Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Din Amp!


Gjest

Anbefalte innlegg

Lyst å presentere ampen din? I korte trekk hva den gjør og hvordan du syns den gjør det..

Jeg har for tiden zip og nada pga studier og flytting og shite, men jeg kan jo si litt om de tre ampene jeg har hatt:

Laney VC30 210 (Gammel variant med HH høyttalere)

En kanal med de knotsene den trenger + en drive funsjon som beholder lyden du har skrudd deg fram til, men legger på krønsj. Knall!

Klasse A og klar som krystall! Kan minne om en VOX, men er endel "mørkere" i feel. Ikke mørkere som i mer bass, men isteden for VOX happy-happy er denne litt pub-tøff. Sannsynligvis enda mer pøk i 2x12"-varianten. Kjekk allround amp for klassisk rock med lite vreng, men den elsker overdrive pedaler! Om du kjører en vanlig, OK og småkjedelig tråkkert som f.eks OD-3 inn i små Laneyer så blir du stående og sleve... OD-3 låt småbæsj inn i min store DSL100 men rått i TT20 og i VC30 helt utrolig! J. Beck ta deg ei bolle sier jeg bare ;) Som klasse A er den seff superfin på clean også. Som sagt ikke fullt så skimrende som en VOX, men jeg foretrekker rundere lyd. Britisk så det holder, men står på vestkysten av øyriket og vinker over mot USA.

Laney TT20 112

Nok en liten knatt fra Laney som leverer. Desverre ute av produksjon nå.. En kanal, men en skikkelig do-it-all amp! Bortsett fra mesa-vreng.. Gjør ikke meg noe. Pentode-triode knott som jeg ikke vet hva egentlig gjør, men lydbildet blir mer fokusert og øker betraktelig i volum. Jeg trodde først det var en slags powerbrake, men karakteren forandrer seg ganske mye når man skrur den av og på. I pentode-setting har man muligheter for masse gain og en svinerå imitasjon av en diger amp på full blås. Laneys variant av JCM800, men i lommeformat så og si. Dødsrå liten rockeamp! Denne vil jeg ha tilbake! Ikke la 20 watt og en 12" lure deg... Denne funker best opp mot max og helt knall i bandsammenheng til råkkenråll. Heter trommisen Hulk Hogan og ikke har fått dagens lykkepiller og møtte opp til øvinga med kosteskaft bør du kanskje finne deg noe litt større dog. Små amper funker helt supert i band så lenge resten av folka ikke er utstyrt med stacks..

Marshall DSL100

Marshall. End of story. Gjør marshall-ting gjennomført bra, men jeg savner litt sjel. Vrengen komprimerer også for mye til at jeg kan få den responsen på anslagene som jeg vil ha. Alldeles ingen dårlig amp om du vil ha marshall-lyd!!! For all del... Marshall hele veien hjem!

[EDIT 1: Tok ikke med de små transistor-ampene... Lister de bare opp: Peavey Rage 158 (Hver har IKKE hatt en sånn en?! Marshall MG15DFX, helkurant soveromsamp. Sånn sigarett-eske-sak-forsterker! hysterisk morsomt om man putter den i kjeften og har en vokalmikk i nærheten! Også en snodig no-name transistorsak som låter så drit at jeg aldri får solgt den (ikke engang GITT bort!), og aldri mer vil bli observert med. Så den har jeg lagt ute i garasjen hjemme i Kirkenes]

[EDIT 2: I utgangspunktet venta jeg på en Orange Rocker 30 topp, men da importøren den råttstokken av en fleskemunk ikke gadd å ta den inn ble den en AD30HTCistedenfor!]

front.jpg

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampene jeg har hatt...

Hadde en gang en liten Peavey Rage 108. Min første amp, som jeg angrer på at jeg solgte....

Ganske tøff vreng i den lille karen.

Marshall Valvestate VS100, tror iallefall det var det den het. 100w og et 12" element... 3 kanaler, uten Chorus. Første Valvestate serien dette.

Fet lyd i denne på lavere volum. Dugde ikke helt i øvingslokalet, noe som også var grunnen til at jeg byttet den ut. VAr på den tiden da jeg ikke hadde råd til å beholde slike billige ting ved bytte til nytt. Men skulle gjerne hatt en slik en i dag, for å ha hjemme på stua. Fet vreng, grei clean...

