Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt oppsett for opptak av gitar,piano,kornett, og vokal :)


Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å begynne å lage mitt eget lille studio hjemme.

Jeg er ganske så audiofil, og krever derfor god lyd.. Heh.. kan bli litt for dyrt.. men men...

Her er hvertfall hva jeg trenger:

Ny harddisk: IBM'en jeg har bråker altfor mye, derfor antar jeg at jeg bør kjøpe en Seagate Barracuda 5 S-ata eller lignende. For støy fra harddisken er vel ikke så godt å ha når man tar opp? Eller kan man ta opp rett inn i minnet/ram'en, og så etterpå kjøre over på harddisken? Minnet er jo også mye kjappere.

Mikrofon: Har tenkt på Studio Projects B1... Har hørt den er en ganske allsidig mikrofon, som fungerer for både gitarforsterker, vokal, kornett(er ikke like skarp som trompet), og piano (vet det her er vanlig med to, men for å spare litt tar jeg heller B1'n eller en annen og plasserer lenger ut i rommet... (hvordan vil det funke?)).

Men nå har jeg fått øynene opp for Shure og Røde også.. Så trenger anbefalinger... :) Prisklasse: rundt 1000,-

Lydkort: Har her også tenkt på et M-Audio Audiophile eller lignende, eller noe fra ESI. Men trenger masse anbefalinger her. :) Lydkort bør ha micpreamp og/eller phantommating? Eller er det bedre å kjøpe micpreamp eller miksebrett separat?

Prisklasse rundt 1500,-.

Er vel forsåvidt det jeg trenger for å komme igang.

Trenger masse tips! :D

Jo billigere jo bedre, men må seff. ikke være juggel. Og bør holde en stund! Setter pris på kvalitet... :)

Håper ikke posten ble for lang til at folk gidder lese.... :roll:

Gleder meg til svar! :D

Mvh,

Joachim

Ps: får muligheten til å kjøpe mer utstyr til sommeren, da jeg har fått sommerjobb. Så om det er "oppgraderinger" mulig, så nevn dem... :wink:

Edit: Forsterkeren min har XLR ut, så vil gjerne ha XLR inn på lydkortet...

Edit igjen: Trenger studiomonitorer også.. heh.. kanskje greit å ha? :P

Her har jeg ikke så mye peil. Har som en liten tommerfingerregel på at høyttalere jeg vanligvis kjøper til anlegg, bør ha minimum 6,5" bass og være 8ohm... Men som sagt, jeg er ingen kløpper på dette området. ;) Pluss at studiomonitorer skal jo kobles rett inn i pcn. Så da vet jeg enda mindre.. heh.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr hørt at Mobilpre (Audiophile's lillebror) skal ha bedre kvalitet på lyden enn sin storebror. Og at prisforskjellen heller ligger på at audiophile'n har MIDI og digital, så jeg kommer til å gå for den etterhvert. Og i tillegg har denne mikpreamp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micpereamp betyr jo bare at den har en liten forforsterker som..ja..forsterker signalet. Det sier jo ikke noe om det er en BRA preamp. Dere bør være litt forsiktig med å tro at bare fordi den har en preamp så er det bra.

Men nå har jeg ikke prøvd Mobilpre, så jeg skal ikke si noe om den spesielt. Bare at dere skal la ørene bestemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny harddisk: IBM'en jeg har bråker altfor mye, derfor antar jeg at jeg bør kjøpe en Seagate Barracuda 5 S-ata eller lignende. For støy fra harddisken er vel ikke så godt å ha når man tar opp? Eller kan man ta opp rett inn i minnet/ram'en, og så etterpå kjøre over på harddisken? Minnet er jo også mye kjappere.

Hvis du kjøper S-ATA så trenger du jo et hovedkort som støtter dette. Barracuda'ene er gode, selv kjører jeg Maxtors raske serie

Mikrofon: Har tenkt på Studio Projects B1... Har hørt den er en ganske allsidig mikrofon, som fungerer for både gitarforsterker, vokal, kornett(er ikke like skarp som trompet), og piano (vet det her er vanlig med to, men for å spare litt tar jeg heller B1'n eller en annen og plasserer lenger ut i rommet... (hvordan vil det funke?)).

