Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffekter på scene....


Rufnek Oslo

Anbefalte innlegg

....jeg er da BASSIST, og ikke gitarist, men siden han ene gitaristen jeg spiller med ikke har peil spør jeg dere...

Om man har bygd mye av lyden sin rundt et multieffektbrett, en Boss ME-50 og Vox Tonelab SE, og har da tenkt å ta med musikken live, hvordan løser man dette på best måte? Synes selv at opptak gjort, spes med Voxen, høres ganske bra ut (Cubase-innspilling rett fra Voxen inn i lydkort). Men om man skal spille dette live, hvordan gjør man det da? Holder det med en poweramp før høyttaleren etter effektboksen? Jeg mener da at det ikke skulle være nødvendig med en preamp ettersom lyden er ferdig modellert... Eller holder det med vanlig topp med effektsløyfe?

Og ikke de "multieffekter suger" svarene, seriøst...

Hilsen BassPat som heldigvis ikke trenger mer enn en kompressor og en OD.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To måter å gjøre dette på:

1) Rett i en poweramp/combo med power amp in-inngang.

2) Rett i miksebordet via DI-boks, og ut i PA

3) Kombinasjonen er best - rett i DI->PA, slik at lydmannen styrer lyden ut, og rett i poweramp som fungerer som monitor for gitaristen.

Det vanskelige med å bruke multieffekt live er å få volumet riktig på de forskjellige presetsene. Hvis gitaristen har tid (og ork) kan han vurdere å programmere inn en preset/flere presets for hver enkelt sang med riktig volum, slik at lydnivået på hver enkelt sang blir forutsigbart. Så må dere ta en kjapp gjennomkjøring og justere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaristen har tid (og ork) kan han vurdere å programmere inn en preset/flere presets for hver enkelt sang med riktig volum, slik at lydnivået på hver enkelt sang blir forutsigbart. Så må dere ta en kjapp gjennomkjøring og justere etterhvert.

Og med dette mener du at han bare skal programmere samtlige effektpatch så alle ligger på SAMME nivå volummessig?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.