Orange... 100w topp fra tidlig 70-tall. Var svart denne saken, noe som heller ikke er så vanlig hos Orange. Solgte også den. Dummeste salget jeg har gjort. Knall cleanlyd i denne, meget meget bra. En kanals amp.

Marshall JCM900 SL-X

Helt ok Marshall topp. Grei vreng til rock n' roll spilling. Ok clean også, men ikke noe å skryte av.

Pod Pro + Floorboard, Marshall 9200

Greit oppsett dette, kunne få det meste ut av det. Poden var vel det svakeste leddet her, skulle gjerne testet det med en Triaxis eller noe i den duren.

Mesa/Boogie Dual Rectifier.

Ikke så veldig bra clean i denne, grei nok, men bruker man mye clean er det greit med en egen forsterker til det i tillegg. Veldig fet vreng til sitt bruk, men var ikke helt hva jeg var ute etter. Kunne gjerne tenkt meg å ha den vrengen i tillegg til noe annet nå, så mulig jeg investerer i en triaxis en dag i fremtiden. Mesavrengen er ikke til å kjimse av, men Diezelen fikk meg lett vekk fra denne... hehe.

Har testet veldig mye av det som finnes av kurante forsterker der ute i tillegg, bl.a Mesa komboer, div Engl topper, Crate, Matchless, Vox, Soldano, VHT, Bogner, Elmwood, Peavey, Orange, osv osv, veldig mye av Marshall, spilte lenge på en Jcm 800 topp som ikke var min, og skal ha en slik snart, til Talk Box bruk. Ganske kul forsterker til rock n roll bruk.

Amper jeg har nå:

Har en Tech 21 til hjemme bruk. Liten forsterker på 10w tror jeg. Litt usikker på nøyaktig w, men tror 10 er korrekt:) Denne har veldig feit lyd i forhold til pris. Kostet vel noen få lapper. Bra clean og feit vreng til hjemmebruk.

Diezel Herbert, med Diezel 4x12 kabinett.

Fikk denne i går, så har ikke så mye erfaring at jeg kan si hva ampen har å by på i helhet enda, men er jævli fornøyd til nå. I særklasse disse her, både på clean og vreng.

Kabinettet er også tight som f... Skulle likt å testa Mesaen på dette kabinettet, men gidder ikke før jeg selger den. Brukte Mesa på et Marshall kabinett, og Marshall kabinett er ikke verdt turen til musikksjappa en gang, noe dritt... Kabinett betyr alt når man spiller metal, veldig mange glemmer det. Og ellers... Diezelen er ekstrem:)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, da kommer det et lite review av Diezel Herberten, har hatt den i 3 måneder nå, så har litt mer å komme med.

Herberten er en 3 kanals topp på 180 w. 6 rør, som kan kobler i par på to og to, eller evt 4 av en type og to av en, har selv 2 EL 34 og 4 6L6 nå.

Hver kanal har separat 3 bånds EQ, kanal 2 og 3 har også Gain innstilling, noe kanal 1 ikke har.

Toppen har en paralell loop, og to insert loops (en som er midi kompatibel).

Ampen er også midistyrt, slik at man lagrer kanalene og de forskjellige funksjonene på et midibrett.

Kanal 1. Clean - Clean lyden i denne toppen er den beste og klareste cleanlyden jeg har hørt i en higain amp som dette. Man får sikkert bedre cleanlyd i en svindyr combo av type BadCat eller noe slikt, men for den normale gitarist er dette mer enn god nok clean lyd. Lyden er klar og markant, samt dyp og rund. Man kan igrunn tweake den som man ønsker. Ampen er også midistyrt, slik at man lagrer kanalene og de forskjellige funksjonene på midibrettet sitt.

Kanal 2. Tja... hva skal man si, den første av gain kanalene. Man har er en -/+ funksjon. Har man switchen på - får man betydelig mindre vreng, og ampen legger seg mer i en litt dirty bluesrock gate. Man kan lett få lyd ala Ac/Dc og slike band, samtidig som man fint kan få en tilnærming til Izzy's lyd fra GNR tiden også.

Switcher man over til + funksjonen vil man straks ha mulighet for mer vreng, og kan da få fra herlig 70-talls type fuzz, til grom 80-tall metal lyd uten store problemer, man kan også få en meget dyp og mørk metallyd om man vil, og det er gain nok til alt fra Van Halen til Pantera. Det er egebtlig bare dine egne innstillingsferdigheter som begrenser hva du kan få ut av kanal 2 her.

