Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bias justering!


Aerojugend

Anbefalte innlegg

BIasen er vel en spenning som skal inn i rørene. Marshall-50w amper har vel 36 eller 37v, såvidt jeg vet. For å få den til å bli riktig for 6L6 må du få denne opp til 50-52v, tror jeg. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke, enten må du bytte trafo, noe jeg tviler på, det ligger et par triks der, her det i ei bok her, kan se om jeg finner noe nyttigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, some info:

How to set the BIAS, negative voltage method:

Find BIAS-trim-poten, i marshall amper er denne som oftest til venstre i den øvre seksjon, denne poten er oftest den eneste av sitt slag i ampen. Som du har sikkert har forstått, kan du endre biasen ved hjelp av denne lille variable motstanden. Hvis du har et digitalt multimeter(VOM) kan du koble det slik du vil, har du et analogt må dette reverseres, ettersom du skal lese av negativ spenning. Den negative spenningen ligger mellom pin5 og jord på ampen, så plugg den røde kontakten i pin5 og den sorte i jorda, så er det bare å trimme, husk at ampen må stå på, og vis enorm forsiktighet det er ikke akkurat svakstrøm, men det skal ikke være noe problem for dødelige å gjøre dette selv, så, lykke til.

Og, bare en ting, husk at ampen bruker et par minuutter på å bygge opp full BIAS, så den må ha vært på en liten stund før du begynner, og i tillegg må høytaleren være plugget inn, mens ingenting trenger å være i input'en. OG ikke vær for kjapp med å vri på potten, hvis du har stoppet vriinga, og den fortsetter å stige for langt, må du skru den litt ned igjen. Du merker fort forandringer i temeratur og farge på gløden hvis du har for høy eller for lav BIAS. "Vanlig" er litt for varm til å ta på, kald er for mye, er de varmere og røde, er det lav bias.

For mer info om eksakt spenning, må du lete andre steder, den har ikke jeg peil på, men jeg ville tippe på at den ligger på en -52v

Vanlig for Marshall EL34 amper på 50w er -36, -37v og 100w amper er -42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er det noen som kan fortelle hvordan man justerer "biasen" på en Jcm 800! det hadde vært fint å kunne lært seg dette, for jeg har ikke peiling! Hvor måler man biasen, og hvor justerer man den?

på forhånd takk for svar!

håper dere kan svare så fort dere kan!

Sjekk denne linken http://scobro.150m.com/Rivera/LVBias.htm

Jeg har brukt "Cathode resistor method" på min 74-modell JMP 50w, og det funker 100%. Kortversjon: På undersiden av sokkelen for hvert av EL-34 utgangsrørene; -Lodd en 1-ohm motstand mellom pin 8 og jord. Slå deretter på forsterkeren, og mål spenningsfallet over motstanden med et multimeter. Siden det er en 1-ohms motstand, er tallverdien for spenningsfallet (i milliVolt) lik tallverdien for strømstyrke (i milliAmpere). Still deretter på Bias-potmeteret (sitter på printkortet) til du leser ca. 38 mV på multimeteret. Sjekk at alle rørene er noenlunde like. Ferdig. Les veiledningen i linken ovenfor grundig, og følg den. Ikke gjør dette selv hvis du er usikker eller uerfaren med elektronikk! Det går 4-500 Volt inni der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet forresten

"Inside Tube Amps" av Daniel Torres anbefales for alle som vil leke litt med ampene sine, www.torresengineering.com

Jeg bare lurer på den motstanden, skal den etterligne motstanden som faktisk er i røret eller hvilken funksjon har den i din metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet forresten

"Inside Tube Amps" av Daniel Torres anbefales for alle som vil leke litt med ampene sine, www.torresengineering.  

Jeg bare lurer på den motstanden, skal den etterligne motstanden som faktisk er i røret eller hvilken funksjon har den i din metode?

