Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne å Spille Elgitar?


Spzh

Anbefalte innlegg

Enda et tips, legg heller litt penger i kjøp av gitar, slik at du har en gitar som faktisk holder en stund.

Veldig delte meninger om den påstanden der. Selv stiller jeg meg sterkt uenig, og mener at han heller bør kjøpe en billig gitar første gangen, for å så se ann om det faktisk er noe man liker. Om du kjøper en finere etter noen år, vil du også vite mye bedre hva du skal se etter og hva slags gitar du vil ha.

Som jeg sa, mitt aller beste tips; få lånt en gitar og se om det er noe for deg. Jeg har selv hatt en slik pakkeløsning til litt over tusenlappen. Det ble fort surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøper den gitaren fra elkjøp fortjener du intet annet enn helvete. den gitaren suger, og de folka som jobber der har ikke en gang verdighet nok til å sette på strenger når de ryker etter 2 timer. JEG kan lage en bedre forsterker og jeg har aldri laget noe mer avansert enn en snømann.

dra til din nærmeste musikkbutikk (som har et fint utvalg av gitarer) og snakk med karen der om hva han har å anbefale deg av akustiske. av disse 3 grunner

1. du må ut med mye mer for en elgitar som funker brukbart, enn en akustisk.

2. du kommer bare til å bli frustrert og gi opp om du kjøper elgitar (med mindre du har veldig pågangsmot)

3. det lille ekstra en elgitar gir deg, trenger du ikke før om kanskje et år eller noe...

sorry, skikkelig slemme påstander, men jeg har greid meg lenge med bare akustisk og jeg starta med en gitarbok og en morgan.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yamaha har noe billige gitarer som ikke er SÅ dårlige da :P Forsterker er vel ikke så viktig i starten så der kan du vel anskaffe deg en billig Roland Micro Cube tenker jeg :P

Enig med deg.

Yamaha har greie gitarer til en billig penge.

En Roland Micro Cube gir også mye for pengene. Har en selv faktisk :D

Endret av _AxiS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange påstår at det er bedre å begynne med akustisk i forhold til elektrisk gitar.

Jeg er ikke helt enig...

En elgitar er ofte enklere å spille på. Da den som regel er lettere å trykke ned strengene.

Men det er klart at hvis man setter på feks. 0.10 strengesett på en akustisk,så er man ikke så langt unna en elgitar i "følelsen".

En elgitar er litt mer morsom å "leke seg med". Dvs. man har mange flere lyder og effekter på en forsterker som gjør spillingen mer artig.... kanskje...

"Dråbacket" er at en elgitar er liksom ikke noe en tar med rundt leirbålet, eller på hytteturen for å spelle noen festlåter.

Da funker en kassegitar mye bedre.....

Så alt er ettersom hva en ønsker....

En elgitar er kanskje litt lettere å få til grep etc, mens en kassegitar aldri går av moten, og man er absolutt et sosialt midtpunkt med den akustiske gitaren på en fest.

Jeg har 2 råd:

Endten kjøper du deg en bra kassegitar (cort, Yahmaha, eller morgan etc..) og lærer deg den først.

Eller du går direkte på elgitar:

Forsterkervalg er ganske enkelt (som flere her nevner): Roland Micro Cube (har en selv jeg også, og er kjempefornøyd).

Av gitarer ville jeg sett på feks. Cruiser by Crafter. De har enkelte gode modeller til en rimelig penge. (få gjerne med deg en kompis som har litt peil på gitar)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv med el-gitar for noen måneder siden. Det jeg vil råde deg til er at du kjøper en billig akustisk gitar (Takamine har mange gode) og finner ut om du har virkelig lyst til dette. Å lære å spille gitar er en tidkrevende prosess som er utfordrene. Det beste tipset jeg kan gi deg er å starte med noen sanger du har selv lyst til å spille. Hvis du vil vite noen sanger som fungerer godt på akustisk bare PM meg. Suksessopplevelsene når du lærer å spille kommer uventet fort. Men det tar litt tid. Jeg tror at å begynne med akustisk er det beste, for å heller legge mer penger i en god el-gitar og en bra forsterker hvis du finner ut at du vil satse på dette.

I tilfellet du begynner med el-gitar vil jeg anbefale Tradition sine strat-kopier. Helt fantastisk lyd for en dritbillig gitar. Microcube eller en vox er også å anbefale i forhold til forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dritlet å spile elgitarr

Det er jo meningen at du skal spille fint å da!! hvis du bare "slår" på noen strenger så er det vel lett, men som "Sander" sier: det er kanskje ikke lett for de som aldri har tatt i en gitar

Endret av Ibanez90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nå vurderer jeg å kjøpe akustisk gitar i stedet :P

Lurer på om denne gitaren er OK? http://www.sound1.no/index.html?http&&&www...Produkt_ID=2810

"CG-10 Serien er blandt landets mest solgte gitarer. Det er mange gitarlærere som har anbefalt denne gitaren til sine elever. Gitarene har en smekker, lettspilt og justerbar hals, pen finish og god lyd. Dette gjør gitaren til en perfekt gitar både for en nybegynner, og for en som har spilt en stund.

CG-10 har Gran i topp, Leleria i sarg og bunn. Krom mekanikk og mange spennende farger.

Med denne modellen får du mye for pengene!

Veil. pris 1495,-"

Høres jo fint ut... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, nå vurderer jeg å kjøpe akustisk gitar i stedet :P

Lurer på om denne gitaren er OK? http://www.sound1.no/index.html?http&&&www...Produkt_ID=2810

"CG-10 Serien er blandt landets mest solgte gitarer. Det er mange gitarlærere som har anbefalt denne gitaren til sine elever. Gitarene har en smekker, lettspilt og justerbar hals, pen finish og god lyd. Dette gjør gitaren til en perfekt gitar både for en nybegynner, og for en som har spilt en stund.

CG-10 har Gran i topp, Leleria i sarg og bunn. Krom mekanikk og mange spennende farger.

Med denne modellen får du mye for pengene!

Veil. pris 1495,-"

Høres jo fint ut... :mellow:

Kompisen min har en sånn en. Ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du bare skal sjarmere tonedøve fjortiss jenter, så tror jeg den gitaren vil fungere utmerket, ellers vil den fungere til huselig bruk, og får kose seg. Det er nok ikke gitaren man går i studio med, men den fungerer godt til ditt bruk, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.