Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem Med å Finne På God Musikk


Terning

Anbefalte innlegg

Å lage musikk er for mange ei lei kneik å komme over.

Jeg bruker stort sett to metoder for å lage riff/melodier/nye ting:

- Den ene, enkleste som oftest gir slappe riff, er å bruke musikkteori som "begrunnelse" for hva neste tone skal være. For de som har lest litt teori kan det ofte være slik at man vil det skal stemme med teorien - noe som ikke alltid høres like bra ut.

- Spille det jeg hører. Kan være når jeg står og kjeder meg i mål på en fotballcup - da vi gjerne ligger under med mange mål - da daa da da dada. Jeg liker å se for meg hvordan det spilles på gitaren, fordi jeg da bedre husker melodien. Om du ikke ser for deg, eller husker, helt rett så er det en god pekepinn. :) "Snø i Mars" som ligger et sted på dette forumet er en slik liten snutt, finnes hvis letes.

Det viktigste er nok likevel å gjøre som de ovenfor har svart, lytte til musikk av alle slag. :) Selv om noe ikke er godt nok i dag, så kan en liten vri og en tvist ofte gjøre et slapt riff steinbra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn ca. motsatt. Føler meg sikker på det musikalske, men ofte hadde det vært greit å kunne spille litt renere på visse riff osv.

Det som hjalp meg var å begynne å lage musikk på piano før jeg kunne spille det.

Riff er desverre alltid lett å lage. Problemet er å komme opp med resten.

Prøv også å tenke på hva som skjer med de andre instrumentene mens du spiller. F.eks, det hjelper ikke med verdens feteste riff når trommene og bassen mangler dynamikk. Det ligger som oftest i hvordan alt høres ut sammen. En annen fin ting er å prøve andre instrumenter, f.eks bass. Kommer du på et kult bassriff er det ofte lettere å skrive gode gitardeler, siden gitaren da er det instrumentet du er best kjent med.

Har noen problemer med å lage materiale du ikke føler er helt deg? Alt jeg lager høres ut som Nick Cave eller Madrugada, noe som er greit nok, men ikke akkurat det jeg kunne tenkt meg å stå for. Vel, noen ganger er jeg heldig, og treffer spikeren på hodet, men oftest blir det mørke ballader : (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.