Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Endre impedansen på en høyttaler


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et 16 ohm Celestion Vintage element som jeg har bygget inn i en kasse. Denne var brukt sammen med en peavey classic som krevde 16 ohms ekstern høyttaler. Nå vil jeg bruke elementet sammen med en av mine Roland Cuber, som krever 8 ohm for å yte full effekt. Er det så enkelt som å lodde inn en 16 ohms motstand over polene på Celestionen, slik at den samlete impedansen halveres (8 ohm)? Og i tilfelle: Må det være en høyeffektsmotstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at totalimpedansen da blir 8 ohm, men da vil du få strømdeling mellom motstandene, slik at strømmen gjennom høyttaleren blir halvert. Så jeg vil ikke tro at det vil hjelpe på effektutnyttelsen. Det eneste som skjer er vel at høyttaleren trekker dobbelt så mye effekt fra forsterkeren, men effekten omsatt i høyttaleren blir den samme (Hvis jeg ikke tenker helt feil nå...)

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, du kan være inne på noe der. Er veldig usikker. Vil ikke brenne av utgangen på ampen. Får kjøre Celestionen (12") som den er, med 16 ohm. Så er jeg på den sikre siden. (Har koplet en høytt.utgang på Roland Cube 30, for å få mer trøkk med en ekstern høytt. Den interne høyttaleren er koplet vekk. Har i tillegg en Roland Cube 60. Ampene brukes i stereo, med innsignalet delt av en Ibanez Stereo Chorus (CS9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen blir lyden i Cube 30 med ekstern høyttaler? Har en Cube selv, men syns egentlig at lyden er veldig skarp gjennom høyttaleren. Liker mye bedre lyden jeg får gjennom recording out gjennom stereoanlegget.

Det blir en helt annen lyd gjennom ekstern 12" høyttaler. Først og fremst mer "trøkk", men også merkbart fyldigere og med mer bunn. Jeg monterte et høyttaleruttak bak på cuben (isolert fra metallchassiet), og koblet ledningene fra forsterkertrinnet til dette uttaket i stedet for til den interne 10-tommeren. Anbefaler deg å prøve det samme. Faktisk kan Cuben drive en 4x12" med godt trøkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at den ekstra effekten vil bli avsatt i motstanden. Å endre impedansen på en høyttaler lar seg ikke gjøre, siden det er en egenskap ved motor/spolesystemet i elementet.

Det er imidlertid trygt å kjøre en 16 ohms høyttaler på cuben. Ulempen er at du får mindre effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.