Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Heavy Test


Cerpin Taxt

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Har eksperimentert litt på skolen nå, for å finne en god sound til de mer heavy øyeblikkene av The Hills Have Eyes (bandet mit).

Så, dette er hva jeg kom frem til. Musikken er små deler av en låt som fremdeles er i formingsprosessen..

http://s44.yousendit.com/d.aspx?id=3BTP57I...560NDKZ6KYXBX8Y

Det som dere hører er...

Gitar, gibson SG med P-90 mikker (left og right)

Bass - Verdens dårligste jb kopi

Trommer - Halion, programmert av den store marius hempel.

Hverken mer eller mindre.

På den første delen av låten, den i 29/16, så har jeg en medium overdrive på gitaren. Det høres ok ut, men ikke nok.

Så, på andre del, det litt muse inspirerte "refreng" greiene, så har jeg nesten helt cleane gitarer, og det høres helt utrolig kult ut (tatt opptaksmulighetene i betraktning).

Ja, det er litt surt her og der, men det skyldes verdens dårligste bassgitar.

Så nå tenker dere sikkert: "Men jeg hører jo på metal, og der er det masse distortion. Hvorfor høres også dette tungt ut, når gitarene er så cleane?"

Jo, svaret er, verdens mest heavy gitarlyd blir verdens dårligste gitarlyd i miksen (ikke nødvendigvis, men ofte). Her må alt settes i perspektiv. Man vil ha masse trøkk og bunn, right? Vel, der har du bassgitaren. Fint, men bass er jo for tapere, tenker gitarister flest. Feil. Hadde du hørt godt etter hadde du hørt at bassen har vreng. Så nei, bass er ikke for tapere når det høres så badass ut. Tvert imot.

Så, moralen er, greit du syntes kanskje lyden du har på ESP gitaren din og Mesa ampen din er det feteste i verden, men husk at du skal spille sammen med to eller flere instrumenter, og at dette skal høres kult ut sammen.

Beklager en litt arrogant og småteit post, men gitarister flest blir så skuffet når de endelig får brukt utstyret sitt i bandsammenhenger. Ta imot tipsene, med mindre du allerede har funnet en kickass lyd, eller syntes dette høres crappy ut.

Endret av Cerpin Taxt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å høyrast bra ut i bandsamanheng har vel så mykje med eq som med gain å gjera. Ellers er det jo ein klassisk problem at alle skrur bass på 10 og mid på 0 med max gain, kan ikkje bli bra då.

På klippet spelte du berre opne (som i antimuta) kordar. Skal det vera mykje palmmuting blir ofte klakk klakk istaden for kjøgg kjøgg utan ein del gain

Endret av Lord Nelson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.