Web Analytics
Jump to content

Kan Noen Gi Meg Innføring I Gitarteori?

thomas_WYLDE

Recommended Posts

heisann..søkte i forumet men fant ikke noe særlig om åssen grep er bygd.åssen jeg skal spille soloer over komp,skalaer osv.søkte på nettet men skjønner ikke noe..kan noen plis hjelpe meg?trenger mye stoff og læremateriale om åssen jeg kan bli en god sologitarist og forståelse på noter...

har spilt etter gehør og slik jeg syns det låter best, men jeg har måttet bite i gresset. jeg har skjønt at skal jeg komme lengre må jeg kunne vite mye teori.kan litt men det er ikke nok

alt hjelp mottas med takk:)

Edited by thomas_WYLDE

Du spør om veldig mye på en gang, men jeg skjønner problemstillingen din godt. Det er et hav av gitarteori der ute som er vanskelig å få tak i uten noe form for innføring. Jeg skal prøve å gi deg en liten innføring, men anbefaler sterkt å prøve å finne en gitarlærer som både kan lære og vise deg samtidig. En gitarlærer er så og si alltid det beste alternativet. Men så var det teorien:

Avstanden mellom to toner kalles et intervall. Her er alle intervallene og hvilken tone de ligger i forhold til C, du kan bruke tonekartet lenger ned på siden til å forsøke å spille de, det er uansett god øvelse:

Prim - C

Liten sekund - C#

Stor sekund - D

Liten ters - D#

Stor ters - E

Kvart - F

Forstørret kvart/forminsket kvint - F#/Gb

Kvint - G

Liten sekst - G#

Stor sekst - A

Liten septim - A#

Stor septim - H

Oktav - C

Akkorder baserer seg på ulike sammensetninger av disse intervallene. Grunnstillingsakkorder baserer seg på terser stablet oppå hverandre. Her er en C-dur akkord som består av tonene C-E-G:

C_triad.png

I alle vanlig treklanger er det samme systemet, når det starter med en stor ters, så etterfulgt av en liten er det en dur-treklang. Når det er motsatt: Liten ters før en stor ters er det en moll treklang. Om en akkord er moll eller dur kaller vi akkordens tonekjønn! Her har du en oversikt over grunnstillingsakkordene i C-dur. Her har du først hatt en vanlig C-dur skala som man har puttet terser oppå. (Fant ingen med treklanger, så her er det fireklanger, prinsippet med moll og dur er det samme: C-dur akkord er markert med C, en D moll akkord er markert Dm)

jt604.gif

Info om noter og systemer på: http://www.lu.hio.no/ALU/musikk/Musikkteor...tm#Noteverdiene

Når du skal improvisere over disse ulike akkordene er det mange skalamuligheter, noen spiller tonene fra dur-skalaen eller andre skalaer f. eks kirketoneartene. Mange spiller også gjerne over tonene som ligger i akkordene som spilles. Det kalles brutte akkorder. Men det enkleste (og kanskje mest brukt) er pentatonskalaen som består av fem toner fra stamtonerekka. På gitarhalsen ser den slik ut. De tonene som er markert er grunntonen:

major_pentatonic_pattern3.jpg

Forsøk å finne ut hvilken dur en sang går i og hva som er grunntonen, dermed kan du nesten garantert improvisere over med denne skalaen. Veldig lett og bruke. Her har du også en oversikt over hele gitarhalsen, noe som er veldig bra å pugge uansett.

72.jpg

dette bildet er for øvrig hentet fra denne siden hvor det står mer om det samme: http://gitarnorge.no/artikkel/71/improvisasjon---del-1

Når du fikser pentatonskalaen i en posisjon kan du lære den i alle posisjoner. Men vent til du er sikker på grunnposisjonen. Her er kartet, den hvite noten er en tilleggsnote som vi bruker i det vi kaller bluesskalaen:

Pentatonic.gif

Håper du fikk litt ut av dette, her er noen bøker om musikkteori som kan være verdt å sjekke ut, men husk at en gitarlærer nok er det beste alternativet for å komme i gang. Lykke til!! :D

Roger Jeffs:

"Aktiv musikklære"

Jan Eivind Tønnessen:

"Improvisèr"

Bjørn Kruse:

"Jazzteori"

PS: Hvis du er eller noen andre er interessert i flere skalaer inkl. noen litt sinnssyke er dette siden: http://home.swipnet.se/freakguitar/scales.html

Bare for å pirke litt så er ikke C# den lille sekunden til C. Den lille sekunden er Db, C# blir (om jeg ikke tar helt feil) den forstørrede primen til C :P

helt riktig. Mange av de nevnte intervallene er feil.

F.eks så er liten ters fra C en Ess.

liten sekst blir Ass. Liten septim Bb... osv :)

• 3 months later...

Eg berre lure på.. kor ligg tersen i ein akkord? Skjønner så smått at stor ters gir dur, liten moll. Men f eks

1

1

2

3

3

1

(F dur) så ser vi at tersen blir A (2 talet) sidan den e to toner opp, stor ters, om eg ikkje tar heilt feil? Skal tersen alltid vere den tredje strengen ein spele på, i dette tilfellet den 3. g strengen? Som du sikkert forstår forstår eg ikkje heilt dette :(

Tenker eg kjem til å ta gitartimer etter kvart ettersom læringskurven min for meg sjølv til dels stagnerer. Kan ein akkord berre ha ein ters?

Og når du improviserer innanfor "minor pentatonic" som du har bilde av der, ka bånd har du den i? bruker ein andre toner enn dei som e innanfor femtonersskalaen når ein spele den, eller må ein vera begrensa til å bruka tonene som er del i den? litt teit spørsmål som eg rekne med at svaret e nei på men :P

Oi, blei litt mange spørsmål, og beklager for å vekke gamle tråder, men e vel tross alt bedre enn å starte ny om samme tema :)

Nei. Tersen må ikke være på G strengen eller den 3. tona du spiller. Så lenge den er en ters så kan den være hvor som helst :P

Pentaton skalaen som han har bilde av kan spilles på hvilket som helst bånd.

