Web Analytics
Jump to content

Nytt Kabinett, Forskjell På 4 Og 16 Ohm?

LTBR
 Share

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg et nytt Marshall 1960A 4x12 kabinett. Skal brukes sammen med Marshall 1959SLP topp. Bakpå kabinettet har jeg muligheten til å koble opp mot 4 eller 16 ohm i mono. Har det noe å si hva jeg velger? Skjønner at toppen må stå på det samme altså, men har det noe å si for lyden eller et eller annet? Leste at på rørtopper så blir ikke lyden høyere jo lavere ohm det er i motsetning til solid state topper. Hadde det vært valget mellom 8 og 16ohm så hadde jeg skjønt det, men 4ohm skjønner jeg ikke helt. Topper kan jo ikke brukes på under 4ohm, hvis jeg skulle brukt to kabinett mener jeg. Derfor tolker jeg det slik(uten å ha noen grunn til det): Når det brukes som halfstack så er det best å bruke 4ohms valget, mens ved fullstack så MÅ man bruke 16ohms valget og sette toppen på 8ohm. Stemmer dette, hvis noen skjønner hva jeg mener da, hehe............:))

Edited by www.dynamite.name

Men da er det rart at et splitter nytt Marshall kabinett ikke leveres med 8ohms valg i mono bakpå da. Det kan riktignok deles opp i 2x8ohm i stereo men det er beregnet på rackforsterkere. Jeg også trodde at 8ohm var det "mest vanlige". Jeg hører garantert ikke forskjell på 4 og 16 ohm, hehe, men lurer på om det ene er mere "skånsomt" enn det andre?

Sånn som jeg ser det så kan 4 ohm kun benyttes med kun ett kabinett og en topp, og da tolker jeg det dithen at det er det som er det beste valget med kun ett kabinett. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor man har det 4ohms alternativet.

Vel, greia er at ditt kabinett åpenbart har 4 16-ohms elementer. Da er det faktisk fysisk umulig å få til 8ohms mono ;) Ekke så rart det ikke er med...

Man kan jo stappe inn en motstand som man kobler i serie, men det er jo bare meningsløst...

Men da er det rart at et splitter nytt Marshall kabinett ikke leveres med 8ohms valg i mono bakpå da. Det kan riktignok deles opp i 2x8ohm i stereo men det er beregnet på rackforsterkere. Jeg også trodde at 8ohm var det "mest vanlige". Jeg hører garantert ikke forskjell på 4 og 16 ohm, hehe, men lurer på om det ene er mere "skånsomt" enn det andre?

Sånn som jeg ser det så kan 4 ohm kun benyttes med kun ett kabinett og en topp, og da tolker jeg det dithen at det er det som er det beste valget med kun ett kabinett. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor man har det 4ohms alternativet.

Det som er greit er å kjøre 8 ohm fra topp inn i 16 ohm på kabinett...

4 til 4 er også greit.

Så lenge det er likt eller flere om i kabinettet enn ut fra toppen er du trygg, men du må aldri kjøre f.eks 8 ohm fra topp inn i 4ohm på kabinett.

Må ha like resistanser på kabinett og topp for best ytelse. Har man 16 ohm kabinett og kjører ampen på 8 ohm, blir lyden svakere og ikke som den SKAL være...(Min erfaring)

Sant nok, men det er bedre enn rote til noe med 8ohm amp 4 ohm kab.

Jeg har ikke merket at lyden forandrer seg mye.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.