Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Privat musikk salg på nettside?


Takstein

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på om det er lovlig å selge privat musikkutstyr på en egen bassert hjemmeside? Jeg har så mye musikk utstyr som jeg ikke trenger, derfor ville jeg bare laget en egen rask og liten nettside.

Er det lovlig tro? Hvis fortjenesten ikke er så stor? Eller må du være registrert som et ANS osv......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bare selger unna ditt eget brukte utstyr, er det ikke noe problem å gjøre dette privat. Du må registere deg kun dersom virksomheten er så stor at det begynner å ligne et lite firma. Så lenge du ikke har kjøpt inn ting for å selge videre med fortjeneste er det ikke noe problem. Det er jo det du gjør på finn, gitarnorge-sidene eller QXL allikevel.

Endret av Tstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du importerer litt og selger litt så må det registreres som en liten virksomhet?

Man trenger ikke å registrere virksomhet dersom det man driver med «bærer preg av hobbyvirksomhet», men det skal noe til for å få import og videresalg til å bli hobbyvirksomhet. Det måtte i tilfelle være om du importerte ekstremt få ting av noe som ellers var umulig å få tak i i Norge. Unntaket med hobbyvirksomhet vil nok være mer aktuelt for de som bygger en gitar i ny og ne, for så å selge disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P

Vel, uttrykket paragrafrytter kommer av folk som er veldig strenge/fisefine på å følge regler. En som setter fravær når en elev er i farens begravelse vil mange kalle en paragrafrytter. En person som anmelder deg til økokrim for å drive med ulovlig brukthandel vil jeg mildt si er en veldig sær paragrafrytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du importerer for å selge må du føre momsregnskap, fordi det du har tenkt å importere/selge er momspliktig.

Økokrim er ikke glad i momssvindlere.

Hvis du kjøper en gitar fra utlandet, spiller den litt og selger den videre er det sikkert OK. Gjør du det med 10-15 gitarer i måneden og med fortjeneste på hver gitar driver du med salg. Da bør du sette deg inn i gjeldende lover og regler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.