Men nå har jeg fått øynene opp for Shure og Røde også.. Så trenger anbefalinger... :) Prisklasse: rundt 1000,-

JEg ville så absolutt gått for B-1'en i den prisklassen. Du kan ta opp alle instrumentene du nevner med den...på en meget fin måte også, sett i sammenheng med prisen

Lydkort: Har her også tenkt på et M-Audio Audiophile eller lignende, eller noe fra ESI. Men trenger masse anbefalinger her. :) Lydkort bør ha micpreamp og/eller phantommating? Eller er det bedre å kjøpe micpreamp eller miksebrett separat?

Prisklasse rundt 1500,-.

Personlig ville jeg satset på en ekstern mikser og et bra lydkort. Men det koster selvsagt

Edit: Forsterkeren min har XLR ut, så vil gjerne ha XLR inn på lydkortet...

De færreste lydkort kommer med XLR inn i den prisklassen du nevnte

Edit igjen: Trenger studiomonitorer også.. heh.. kanskje greit å ha? :P

Her har jeg ikke så mye peil. Har som en liten tommerfingerregel på at høyttalere jeg vanligvis kjøper til anlegg, bør ha minimum 6,5" bass og være 8ohm... Men som sagt, jeg er ingen kløpper på dette området. ;) Pluss at studiomonitorer skal jo kobles rett inn i pcn. Så da vet jeg enda mindre.. heh.. :)

DU må med andre ord ha aktive høytalere. Jeg anbefaler deg å prøve så mange som mulig. Stikkord er Dynaudio Acoustics, Yamaha, Event, Mackie med mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micpereamp betyr jo bare at den har en liten forforsterker som..ja..forsterker signalet. Det sier jo ikke noe om det er en BRA preamp. Dere bør være litt forsiktig med å tro at bare fordi den har en preamp så er det bra.

Men nå har jeg ikke prøvd Mobilpre, så jeg skal ikke si noe om den spesielt. Bare at dere skal la ørene bestemme :)

Som tidligere nevnt, har jeg, av bransjefolk hørt at den har bedre lydkvalitet enn storebroren til 600,- mer. Dette betyr at mik-preampen ikke trenger å ha noen negativ side i akkurat denne sammenhengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for mange svar! :D

For å klare opp litt: hovedkortet mitt er Asus P4P800 Deluxe. Så jeg har S-ATA. No prob. :wink: Det er bare harddisken som er gammel på systemet, og lydkortet da. (vi snakker Soundblaster 16-bit her.. loll. kjører derfor integrert på hovedkortet).

Så harddisken er en riktig sinke. Tenker derfor det er viktig med en ny, passe rask og stille harddisk. Men kan sikkert få dette ned litt i pris, (kanskje pappa hjelper litt på den fronten.. han bruker pcn han og... :P)

Mikrofon messig tror jeg jeg er bestemt: Studio Projects B1. Hvis ingen andre har noen anbefalinger av mikrofoner fra Shure eller Røde. :)

Lydkort. Ettersom jeg ikke vil bytte lydkort hele tiden, og dere mener at for å få noe kvalitet bør jeg gå litt opp i prisklasse, tenker jeg kanskje på å bruke litt mer penger. Da rundt 2000,-. Nå har jeg en venn som kjenner en grosist, så jeg kan kanskje få de billigere enn til utsalgspris... :D Men om dere kunne anbefale noe lydkort til 2000,-=prima! :mrgreen:

tHeMuTh|n:

Hvor mye sånn ca. koster en mixer, du som har anbefalt det? Behøver ikke overflod av fancy funksjoner.. Heh. men som jeg forstår det blir det da slik at micpreamp'en ligger i mixern, også behøver jeg ikke et lydkort med micpreamp lenger? eller?

Tusen takk for mange svar! :)

Mvh,

Joachim

Edit:

Skriver opp noen lydkort og pris i samme slengen jeg. Så kan dere skrive hva dere syns om dem. :)

(Priser fra Procom.no og IbsenStudio.no

ESI WaveTerminal 192X eller M 1795kr

M-Audio Audiophile 2496 1895kr

Audiotrak MAYA44 Mk-II 1950kr

Audiotrak MAYA44 Mk-II inkl. Mi/oDi/o 2250kr

Prodigy 192 1490kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig i tvil.. Heh.. har lest to reviews nå, og begge påstår at MobilePre ikke tåler skikkelige kondensator mikrofoner. At den rett og slett skrur seg av. Får ikke nok strøm til å drive dem. Hvertfall ikke 2.