Takker. Neida, målingen gjøres jo mens røret sitter i sokkelen, og motstanden på 1 ohm er jo veldig lav, så den påvirker i praksis ingenting. Den eneste funksjonen er at motstanden gir deg muligheten til å avlese strømstyrken i systemet indirekte, uten omregning, når du måler spenningsfallet over den. Dette fordi ohms lov sier at spenning = motstand x strøm. Når motstanden da er 1, dvs. 1 ohm, er tallverdien for spenning og strøm lik. Det du indirekte måler er strømmen som går gjennom røret når det går "på tomgang". Dette står det også om i Dan Torres sin bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mange her med expertise på rør!!

Jeg har en Kock multitone 2x12 med 2xEL34

det er mulighet for å sette inn 4x6V6.. Det er vanskelig å finne mye informasjon på nettet om 6V6,hvordan dem låter i forhold til EL34.. vet at EL34 er brukt i mange Marshall og at de har mer middle, og ikke gir krystalklar cleanlyd. De tåler mer volum før de sprekker opp..

Noen som har 6V6 I Ampen sin og kansje har samenliknet med f.eks EL34?

Jeg blir bortte i 2mnd snart, så da tenkte jeg jeg kunne levere inn Ampen til retubing.. Hadde vært artig å prøvd 6V6.. Noen som har dem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mange her med expertise på rør!!

Jeg har en Kock multitone 2x12 med 2xEL34

det er mulighet for å sette inn 4x6V6..  Det er vanskelig å finne mye informasjon på nettet om 6V6,hvordan dem låter i forhold til EL34.. vet at EL34 er brukt i mange Marshall og at de har mer middle, og ikke gir krystalklar cleanlyd. De tåler mer volum før de sprekker opp..

Noen som har 6V6 I Ampen sin og kansje har samenliknet med f.eks EL34?

Jeg blir bortte i 2mnd snart, så da tenkte jeg jeg kunne levere inn Ampen til retubing.. Hadde vært artig å prøvd 6V6.. Noen som har dem???

6V6 oppfører seg omtrent som en liten 6L6 (det er det de er), men de klipper mye kjappere. De ble/blir bl.a. brukt i Fender Deluxe Reverb, Super Champ m.fl. Jeg satte et par Electro-Harmonix 6V6 i jmp-en min i fjor, og justerte bias slik at det gikk ca. 20 mA gjennom rørene. (Reduserte også platespenningen til ca. 364 V, vha. nettspenningsvelgeren). Det låt omtrent som før. Litt mindre bass og volum, og litt "annerledes" diskant. Etter en tid ble rørene ustabile (volumet svingte kjapt opp og ned), så jeg gikk tilbake til EL-34. Hadde ikke giddet å skifte til 6V6 hvis jeg var deg. Husk at forforsterkeren også påvirker lyden i forsterkeren, -minst like mye som det utgangsrørene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd me lyden egentlig. Ampen har 3 kanaler

en fin varm Clean og en knalltøff vrenglyd, men Highgain canalen liker jeg ikke.. fin på lav lyd hjemme i stua, men fungerer ikke live.. blir for mye middle og lite trøkk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle hvordan man justerer "biasen" på en Jcm 800! det hadde vært fint å kunne lært seg dette' date=' for jeg har ikke peiling! Hvor måler man biasen, og hvor justerer man den?

på forhånd takk for svar!

håper dere kan svare så fort dere kan![/quote']

Sjekk denne linken http://scobro.150m.com/Rivera/LVBias.htm

Jeg har brukt "Cathode resistor method" på min 74-modell JMP 50w, og det funker 100%. Kortversjon: På undersiden av sokkelen for hvert av EL-34 utgangsrørene; -Lodd en 1-ohm motstand mellom pin 8 og jord. Slå deretter på forsterkeren, og mål spenningsfallet over motstanden med et multimeter. Siden det er en 1-ohms motstand, er tallverdien for spenningsfallet (i milliVolt) lik tallverdien for strømstyrke (i milliAmpere). Still deretter på Bias-potmeteret (sitter på printkortet) til du leser ca. 38 mV på multimeteret. Sjekk at alle rørene er noenlunde like. Ferdig. Les veiledningen i linken ovenfor grundig, og følg den. Ikke gjør dette selv hvis du er usikker eller uerfaren med elektronikk! Det går 4-500 Volt inni der!

8) Hvor får man tak i disse 1-ohms motstandene?? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.