Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ektsternt lydkort


Rohde

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe et eksternt lydkort til min bærbare pc. Er ganske grønn på dette området.. Vil ikke bruke mer enn 2500, lønner det seg å kjøpe brukt, og skal brukes til innspilling i heimen ;). Hva anbefaler dere? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du av porter på pcen? Regner med du har PCMCIA, men du har kanskje firewire og usb-porter også?

Jah ar firewire og USB såklart.

M-Audio PreUSB greie, koster 1395 på riff.

Takk takk. skal sjekke det ut. Tar gjerne imot flere tips.. Det trenger såklart jackinngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du først vil investere i et lydkort, så bør det også ha mic-preamp, gjerne med phantom-mating (+48V). Phantom-mating gjør at du kan koble til kondensatormicrofoner direkte.

jau, men hvis man ikke vil bruke mye penger på lydkort må man ha et billig et... og det første de sparer inn på er preampene. Skal man ha et billig lydkort vil man alstå få dårlige preamper...

Like greit å ha egen preamp. jeg har det. Den er fet.

om du skal ha det med deg, derimot, er det jo selvsagt en fordel at preampene ligger i lydkortet... kanskje du bør ta en titt på presonus firebox?

www.procom.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du først vil investere i et lydkort, så bør det også ha mic-preamp, gjerne med phantom-mating (+48V). Phantom-mating gjør at du kan koble til kondensatormicrofoner direkte.

Greit å ha, men egentlig ikke på USB porten til en laptop. USB kan yte 2,5W, not som er litt lite. Et FireWire kan yte 12W noe som begynner å bli brukbart. Men å drive kondensatormikker fra et USB lydkort er ingen god idé, i mange tilfeller vil det rett og slett ikke funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et M-audio firewire 410 lydkort til mitt laptopstudio. Her sitter det 2 brukbare mic-preamper, og det har midi-interface. Dette lydkortet er jeg meget godt fornøyd med, og kan anbefale dette. Når jeg kjøpte det lå prisen på ca. 5000,- men prisene har dalt. Tror det skal gå greit å få tak i et sånt til 2500,- Sjekk ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Presonus Inspire 1394 firewirelydkort og er MEGET fornøyd. Det låter fint. Eneste problemet (hvuilket ofte gjelder firewire generelt og ikke bare dette lydkortet) er at det har problemer å kjøre samtidig som du har trådløst nett aktivert, da de to sloss litt om ressursene og du får pops og knepping i lyden. Slå av dette, samt ha et oppdatert vindows så er det konge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.