Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt Kabinett, Forskjell På 4 Og 16 Ohm?


LTBR

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et nytt Marshall 1960A 4x12 kabinett. Skal brukes sammen med Marshall 1959SLP topp. Bakpå kabinettet har jeg muligheten til å koble opp mot 4 eller 16 ohm i mono. Har det noe å si hva jeg velger? Skjønner at toppen må stå på det samme altså, men har det noe å si for lyden eller et eller annet? Leste at på rørtopper så blir ikke lyden høyere jo lavere ohm det er i motsetning til solid state topper. Hadde det vært valget mellom 8 og 16ohm så hadde jeg skjønt det, men 4ohm skjønner jeg ikke helt. Topper kan jo ikke brukes på under 4ohm, hvis jeg skulle brukt to kabinett mener jeg. Derfor tolker jeg det slik(uten å ha noen grunn til det): Når det brukes som halfstack så er det best å bruke 4ohms valget, mens ved fullstack så MÅ man bruke 16ohms valget og sette toppen på 8ohm. Stemmer dette, hvis noen skjønner hva jeg mener da, hehe............:))

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det rart at et splitter nytt Marshall kabinett ikke leveres med 8ohms valg i mono bakpå da. Det kan riktignok deles opp i 2x8ohm i stereo men det er beregnet på rackforsterkere. Jeg også trodde at 8ohm var det "mest vanlige". Jeg hører garantert ikke forskjell på 4 og 16 ohm, hehe, men lurer på om det ene er mere "skånsomt" enn det andre?

Sånn som jeg ser det så kan 4 ohm kun benyttes med kun ett kabinett og en topp, og da tolker jeg det dithen at det er det som er det beste valget med kun ett kabinett. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor man har det 4ohms alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, greia er at ditt kabinett åpenbart har 4 16-ohms elementer. Da er det faktisk fysisk umulig å få til 8ohms mono ;) Ekke så rart det ikke er med...

Man kan jo stappe inn en motstand som man kobler i serie, men det er jo bare meningsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det rart at et splitter nytt Marshall kabinett ikke leveres med 8ohms valg i mono bakpå da. Det kan riktignok deles opp i 2x8ohm i stereo men det er beregnet på rackforsterkere. Jeg også trodde at 8ohm var det "mest vanlige". Jeg hører garantert ikke forskjell på 4 og 16 ohm, hehe, men lurer på om det ene er mere "skånsomt" enn det andre?

Sånn som jeg ser det så kan 4 ohm kun benyttes med kun ett kabinett og en topp, og da tolker jeg det dithen at det er det som er det beste valget med kun ett kabinett. Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor man har det 4ohms alternativet.

Det som er greit er å kjøre 8 ohm fra topp inn i 16 ohm på kabinett...

4 til 4 er også greit.

Så lenge det er likt eller flere om i kabinettet enn ut fra toppen er du trygg, men du må aldri kjøre f.eks 8 ohm fra topp inn i 4ohm på kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha like resistanser på kabinett og topp for best ytelse. Har man 16 ohm kabinett og kjører ampen på 8 ohm, blir lyden svakere og ikke som den SKAL være...(Min erfaring)

Sant nok, men det er bedre enn rote til noe med 8ohm amp 4 ohm kab.

Jeg har ikke merket at lyden forandrer seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.