Eneste som kan sies å være et lite minus her er at -/+ funksjonen ikke er midikompatibel.

Kanal 3. En kanal med vreng nok til å få det til å blø ut av ørene, denne kanalen gir en brutal komp lyd, som jeg personlig synes er veldgi god å bruke, men kanalen git også en ren og rund sololyd om man stiller den riktig. Denne kanalen kan gå fra snill pusefuzz til et brutalt helvete, og alt imellom.

Så til funksjonene....

Man har to separate Master Volum knotter, slik at man kan ha nøyaktig samme innstilling og to forskjellige volumnivåer, for soloer f.eks.

Man kan også lagre forskjellige kanaler med forskjellige volumstyrker, noe som kan være veldig kjekt både på scene og på øvingslokale.

Mid Cut funksjonen - Dette er nok noe av det jeg liker best med ampen. Man kan stille seg inn en sinnsykt fet vrenglyd, så knipse på denne.... Da reiser hårene seg på ryggen. Man får en fyldighet og en tighthet man bare kan drømme om ved andre higain amper som Mesa, Engl osv osv. Denne er også mulig å switche med midi, slik at man kan ha den på på hvilke kanaler man vil.... Det er når man slår på denne for første gang man merker at denne ampen er noe annet enn alt annet av higainamper der ut.

Deep funksjonen - en innstilling som får bunnen frem så mye du vil ha, stiller du den på fullt er det egentlig altfor mye, så denne er det viktig å bruke god tid på å stille inn om man vil ha riktig nytte av den.

Presence - man har en Master Presence, som vil gjelde for alle kanaler. Ikke noe miksmaks med denne, alle vet vel hva en presence innstilling er.

Det som også slår meg titt og ofte med denne ampen er hvor sjokkert jeg blir gang på gang over lyden i den. Det er lite som overgår det å komme ned på lokalet alene, slå på ampen å vrenge opp.... Hver gang jeg står der alene å spiller, så reiser hårene seg på ryggen, og jeg får en følelse av tilfredstillelse i kroppen. Dette er lyden jeg alltid har villet ha...Tweakingen på ampen er så omfattende selv om den er enkel. Man kan bruke 5 minutter på å få en lyd som god som man aldri har hørt maken til, men så kan man også bruke dager og uker på å få en annen lyd, som vil være akkurat like "mindblowing" som den første.

Men..... jeg vil selvfølgelig ha mer også, så går nok til anskaffelse av en JCM800 etterhvert også, for å ha i tillegg, + kanskje noen flere amper, men med tanke på hva Diezelen kostet blir ikke dette enda, og jeg har heller ikke behovet akkurat nå, bare lyst.

Diezelen kan ikke gjennskape klassikere man kan få fra Marshall, Mesa osv. Hadde det ikke vært for at de er klassikere, og at man også ønsker å ha den lyden i registeret, så vil jeg at Diezelen leverer bedre lyd på de fleste måter i mine ører iallefall, men en Marshall er en Marshall osv uansett... Men å ha slikt i tillegg til Diezelen er bare luksus, men slik luksus må man da få unne seg litt av:)

Jeg anbefaler folk å iallefall teste Diezelen... Problemet er bare at du kan risikere at du blir så blåst vekk, slik at du ikke får tankene vekk fra at det er liten vits i å kjøpe noe annet i stedet, men heller i tillegg, slik det ble med meg. Med en gang jeg hadde prøvd Diezelen hadde jeg bestemt meg for at det var dette jeg skulle ha:)

Og jeg er fremdeles sikker på at denne ampen vil overraske meg i lange tider fremover, for med tweakingmulighetene man har her kan man stille seg til hva som helst, og jeg har neppe funnet den optimalelyden for meg enda, selv om det ofte kan virke slik.

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper jeg har hatt:

Marshall MG250DFX

Synes denne ampen har fått ufortjent mye tyn. Vrengen var helt kurrant. Kan selvfølgelig ikke måle seg mot en røramp i 10k-klassen, men funket flott til sitt bruk. Cleanen derimot var ikke noe å skryte av. Solgte den da den kun sto på soverommet.

Peavey Transtube Bandit 112

Dette er en rimelig feit sak. Med rør i preampen ga den en tight og heftig vreng, og du kunne velge mellom tre vrengtyper. Funket til alt fra AC/DC til Pantera. Cleanen var ikke dum heller. Kunne spille jazz om man går inn for det. Feedet en del mer enn de fleste amper, da.

