Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktive Mikker?


tlt1234

Anbefalte innlegg

Hva er aktive mikker? Er det bedre at jeg skifter dem gamle dårlige mikkene med aktive EMG mikker. Eller burde jeg gå for noen andre mikker. For eksempel: Dimarzio , Seymour duncan etc.

Takker for hjelpen!

Sorry hvis ditta emnet har gjentatt seg flere ganger! :rolleyes: (Eventuelle skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen god forklaring på akkurat hva aktive pickups er, men om du har tenkt å bytte så er det smak og behag hvilke du velger. Det greie med aktive er at det er mer utgangssignal i de, derfor er de foretrukket i metal osv, og du kan skru de høyt opp mot strengene uten at du får feedback. Det negative er at du må ha et batteri til pickupene.

Men passive pickuper er også bra. Faktisk så foretrekker de fleste passive pickuper fremfor aktive. Og da er DiMarzio eller Seymor Duncan veldig godt valg.

Så aktive er ikke bedre enn passive i den forstand.

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen god forklaring på akkurat hva aktive pickups er, men om du har tenkt å bytte så er det smak og behag hvilke du velger. Det greie med aktive er at det er mer utgangssignal i de, derfor er de foretrukket i metal osv, og du kan skru de høyt opp mot strengene uten at du får feedback. Det negative er at du må ha et batteri til pickupene.

Men passive pickuper er også bra. Faktisk så foretrekker de fleste passive pickuper fremfor aktive. Og da er DiMarzio eller Seymor Duncan veldig godt valg.

Så aktive er ikke bedre enn passive i den forstand.

Ja, jeg tenkte meg noe sånt. men takk for hjelpen du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er aktive mikker? Er det bedre at jeg skifter dem gamle dårlige mikkene med aktive EMG mikker. Eller burde jeg gå for noen andre mikker. For eksempel: Dimarzio , Seymour duncan etc.

Det EMG gjør er å sette inn en liten forsterker i gitaren, drevet av ett eller to 9V-batterier, samtidig som de senker signalstyrken fra mikrofonene. Akkurat hvordan det påvirker lyden i mikken husker jeg ikke i forbifarten, men det burde være beskrevet på websidene til EMG.

Hvorvidt du burde skifte er bare et spørsmål om du liker den lyden du har nå eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen musikk spiller du?

Egentlig alt fra blues til rock.

Jeg spiller det som faller meg inn. Jeg liker alt innen heavy samtidig blues. :)

men vil ha mikrofoner med trøkk i! :o

Hvilken gitar skal de sitte i?

Hadde heller valgt Duncan JB til de musikken du sier nå, enkelt og greit fordi jeg hater EMG pickuper og de duger til fint lite annet en kjip metal (min mening).

Vintagegitar har jo Lindy Fralin som høres kule ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen musikk spiller du?

Egentlig alt fra blues til rock.

Jeg spiller det som faller meg inn. Jeg liker alt innen heavy samtidig blues. :)

men vil ha mikrofoner med trøkk i! :o

Hvilken gitar skal de sitte i?

Hadde heller valgt Duncan JB til de musikken du sier nå, enkelt og greit fordi jeg hater EMG pickuper og de duger til fint lite annet en kjip metal (min mening).

Vintagegitar har jo Lindy Fralin som høres kule ut.

EMG kun til kjip metal??

Har du hørt David Gilmour, Steve Lukather, Vince Gill og Mike Keneally?

Alle bruker EMG og har forholdsvis grei lyd ;)

Mange som klager på EMG etter f.eks å ha hørt en 81 som har sittet i en LTD eller lignende

crappy gitar.

En pickup kan bare til en grad forsterke tonale egenskaper som gitaren har fra før.

Har hatt forskjellige gitarer med de samme mikkene, og de har selvsagt hatt forskjellig lyd pga

av treverk, konstruksjon og alle ting som er med på å påvirke gitarens lyd.

Når det er sagt så er jeg en stor fan av Lindy Fralin! Beste "vintage" mikkene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. EMG er ikke bare hardcore metal pupper.

Jeg har selv Gilmour settet og det er ikke mye metal!!! Eller, om man vil så. Jeg bruker de til metal, men tingen er at de funker til alt!!! Men kanskje ikke best til metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Gilmour settet, og de kan selvfølgelig være bedre (har ikke prøvd de andre single-coilene heller).

Men har prøvd humbuckerne (og det er det de fleste er ute etter) i Gibson, ESP og Epiphone og de låter like kjedelig,dårlig og fælt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit iallefall at EMG pickupan ikke har non særtrækk ve lyden, den kjæm fra gitarn, mens feks en god Duncan, som feks no JB eller Jazz pickup, eller Dimarzio som PAF Pro el. har masse karakter ;)

Sjekk også ut BareKnuckle Pickups, vældi undervurdert

Jeg har/har hatt alle disse mikkene i div gitarer. (alle nevner JB når det kommer til Duncan, men min favoritt er Custom`n den er undervurdert)

Er ikke helt enig i att EMG ikke har karakter, hva med den helt spesielle litt HIFI aktige toppen

i SA singlecoilene f.eks.

85 mikken og har endel særtrekk man kjenner igjen etter å ha prøvd den i noen gitarer.

Veldig fin solotone! (westcoast hehe)

Har ikke hørt noen andre mikker som ligner de.

Kanskje Evans singlecoiler ligner litt på SA , men de er ganske sjedne nowadays.

En annen grunn til at EMG er populært er at et såpass sterkt lavimpedance signal som kommer ut av de er glimrende til signalprosesering, altså effekter.

Ingen tilfeldighet at så mange countrygitarister bruker de heller, nemlig pga grunn av at de "kutter" så bra

gjennom lydbildet.

Smak er smak, og alt har sin plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.