Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Notasjon av akkorder!?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og prøver å lære meg selv litt om akkorder og intervaller ved å studere forskjellene mellom f.eks A, A7 og Amaj7.. Og akkurat når det gjelder A7 var det noe jeg ikke skjønte helt. Jeg hadde innbilt meg at i A7 skulle det bare være tre noter, men så er det i første posisjon (åpen) på gitar å finne A, E, G og Ciss? Jeg trodde strengt talt at enten E eller Ciss skulle sløyfes for G?

Og er det forresten "minor" som er "moll"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minor er moll, ja.

Såvidt jeg vet, er det bare sus-akkorder som bytter ut en tone.

A7 og Amaj7 er firklanger, så det vil si at det er fire toner

A7 er en A-treklang hvor den syvende tonen i en A dur-skala - G# - er senket en halvtone og lagt til i akkorden.

Amaj7 er en A-treklang hvor den syvende tonen (septim, heter det vel) er lagt til i akkorden uten å ha blitt senket eller hevet ellernoe.

Det er sikkert litt feil, og mange som kan dette bedre enn meg, men håper det hjalp litt.

EDIT: Faktafeil.

Her er forresten en tråd der jeg spør om noe lignende, og Faktor og Gnome kommer til unnsetning:

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?show...hl=akkordomania

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sus = suspended, men ellers greit det Tarin skriver.

Treklanger, firklanger, femklanger og seksklanger er mulige akkorder på en gitar.

(Noen av oss liker å kalle to toner som klinger sammen for en klang og ikke en akkord, da det er umulig å begrense to toner til én bestemt akkord.)

Av og til må noen toner sløyfes, men hvilke og når er i utgangspunktet veldig fritt. Hvis du studerer noen spesifikke stilarter så finnes det regler som man kan følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhaaa! Maker litt sense nå når jeg looker i boka! Ahaha! Noen som gidder fortelle meg hva alle intervallene heter også? Jeg har tatt for meg mange forskjellige a-akkorder og notert de i tabs og noter, og skrevet ned hvilken note som er hva på noteark og på tabsa, men nå skulle jeg gjerne skrevet litt om hvilke intervaller som gjør de forskjellige akkordene. Så, fra en note til oktav, hva er alle de i mellom?

[EDIT: Gikk på pianoskole for kjempelengesiden, men etter jeg fikk en gitar i nevene så har jeg tatt akkordene på gehør, og glemt masse..]

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette jeg heller, så jeg benytter sjansen til å lære litt.

Hvis vi tar C-dur som eksempel:

Prim - C

Liten sekund - C#

Stor sekund - D

Liten ters - D#

Stor ters - E

Kvart - F

Forstørret kvart/forminsket kvint - F#/Gb

Kvint - G

Liten sekst - G#

Stor sekst - A

Liten septim - A#

Stor septim - H

Oktav - C

Har jeg forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dette jeg heller, så jeg benytter sjansen til å lære litt.

Hvis vi tar C-dur som eksempel:

Har jeg forstått det rett?

Kvint - G

Liten sekst - G#

Stor sekst - A

Liten septim - A#

Stor septim - H

Oktav - C

Her er det feil. Du sier at kvinten er G. Da er sekst neste notenavn i rekka, altså noe med A. I dette tilfellet er den lille seksten Ab, og den store seksten A. Dette går også videre til septim, liten septim er Bb og stor septim er B (eller H om du vil).

Det er dette som er årsaken til at vi av og til får forminska/forstørra intervall. Hvis en liten sekst er brukt (Ab), men du skal ha med noe som klinger som A, så blir det en forminsket Bb - en Bbb (Bessess). Hvis det er vanskelig å skjønne, ikke bruk så mye tid på det - det kommer etter litt tid. :)

Forøvrig flere feil i oppsettet ditt Tarin, prøv å rett det opp i tråd med det som står i denne tråden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såvidt jeg vet er G# og Ab samme greia, så i praksis låter det likt, jeg har bare feil navn?

EDIT: Så feilene jeg har er rett og slett at jeg har feil navn? Sånn at jeg bytter alle #-ene ut med b-er (unntatt på forstørret kvart/forminsket kvint), så er det rett?

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.