Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sweep-picking


Mr.Shred

Anbefalte innlegg

er jeg den eneste her som syns denne teknikken er ett helvette å få til??? :P

Vi har et forum som heter teori og teknikker, ikke legg alle trådene dine under musikk generelt.

Og jeg har ingen problemer med sweeping, eneste er at det er litt slit å dempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Shred: Som med halvparten av de andre trådene du har laget, så finnes det allerede mange tråder om dette spørsmålet.

Oppfordring til moderatorene: Slett disse helsikes trådene fremfor å bare stenge dem. Blir jo bare rot :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweeping er en veldig vanskelig teknikk å få til ordentlig, og de fleste som tror de kan det, spiller ikke så nøyaktig som de tror. Dette avsløres gjerne ved å senke tempoet litt--hvem som helst kan 'zippe' gjennom en Malmsteen-arpeggio ved lysets hastighet, men få kan spille en etyde i jevne sekstendeler ved 120-140 slag i minuttet.

Cluet er å mestre sweeping ved lave og moderate hastigheter først. Pass på at høyre hånds bevegelser er jevne, og at venstre hånds noter lyder kun én av gangen. Personlig prøver jeg også å passe på at sweeping-bevegelsen kun kommer fra høyre hånds håndledd, og ikke hele armen. Utover dette er det bare å øve. Begynn sakte med metronom, og fokusér på å spille feilfritt. Bruk ørene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweeping er noe jeg har spesialisert meg i, fordi jeg synes det er helt rått og spille.

Når du skal sweepe er veldig viktig og passe på tempo, som aiwass sier. Finn deg noen enkle mønster først, øv det inn i lavt tempo, men ikke FOR lavt tempo.

Etter det er det bare og øke tempo så mye du føler du klarer. Her er noen sanger som kan være fine og øve på.

Jason Becker - Air. Denne sangen er vell den mest brukte sangen jeg har brukt for og lære meg sweeping og forståelse av arpegios osv. Jeg anbefaler denne på det sterkeste.

Yngwie Malmsteen - Så og si alle sangene hannes, fint for basic arpegios og sweeping. Han bruker sjeldent avansert bruk av arpegios og sweeping bortsett fra tempo.

Deg selv! Viss du har noe peiling på akorder så kan du LETT lage dine egne sweepe licks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweeping er en veldig vanskelig teknikk å få til ordentlig, og de fleste som tror de kan det, spiller ikke så nøyaktig som de tror. Dette avsløres gjerne ved å senke tempoet litt--hvem som helst kan 'zippe' gjennom en Malmsteen-arpeggio ved lysets hastighet, men få kan spille en etyde i jevne sekstendeler ved 120-140 slag i minuttet.

Cluet er å mestre sweeping ved lave og moderate hastigheter først. Pass på at høyre hånds bevegelser er jevne, og at venstre hånds noter lyder kun én av gangen. Personlig prøver jeg også å passe på at sweeping-bevegelsen kun kommer fra høyre hånds håndledd, og ikke hele armen. Utover dette er det bare å øve. Begynn sakte med metronom, og fokusér på å spille feilfritt. Bruk ørene!

Indeed. Som med alternate picking så bruker jeg metronom når jeg øver på denne teknikken, først sakte for så å øke tempoet gradvis. For meg er det viktigste å være nøyaktig, ikke nødvendigvis rask. Å kunne sweepe jevne licks i takt med musikken er for meg mer musikalsk enn sånne turbo runke-sweeps som plutselig dukker opp fra intet.

Jeg synes også det funker bra å blande sweeping med economy picking, à la Frank Gambale, da høres det litt mer naturlig ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.