Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Star spangled banner" -Trills ?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og prøver å få til trills slik som de gjør i opplæringsprogrammet mitt i Jimi Hendrix "Star Spangled Banner"

Trillsene skal være på de markerte tallene.

Jeg strever dog litt med å forstå hva en gjør i en trill.

Når man utfører en hammer on med den første, så holder man ned den lyseste strengen på bånd 4og slår ned strengen på bånd 5 uten å slå an strengen en gang til med høyre hånden. Når man utfører en pull off så holder man feks fingrene slik man avsluttet foregående hammer on med en finger på 4 bånd og en på 5.bånd, og så slipper man opp fingeren på 5.bånd i det man slår an med høyre hånden,slik at tonen blir hakket lysere?

Ved trills på 4--5 på nedenforstående, skal jeg da holde nede strengen på 4.bånd og trykke ned og løfte opp strengen i 5.bånd i raskt tempo? Uten å slå an strengen noe flere ganger?

-------------------0----4--5-----2--4---0

---0-----------0---------------------------

-----1-----1-------------------------------

--------2----------------------------------

--------------------------------------------

-------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal spille triller slår du an den første tonen, resten blir en kombinasjon av hammer-on og pull-off uten nye plekteranslag:

4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5 osv, der du bare slår an en gang.

Du kan (og bør) trene på dette, f.eks å trille med pekefinger (åpen streng-bånd), langfinger med stabil pekefinger, ringfinger med stabil langfinger/pekefinger og ikke minst lillefinger. Vær avslappet, ikke spenn hånda for mye, da kan du få vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal spille triller slår du an den første tonen, resten blir en kombinasjon av hammer-on og pull-off uten nye plekteranslag:

4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4-5 osv, der du bare slår an en gang.

Du kan (og bør) trene på dette, f.eks å trille med pekefinger (åpen streng-bånd), langfinger med stabil pekefinger, ringfinger med stabil langfinger/pekefinger og ikke minst lillefinger. Vær avslappet, ikke spenn hånda for mye, da kan du få vondt.

Synes lyden dør ut så fort liksom. Bruker man noen spesielle instillinger på forsterker og slikt, for at det skal høres som du har spilt tonen skikkelig. For det gjør det i eksempelet på programmet mitt, men ikke når jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øving, øving, øving. Etter hvert som du får mer kraft i fingeren, vil tonen høres bedre ut. Litt vreng skader selvfølgelig ikke - når gjorde det vel det? :)

Nja, tror man burde begynne med clean, så gå over til vreng, siden det krever mer når det er clean. Selvom det er vansklig med clean, så gjør øvelse til mester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror man burde begynne med clean, så gå over til vreng, siden det krever mer når det er clean. Selvom det er vansklig med clean, så gjør øvelse til mester

Kanskje mer inspirere om det faktisk kommer noe lyd de to første ukene han øver på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kommer farta på trill'en med tiden og eller? Får ikke til og gjøre det så fort... :mellow:

Hør på Gary Moore, han har sinnsykt tempo på ringfingeren. Jeg har gitt opp forlengst å komme di men det blir bedre med tiden. Vær forsiktig så du ikke overtrener eller drar på deg senebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.