Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem Med å Finne På God Musikk


Terning

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med å finne på god musikk. På gitar.

Solopartier, riff, you name it, jeg er ikke musikalsk.

Jeg klarer det tekniske altså, men det å komponere selv... er blåst.

Nå har ikke jeg spilt mye etter andre artister da, har øvd mye egentlig... det bandet jeg spilte i var det ikke jeg som lagde musikken, bare spilte hva jeg fikk beskjed om nærmest.

Så jeg lurer på om dere har noen tips til meg, for å få meg til å bli en litt mer interessant gitarist?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Hør mye på musikk.. spille mye musikk du liker..

Har akkurat fått meg nytt band, trodde ikke jeg kunne lage musikk før nå men har endt med at jeg har spydd

ut fete riff på de siste øvingene. :)

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å skrive hele tiden, høre på musikk som inspirerer deg, og å bare sette seg ned med gitaren og improvisere litt rundt skalaer en time eller to. Før jeg ble med i band trodde jeg aldri at jeg kunne ha lagd musikk, men nå går det temmelig greit å lage sanger.

Bare sett deg ned og improviser og lek med gitaren, en eller annen gang kommer du til å spille noe du digger, så har du noe å bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har satt deg i en kinkig situasjon, ved å fortelle deg selv at "nå skal jeg skrive en låt". Du må heller bare sitte og leke rundt med gitaren og ikke tenk så mye på at riffet kanskje ikke er så bra, men heller fokuser på å utvikle deg musikalsk. Desto mer du skriver, desto mer innsikt får du i det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger her. Finn musikk du liker, hør, lær og la deg inspirere. Sitt å jam med deg selv eller med andre og plutselig finner du et fint riff, tema eller motiv som du kan bruke og bygge på senere. Ting kommer ofte naturlig hvis man ikke stresser på det. Noter alle ideer ned, så du husker dem.

Jeg pleier gjerne å finne et riff og/eller noen akkordprogresjoner som jeg liker og synes passer fint sammen. Så lager jeg litt overganger og sånn før jeg finner en melodi til slutt, men det har hendt at melodien har kommet først og. Det er ingen bestemte regler eller triks for å lage sanger. Prøv å finne hva som funker for deg, teknisk og musikalsk!

Try to find your own style :)

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som suger mest med å spille er de dagene når du føler at all inspirasjon er blåst og ingenting funker. Jeg pleier å gjøre helt andre ting enn å spille. Ta en skitur, pul dama eller gå på fylla eller gjør det du ellers pleier å gjøre når du ikke spiller. Noen ganger spretter bare riffa ut av seg selv og det kan gå uker hvor det ikke skjer noen ting. Det er bare noe jeg har lært meg å leve med og nå lar jeg ikke det bekymre meg stort lenger, før lurte jeg alltid på om jeg skulle slutte å spille hver gang det skjedde. Nå hvis jeg føler meg skikkelig nede setter jeg på Hendrix eller Motorpsycho. Det minner meg alltid på hvorfor jeg er så gla i å spille og vips så kommer go-følelsen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ofte den følelsen selv.

Jeg tror det viktigste er å bare stå på og forsette. F.eks: lag ett nytt riff hver dag. Kanskje du ikke blir skikkelig fornøyd hver gang, men bare 1 av 10 dager. Vel, da blir det ihvertfall 3 jævli fete riff i måneden. Og ca 35 riff pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.