Marshall Valvestate 265

Fikk aldri testet denne, da jeg solgte den ca. med en gang. Testet den to ganger tror jeg. Fikk ikke noe skikkelig inntrykk av den, men den var ganske tung.

Amper jeg har nå:

Mesa/Boogie Studio Preamp

Denne eier! Feit, feit vreng som strekker seg over alle sjangre, om du skrur nok. Har ikke hatt den så lenge, så har ikke fått fininnstilt den, men den har blitt rimelig god kompis med SG'en. Cleanen en ikke overraskende nydelig, og skrur du den opp, får du den nydeligste blueslyden. Denne ampen har sjel i masser! Elsker den.

Rivera 120 TBR-3 Hammer Poweramp

Forsterker Mesa'en. Gjør hva den skal gjøre med stil. Spiller skammelig høyt, men mitt Marshall 1922-kabinett tåler det ikke, så jeg kul'ern litt. Sender Mesa-signalet med silkehansker videre til kabinettet. Fin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier Champ15

http://www.wholenote.com/resources/revmain.asp?i=3276

Hva er det å si om denne krabaten? 15W solidstate og en typisk nybegynnerforsterker. Uten noen fancy effekter og lignende som ofte er å finne på dagens billige forsterkere. Fungerer sikkert greit for nybegynnere, men er man stuck med denne forsterkeren for lenge, er jeg sikker på at man før eller siden vil gå lei hele el-gitar-opplegget ;-)

Crate GFX-65

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data...e/GFX65-01.html

65W solidstate med diverse multieffekter. En helt kurant forsterker, men låter noe sterilt og kaldt. Mot modeller-forsterkere er den nok sjanseløs, men jeg foretrekker lyden i Crate’en fremfor for eksempel Marshalls MG serie. GFF-65 ligger klart i moderne US highgain land.

Carvin Legacy VL212

http://www.carvinworld.com/products/single...er=VL212&CID=GA

(Se Carvin Legacy VL100)

Jeg aner ikke hva som var galt med denne 2x12” comboen. Den låt bare ikke riktig. Kanskje var det grunnet Celestion Greenbacks elementene, kanskje var det rørene? Hvem vet.

Dean Markley GT1000T

(http://www.deanmarkley.com/MicroAmps/GT1000T.shtml)

Liten lommeforsterker som kann låte utrolig festlig om man kjører på med en multieffekprosessor og en DS-1. ;)

Mesa/Boogie Single Rectifier Rect-o-verb 1x12

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Rec...ct-o-verb_.html

Dette er 1x12” combo utgaven av Single Rectifier. Meget god amp som anbefales først og fremst til hardt rockende gitarister. Personlig føler jeg at lyden blir for spinkel for min smak, men ingen tvil om at den leverer genuin Rectifier lyd i massevis.

Bogner Ecstasy 101B

http://www.bogneramplification.com/EcstasyInfo.htm

Kongeforsterker med tonnevis av muligheter som kan produsere det meste fra skimrende clean til lett purring og sint highgain. En forsterker som virkelig har et potensiale, men det gjelder å holde tunga rett i munnen. Personlig opplevde jeg den som noe frustrerende; mulighetene er så mange, og man må regne med å sitte lenge å tweake for å finne sine sweetspots. 1.000.000 kroners spørsmålet er også om den er verdt pengene. For meg er svaret et noe spakt ”Nei”.

Vox AD30VT

http://www.voxamps.co.uk/products/valvetro...d15vtad30vt.htm

En liten combo på 30W og massevis av morsomme muligheter. Her snakker vi 11 forskjellige amp-modeller og 11 effekter. Den har Vox sin Valvetronix teknologi, hvilket innebærer et stk. 12AX7 rør som skal simulere et ekte rør-sluttrinn. Rørfeelingen gir den nok ikke, men det er ingen tvil om at forsterkeren er lydmessig blant de beste i klassen. Line6 gå og legg dere!

En glimrende reserveamp/øvingsamp.

