Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips Til Kjøp Av Ny Gitar


trygve88

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny gitar. Fra før av har jeg en Stratocaster Mexico Modell med humbucker. Jeg har lyst på en gitar til i prisklassen opp til 12 000,-

Jeg liker veldig godt rock, hardrock/metal musikk (Iron Maiden, Helloween, Hammerfall, Van Halen).

Har også vurdert å kjøpe meg en amerikansk Stratocaster.

Er det noen som har noen forslag åssen gitar jeg bør kjøpe?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du går inn i en eller flere av dine nærmeste musikksjapper, tester alt som er der i din prisklasse + litt til (tenk på at kjøpe brukt = billigere) og velger den gitaren du syns er best. Sånn lydmessig bør du vel kanskje ta meg deg forsterkeren din når du kjøper gitar, for å få noe du vet låter bra på din forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret du søker finner du i bruktmarkedet her på gitarnorge, eller andre kjøpes/selges sider. (finn.no og dritfetegitarer.com er to gode sider) Du bør ha en ide om hvilken gitar du vil ha, dette finner du fort ut i din lokale musikksjappe også prøver du å finne en lik gitar brukt. Mange penger å spare, og da har du kanskje råd til en kongefet amp!

Edit: www.intersalg.com har gode priser på fender hvis det er dette du ønser deg. Dette er nye instrumenter. Har aldri kjøpt noe fra de, så er usikker på service/kompetanse, du kan jo ringe å snakke med de.

Endret av pholi90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en Gibson Les Paul Standard, en allsidig og god gitar som også er behagelig å ha på fanget når du sitter. Den er mer lettspilte enn strater (hvis de ikke er hardcore-justert).

Jeg synes Straten er lettere å spille på, jeg.

Jeg og. Synes LP halsene er litt for tykke og klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre her istedetfor å lage et nytt emne om det. Hvordan er Floyd Rose? Det er jo flott at det klarer å holde på strengene, men hva hvis du skal stemme gitaren i drop-D eller alt et halvt hakk ned? Og hvordan blir det å skifte strenger?

Floyd Rose kan være knotete... Fordelene er jo det du nevner med stemminga, men også en del fete ting du kan gjøre med tremoloarmen... Ellers er det jo en del ulemper... Ryker du en streng, er hele gitaren ustemt for eksempel... For 12 000 hadde jeg absolutt - som noen andre her også har nevnt - kjøpt meg brukt gitar. Mye tøft på ebay.com, der kan du gjøre kupp om du kan "spillereglene"... say no more B) Evt. ligger det jo en steintøff Dimebag signatur til 2500,- i markedet vårt :rolleyes:

Men anbefaler deg uansett ikke å kjøpe en strat til... Det er ikke akkurat heavy metal sound i stratene med mindre du ettermonterer noen aktive, da... (Malmsteen og hans fanskare er vel fullstendig uenige, men til det vil jeg bare si at jeg trives best med å spise grøt, ikke høre). Les Paul er jo som mange sier en god allround gitar, men jeg synes ulempen med den er at den er veldig tung. Selv sverger jeg til Parker. De veier mindre enn noen Ibanez og har piezopickuper i tillegg. Har reklamert for dem før, hehe... I love it... Men for den typiske "gitar-rockern" så er det jo også mye tøft innen de litt dyrere utgavene av Ibanez RG serien. Rock on :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.