Neste spørsmål er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto. Men pentaton og femtonersskalaen er akkurat det samme.

Eg berre lure på.. kor ligg tersen i ein akkord?

En liten eller stor ters over grunntonen. :)

Skjønner så smått at stor ters gir dur, liten moll. Men f eks

1

1

2

3

3

1

(F dur) så ser vi at tersen blir A (2 talet) sidan den e to toner opp, stor ters, om eg ikkje tar heilt feil? Skal tersen alltid vere den tredje strengen ein spele på, i dette tilfellet den 3. g strengen?

Svarene er henholdsvis «ja» og «nei». Den akkorden du har beskrevet er bygget opp av grunntone, kvint, oktav, ters, kvint og grunntone igjen. Du finner også for eks grunntone, ters, kvint, oktav, ters, som i den helt vanlige C-dur-akkorden, eller de øvre fire strengene i akkorden du viste.

Kan ein akkord berre ha ein ters?

Nei, E7#9 har både liten og stor ters. For øvrig er akkorder gjerne bygget opp av terser, i en vanlig dur-akkord er det en stor ters fra grunntone til ters, og en liten ters fra ters til kvint. En moll-7 er bygget opp av liten, stor og liten ters. De kan også bygges opp av kvarter, hvis jeg husker riktig, men jeg har ikke godt grep om resultatene.

Og når du improviserer innanfor "minor pentatonic" som du har bilde av der, ka bånd har du den i? bruker ein andre toner enn dei som e innanfor femtonersskalaen når ein spele den, eller må ein vera begrensa til å bruka tonene som er del i den?

Nei, en bruker gjerne andre toner også, ofte blåtonen (b5) og naturlig sekst (6). Jeg kaster fort inn flere også, avhengig av hvordan låta er og hva som passer, men de to er nok de jeg bruker oftest. Skalaen tilpasser jeg tonearten låta går i, eller akkorden jeg spiller over.

Litt Historie -_- Omkring år 600 satte pave Gregor den store den greske skalaen inn i et større system ved å fastsette 4 kirketonearter som bygget på hver sin av fire skalatoner. De fikk navn etter greske landskap: dorisk, frygisk, lydisk og mixolydisk, eolisk og jonisk.

Jonisk er identisk med dur skalen og eolisk er identisk med moll.

Det er lettest å forstå hvordan kirketoneartene er bygget opp hvis du ser på et piano:

245dd834.gif

Hvis du spiller en skala på de hvite tangentene fra C til C så får du C- dur skalaen:

answers.GIF

Hvis du spiller de hvite tangentene fra D til D får du D-dorisk:

E-E = Frygisk

F-F = Lydisk

G-G = Miksolydisk

A-A = Eolisk

H- H = Lokrisk

Her er en oversikt over alle kirketoneartene i C altså C- jonisk, C-dorisk, C frygisk osv.

image002.jpg

Bare spør hvis det var uklart eller du lurer på noe mer.. :)

Sjekk denne siden for mer info om skalaer. Evt. denne hvis du ser etter noe litt mer psyko.

Jeg endra litt på det du skrev, da det var litt slurv i fakta. ;) Euphor

Edited by The Euphor

Tusen takk for utfyllande svar, skjønte no dette med kirketoneart, ka det går i, må bruke tid på sjølvstudium med å bruka denslags no :) men du sa:

Hvis du spiller en skala på de hvite tangentene fra C til C så får du C- dur skalaen:

En skala. har aldri tenkt på ka da eigentleg e for noko. E det rett og slett at ein speler frå gruntonen til grunntonen på ein ny plassering? Lavere/høgare oktav kanskje? Ellers, tusen takk for svar, har vore veldig opplysande ;)

Hei igjen!! Ordet skala betyr faktisk trinn på italiensk eller no :huh: uansett. Jeg tenker en skala som en stigende tonerekke med bestemte intervaller (et intervall er avstanden mellom to toner). Når det gjelder kirketoneartene (også kalt modale skalaer så består disse av hele eller halve trinn. Men andre skaler kan også inneholde større intervaller. Den vanlige dur skalaen er bygd opp slik: 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2 trinn. En heltone skala består bare av hele trinn altså 1 - 1 - 1 osv. Mens f. eks: "Kina skalaen" (som jeg kaller den) er oppbygd: 2 - 1 - 1/2 - 2 - 1/2 :D

Altså en skala er en rekke toner som vanligvis strekker seg fra skalaens "grunntone" i en oktav til en annen oktav. Dermed kan du spille skalaen i alle oktaver, siden hver oktav inneholder de samme tonene.

Fikk du noe ut av det?? :huh: blir lett litt rotete, menmen.. Spiller du gitar? anbefaler sterkt å skaffe deg en lærer som kan hjelpe deg i gang med å sette teorien ut i praksis og forklare deg tingene ordentlig...

Eeeey takker storveis Stibanez :P Eg ser faktisk samanhengen no på mykje av dette med skalaer :) eg spele gitar ja, har ikkje spelt so lenge, men begynner å få taket på fleire ting no. Har lært meg pentatonskalaen i ein plassering og holder for fullt på å lære å bruka den ;) Og fant Tunes si heimeside gjennom nyheten på forsiden her om at det var snusk på gang, men denne guide va jo ikkje dum for meg B) Gir meg litt forståing om plasseringane av skalaane. Så dette blir bra :)

Takk for all hjelp igjen! snakkast!

• 2 weeks later...