Carvin Legacy VL100

http://www.carvinworld.com/products/single...er=VL100&CID=GA

Min siste anskaffelse, og forsterkeren jeg faktisk føler er forsterkeren med stor F. Den er beskrevet som en highgain amp, men venter du vreng av typen SLO100 eller Rectifier, må jeg nok skuffe dere. Kombinert med et Celestion Vintage30 ladet Legacy 4x12 kabinett, snakker vi en massiv og kompleks lyd med en syngende mids og akkurat passe tight bass. Den er voicet dypt og skiller seg definitivt ut fra mengden. Med EL34 i sluttrinnet må den vel allikevel anses å være i Marshall-land.

Noen vil kanskje stille seg noe skeptisk grunnet Vai assosiasjonen, men jeg har bare en ting å si til dere: Your loss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey Rage 158

Dette var min første amp. 15w, 2 kanaler. Helt grei øvings amp. Fin clean lyd, men jeg synes vrenger er veldig vepsete.

Laney GH100L

Min nyeste amp. 100w classe A/B 1 kanals rør forsterker koblet i et Laney GS412v 4*12 kabinett som er designet til å passe toppen best mulig.

Ampen har Presence, Bass, Middle, Treble, Master Vol, Gain, og Drive(funker når drive er slått på) knotter. Samt en bryter for "resonance", for tightere bass og en for "drive", for mere vreng. Veldig allsidig forsterker med sinnsykt rå og mye vreng, men også muligheter for krystall ren clean lyd. Mye trøkk i lyden, men jeg vil ha EL34 rør i utgangstrinnet. Sitter 6l6 i den nå.

Ps: Det går ann å trykke på tittelene for å komme inn på Harmony Centrals reviews om ampene.

Endret av eXX0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nåværende amper:

ELK LE23

Gammel kombo-transistor forsterker med kongelyd. Litt kontakt-problemer, men kan sikkert fixes. Elsker den, magisk.

Marshall JMP 50 fra 76'

Hva trenger jeg å si, dritt-digg! Har to 4*10 kabinetter til toppen og dette kan man virkelig få noen syke rør-lyder fra.

Mine foregående amper:

Roland VGA

Svær digital forsterker, god lyd, men for avansert, trengte dessuten en spesiell gitarmic for å få fullt utbytte.

Marshall JCM900 4501

50 watts rørcombo med grei clean-kanal, og grei vreng. Vreng var litt for mye transistor, men absolutt en verdig amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt

Marshall AVT50 combo

Randall RH100 topp

Fender kabinett

Har nå:

Marshall JMP1

MYE Marshall for en billig penge.

ADA MP1

Billig knallpreamp som ble hyppig brukt av de største i åttiåra. Flott crunch, masse modde muligheter, god clean+++

Laney VC50 topp

Vanskelig å beskrive. Tre kanaler tror jeg, crunch, clean og dist. Låter knallfett den. Ikke noe sånn superspesielt ved sounden akkurat, som i særpreg. Den låter bare bra til clean og låter tight, forbanna og tøff på od.

ENGL Fireball

Vreng amp, men har god clean også. Enorme baller.

Mesa/Boogie DC3

Gjør den klassiske Boogie tonen veldig bra, best cleansounden jeg noen sinne har fått fra en amp.

Skulle helst hatt et 4x12 til hver, men for tiden har jeg ikke plass til mer enn et 1x12 cab.

For å gjøre det veldig kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjemme:

Roland cube 30.

Helt grei, kjempefin clean. Ræva modulasjonseffekter, mye fine forsterkermodeller. Helt grei delay og reverb, men ikke veldig bra, liksom. Lite "trøkk" - dra en MacGyver og bruk et 2x12 eller 4x12 istedet og hør stor forskjell.

Låner på øvingslokale:

ENGL Powerball. Nydelig clean, vanvittig bra vreng. Spiller jævlig høyt. Veldig enkel å bruke, lite knotter å skru og trykke på. Eneste minuset er at den har delt eq på begge kanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Squier Champ 15. Men den har vwh beskrevet.

Den ampen jeg har nå er en Fender Blues Junior.

Specs:

- 15 watt rør

- Tree 12AX7 preamprør og to EL-84 i output. Ikke at jeg vet hva det vil si.

- Volum, Treble, Middle, Bass, Reverb, Master volum.

- 1x12" Fender Special Design Eminence høyttaler.

Lyd:

Ganske så bra. Spiller bra høyt i forhold til størrelsen. Ikke nødvendigvis en typisk Fender-lyd, den kan bli litt "innestengt" til tider, men har en varm og fin clean, og en OK rørvreng.

Kosta bare 5k, så det er kjempebra i forhold til prisen, hvis jeg skal spørres.

