Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo lyd


odd1

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurer på hvordan man får "solo lyd" lignende den i sanger som November rain, knocking on heavens door, estranged, comfortably numb osv.

Jeg har en Gibson LP standard og en vox ad30vt.

Hvordan får man de "lange" tonene uten at de "dør" ut for tidlig?

Er det overdrive og delay? Og er Pod xt live bra til slike "solo effekter"? Eller er det andre pedaler som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en Crybaby for å få min sololyd, som regel bare presset ned for å få boost.

Har en Pod XT selv, og hvis du er fornøyd med lyden på forsterkeren ville jeg heller ha kjøpt ett par separate pedaler (Overdrive/Rør distortion alà Radial Tonebone Hot British, Chorus og en Wah Wah)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man de "lange" tonene uten at de "dør" ut for tidlig?

Er det overdrive og delay?

Overdrive er en del av det hele, ja. Lange "lyse" toner som holdes uendelig lenge, f.eks på Parisienne Walkways av Gary Moore er feedback. Steve Vais "Whispering a Prayer" er gjort med en Fernandes Sustainer, en elektronisk dings som vibrerer strengen for deg i det uendelige (eller til batteriet er tomt).

De sangene du nevner har nok en kombinasjon av (i sannsynlig rekkefølge)

Dyktig gitarist - bra gitar med mye sustain - compressor-pedal/effekt - gain, gain, gain og kanskje delay/romklang til slutt.

Prøv en kompressor foran forsterkeren, og se hvor mye lenger tonene holder seg. Moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vox AD30VT

US Highgain, full gain

Treble: kl: 1

Middle: kl: 2

Bass: kl: 4

Delay: kl: 2

Dra på med neck pickupen, og skru ned tone-potten for å få Slash aktig lyd. B)

Ah genialt, den lyden er god som gull!

Slash, ta deg et stev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Lurer på hvordan man får "solo lyd" lignende den i sanger som November rain, knocking on heavens door, estranged, comfortably numb osv.

Jeg har en Gibson LP standard og en vox ad30vt.

Hvordan får man de "lange" tonene uten at de "dør" ut for tidlig?

Er det overdrive og delay? Og er Pod xt live bra til slike "solo effekter"? Eller er det andre pedaler som gjelder?

Det meste av det ligger vel i fingrene. vil jeg påstå.

ta SRV, f.eks! Helt clean amp, men tone til han ikke gadd mer... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det ligger vel i fingrene. vil jeg påstå.

ta SRV, f.eks! Helt clean amp, men tone til han ikke gadd mer... :huh:

Clean ok, men ikke akkurat lavt. Det er et litt annet "heng" med en Fender på full blås enn på 2. Men det er også min erfaring som du sier fingra må være på plass. Det er også endel avhenging av gitaren. Sustain varierer fra gitar til gitar med treverk osv. og en crap gitar har ofte dårlig sustain. Enkelte Les Paul'er synger jo uenderlig av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

På Vox AD30VT

US Highgain, full gain

Treble: kl: 1

Middle: kl: 2

Bass: kl: 4

Delay: kl: 2

Dra på med neck pickupen, og skru ned tone-potten for å få Slash aktig lyd. B)

Vet at dette er en gammel tråd, men jeg er litt gira på GNR låter for tiden, og har derfor lyst og ha litt den samme lyden som dem og. Jeg har Vox AD30VT også, men skjønte ikke helt de instillingene. Treble, Middle og Bass og Delay er jo ikke nummerert i styrke, så mener dere som i klokkens visere? kl 1 = like over rett opp? kl = like over vanrett mot høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.