hvor de er laget.

Den vesentlige forskjellen på en USA Fender kntra en Mexico Fender er mest Finish....

At de har gjort like god jobb med malina under plekterbrettet som ved siden av, det er derfor lett å se forskjell på en Mexico kropp og en USA kropp... ;)

Njaa... Forskjellen mellom Am. og Mex. er mer enn det.

De mexicanske modellene har klart dårligere stemmeskruer, elektronikk, pickuper, vib.system.

I tillegg er halsene ofte lite forseggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Interressant lesning, spesielt forrige innlegg. Det er sikkert kvalitetsforskjeller, men jeg har også hørt at Mex stratene har bedre lakk en US versjonene fordi man i Mexico fortsatt benytter gamle lakktyper basert på "stygge" løsemiddler, mens man i USA har måttet gå over til vannbaserte lakktyper. Jeg vet ikke om dette medfører riktighet, men det er kanskje noen som vet?

Så er jo også spørsmålet hva man skal bruke øksa til da. Det er mulig å få en Mex til en hyggelig pris sammenlignet med US utgaven. Får man tak i en god Mex er det sikkert ikke noe dårlig valg. Jeg tok med meg en DeLuxe Roadhouse fra USA tidligere i år. Dette er en Mex med Texas Specials som låter fresht og som er lettspillt, billig ble den også.

Bedre å bruke tiden på dette enn å se på MGP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mange "vedtatte" sannheter ser jeg. Joda, De beste Mex-Fenderne er gode gitarer. Har selv en Classic Player og er godt fornøyd, men 8 og 9 av 10 osv? Nei, det finnes Fendere som er atskillig bedre, men da må man naturlig nok opp i pris.

Japse Fendere fra mid 80 gruser amerikanerne? Ikke i følge mine erfaringer. Min far har en 86 japse Strat '68 re-issue. God gitar, men jeg liker Mex'n min bedre. Jeg har en 85 japse Tele Custom. God gitar, men min 95 am. std. liker jeg bedre. (Betydelig bedre) jeg har hatt en eldre am. std. Strat jeg ikke likte...

jeg har prøvd CS Fendere jeg skulle ønske jeg kunne tatt meg råd til å kjøpe, og en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.