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall MG15CDR

Ikke noe å skryte av, den var min første amp og den har nå stått i skapet en tid.

Mesa/Boogie Nomad 45 1x12" combo

Kjøpte denne ampen brukt ganske rimelig, og er sålangt veldig fornøyd. Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til når jeg kjøpte min første røramp. Jeg ble litt skuffet i starten siden jeg var vant til digital motorsag-vreng, og denne ampen er ganske konsentrert rundt midt- og bassregisteret. Jeg har blitt mye mer vant til den etterhvert, og den leverer kjempebra lyd, bedre enn de fleste andre rørforsterkere jeg har spilt på.

Den har ingen skikkelig metal-vreng, men jeg har etterhvert "myknet" litt i stilen og denne ampen passer min sound helt perfekt! Den har _alle_ nyanser fra clean til high-gain, med litt forskjellige egenskaper avhengig av hvilken kanal man bruker.

3 kanaler med 2 forskjellige "voicings" på hver kanal:

1. Kanal (Clean/Pushed). Klokkeklar clean til aggresiv krisp vrenglyd. Her ligger alle tonene man trenger for clean og litt crispy lyder. Bruker denne kanalen til cleans og BigBang-type vreng

2. Kanal (Vintage/Modern). Mørk kanal, med veldig klar, definert lyd. Her kan man få kjempebra rockelyder og Santana-type sololyder. Her finner man Mark IV-crunch-lyder.

3. Kanal (Modern/Vintage). Mer bass og diskant, ligner mer Rectifier-ampene. Her ligger det kraftige rytmelyder og skrikende sololyder. Den kanalen jeg bruker mest til Hardrock og Metal.

Jeg har en EQ-pedal i effektsløyfa som jeg bruker til litt mer skrikende og tunge lyder. Ampen er veldig dominerende i det lave midtregisteret (200-1000Hz), så jeg pleier å kutte litt her.

Ampen har masse features; Normal/Extreme-bryter som gjør ampen mer aggressiv og høyere i volum, reverb (drukner dessverre bort i kanal 3), Effektsløyfe, EL84 rør.

Jeg har spilt live et par ganger med ampen, men bare useriøse konserter, så jeg har enda ikke hørt amp'ens fulle live-potensial. Den er veldig praktisk, 3 kanaler som man kan justere i forhold til hverandre mht. volum, og etterpå regulere totalvolumet med master-kontrollen. Det er også en hendig volumboost for de som vil ha litt høyere lyd på soloene.

Alt i alt en kjempeallsidig amp som også er portabel (ca 20-25kg? combo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra emne, flott tiltak!

Skal vi se, her er en liste over forsterkere jeg har eid i kronologisk rekkefølge. Jeg har selvfølgelig hatt erfaring med langt flere amper, disser er dog de jeg selv har kjøpt.

Peavey Rage 108

Min aller første forsterker, kjøpt rundt 1992. Før dette hadde jeg lånt en Fender kopi og spillt inn gjennom kassettspiller og stereoanlegg. Needless to say ble dette her himmelsk i forhold! Amp'en låter jo egentlig skikkelig crap, men på den tiden var det utrolig fett :)

Marshall VS100

Nok et temmelig fint hopp i kvalitet, fra en 12W liten Rage til en 100W topp. Kjøpt rundt 1996. 3 kanalers 100W transistor topp. Igjen var jeg veldig fornøyd lenge med denne forsterkeren som gav meg massevis av volum og en mye bedre vreng enn jeg var vant til. Det var rundt denne tiden jeg begynte så smått å spille live med band, så denne ampen fungerte fint. Streit amatør transistortopp altså, med OK tone mye for pengene.

Peavey Triple XXX

Etter mange år med transistor hadde jeg begynt å få litt bedre ører for kvalitet og lyd og bestemte meg for å anskaffe en rørtopp. Kjøpt rundt 2005, og da jeg nå var aktiv i band med mye øving og live spilling var det på tide med noe med litt mere kvalitespreg. 3 kanals rør topp på 120W. Det sitter 4stk 12AX7 rør i preamp og 4stk 6L6 i poweramp, men ampen tar også EL34 rør for de som foretrekker en litt mere "Marshall lyd" fremfor den mere "moderne" lyden 6L6 rørene produserer. Hver kanal har separat EQ og gain. I tillegg har den en "dampening switch" som har 3 instillinger: loose, mid og tight. Veldig fet amp med mye muligheter, hører til i samme nabolag omtrent som f.eks. Mesa DualRec.