Derimot, på dynamiske mikrofoner som noen fra Shure (husker ikke hvilke de nevnte), ble det visst veldig gode resultater.

I den ene reviewen hadde de visst sendt mail til M-Audio og spurt hvorfor, og M-Audio hadde da svart noe som at MobilePre ikke var designet til å drive såpass "proffe"/kraftige mikrofoner.

Veldig merkelig det der... Ble veldig forvirra... :?

Skal se om jeg finner mer info og noen linker... :)

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt rundt om MobilPre'en og etter det jeg har lest så vil jeg ikke anbefale den. Dels fordi, som du nevnte, at den har store problemer med å drive kondensator mikrofoner, dels fordi at preampene har en konstant roll off under 45 Hz hvlket ikke akkuratt er ønskelig som et konstant valg.

Det eneste er at hvis dere er SIKRE på å KUN bruke dynamiske mikrofoner som f.eks en SM 57/58 så er det kanskje ikke noe problem. Den skal låte helt greit til det. Men personlig ville jeg aldri ha kjøpt et produkt som har så mange "mangler" og feilfunksjoner, uansett hvor billig produktet er. Da blir man bare skuffet etterhvert.

Og...hva gjør du den dagen du skal ta opp kassegitar og du skjønner at du trenger en kondis, og ikke en dynamisk?

Nei, da ville jeg heller spart et par måneder til og kjøpt noen litt dyrere

[edit: satt inn 'dynamisk' i stedet for kondensator et sted, var ganske åpenlyst feil.. :) -Thomas]

[edit: Takker, gikk tydeligvis litt fort. :) -Vegar]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tHeMuTh|n:

Har du noe forslag? :) til utstyr og sånt. Skal som sagt bruke en Studio Projects B1. Og er også fint om eventuelt preamp/mikser har XLR inngang (har Sansamp XLR ut på forsterkeren).

Vil helst ikke bruke mer enn 2500,- på mixer/lydkort/preamp eller hvordan kombinasjonen blir... Men det er kanskje litt i minnste laget?

Har tenkt litt på dette:

Behringer Ultralink MX882

og

M-Audio Audiophile 24/96

blir til sammen 3090,-.

Men vet ikke om Ultralinken er en skikkelig mixer, eller hva det egentlig er... heh... :) Vet Behringer har noen andre de kaller "mixere", men synes de ser så plastisk ut...:P

Om noen kunne fortelle meg litt om Behringer Ultralink serien hadde det vært fint... :)

Takk i forveien!

Joachim

Edit: eller så kunne jeg jo kjøre på et Audiotrak Maya 44MK2 eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du gjøre et valg mellom to ting. Hvis du IKKE trenger komplisert lytting, som f.eks å lage en spesiell mix av det instumentet du tar opp og det du allerede har tatt opp, så trenger du sannsynligvis ikke en mixer, og kan nøye deg med et lydkort med xlr (mikk preamper) i. Trenger du litt mer avansert lytting, så ville jeg anbefalt å både ha mixer OG lydkort (men da trenger du ikke nødvendigvis en mikkpreamp på lydkortet.)

Når det gjelder det utstyret du nevner spesifikt ville jeg ikke satset på Den Behringeren. Den er beregnet på litt andre bruksområder. Derimot ville jeg isåfall heller valgt en UB1204 PRO http://www.behringer.com/02_products/prodi...UB1204〈=eng Men eneste grunn til at jeg anbefaler den er at den er billig. Du må nok regne med "endel" (alt er relativt) støy når du tar opp. Men du får jo også det du betaler for :)

M-Audioen er veldig bra etter hva jeg har hørt (selv om jeg er litt skeptisk til at den har phono plugger). Jeg tror heller ikke du blir missfornøyd med Audiotrak'en. Jeg har selv et Audiotrak lydkort (Inca 88). Siden M-Aidoen kun har phono (som er ubalansert) så skulle jeg faktisk tro at Audiotraken er bedre, for den har nemlig balanserte jack inn og utganger, som er å foretrekke

håper jeg var til noe hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.