ENGL Savage SE

Hadde lenge hatt ENGL i kikkerten når jeg kom over et relativt fresjt tilbud på en helt ny en, og siden denne modellen er ute av produksjon slo jeg til helt i slutten av 2005. Kjenner de som har eid samme amp i mange år og foretrekker denne over andre "boutique" amps (som Bogner, Diezel, Mesa, VHT, etc.), så jeg testet en vanlig Savage 120. Denne låt kongelig, og etter det jeg forstod fra de som har begge (ja har faktisk en bekjent som eier både 120 og SE) hørtes denne perfekt ut for meg. Det var den også! 4 kanalers rørtopp (clean, crunch1, crunch2, lead), 6 12AX7 rør i preamp og 4stk 6L6 i poweramp. Ampen låter ikke bare fantastisk bra men har flust av muligheter. Hver kanal har eget særpreg og er gruppert to og to med egne EQ, switches, det er to masters, to presence (med hver sin depth boost) og to reverb - alle tre switchbare selvfølgelig, MIDI støtte, ting som smooth/rough switch på crunch2 og lead, bright og pre-shape på clean og crunch1, etc... Tilogmed impedance check på bakpanelet for å sjekke at kablene dine er i orden. Veeeldig tight amp med temmelig særegen voicing som høres utrolig bra i miksen og kutter fint igjennom det meste. Ampen låter så bra, og har så mange muligheter, at jeg på ingen måte klarer å forklare nøyaktig hvor fet den er... For ikke å snakke om hvor utrolig deilig den ser ut :)

1Savage%20Arrives%20006.jpg_thumb.jpgSavage%20Arrives%20019.jpg_thumb.jpg1Savage%20Arrives%20020.jpg_thumb.jpg

savage_se_panels.JPG

Se flere bilder her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amper jeg har hatt

Peavey Banditt

Min første amp :)

kjøpte den for 1000 spenn, gikk til helvete etter noen måneder... prempen var ødelagt-

dum og uviten jeg var, så sende jeg den inn til reparasjon... hos den lokale elkjøp butikken!

4 måneder gikk, og til slutt fikk jeg ampen tilbake + en heftig regning på 1500 Kr.

jepp, 500 mer enn det jeg kjøpte faenskapet for.

1 eller 2 måneder gikk, preampen røk igjenn... denne gangen var veien kort til skapet på rommet mitt.

(kanskje jeg kan nevne at jeg brukte en ZOOM1010, med reverb+flanger+delay+distortion, og mids på 0 kombinasjonen.... huffhuff, stakkars jomfruørene mine altså.. :( )

Laney GH100L

Min neste amp.

Min første røramp :)

kjøpte den for det meste på grunn av at jeg fikk den billig, og at jeg hadde sett noen paul gilbert reklamer... :P men var i grunn en fin amp, men på den tiden kunne jeg ikke igjennkjenne god tone om livet stod på spill... så jeg syns å huske at den ikke var "high-gain" nok.

kjørte en KORG boks inni ampen, brukte distortion på den... solgte den ennå billigere senere :(

Marshall 9200 Sluttrinn og Mesa/Boogie Quad Preamp.

Nå begynte ting å ta form :P

fikk marshallen først, den var blytung... kjørte da en RAT pedal inni Alesis EQ, og inn i marshallen, ettersom preampen ikke hadde kommet. låt veldig harry

Preampen var ganske fin, men feeda HELE TIDEN! var nok heller pga. gamle stratocasteren, men crappye mics jeg hadde...

brukte denne i et år sånn ca.

Sogte Marshallen for rundt 2500-3000 KR! geez, om jeg bare kunne funnet en likens i dag. :(

ENGL Powerball

Kjøpte den i England, ble mektig skuffet først... ettersom at jeg kjørte på med standard NOOB innstillinger, men etter litt tweaking ble det dag/natt forskjell! fyyyy for en amp :)

mest brutale gain'en jeg har hørt, og den fungerer ellers til alt mulig... jazz, blues, rock, metal osv.

har den ennå

Marshall JMP 50w topp

Veldig fin amp, hadde sikkert ikke likt den for noen år siden though :P AC/DC gain på det meste, men med en Distortion pedal på det meste + cranking blir den helt sinnsyk!

funker til det meste, spesielt 80talls metal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.