Web Analytics
Jump to content

Fjerne støy/skurring


hkh
 Share

Recommended Posts

Om noen har hørt på de opptakene jeg har lagt ut, har dere sikkert lagt merke til bakgrunnsstøyen. Tror kanskje det bare er pcen min som bråker, men jeg er ikke helt sikker. Det jeg lurer på, er to ting:

Hvordan fjerne støy?

Hvordan øke volumet til klipp jeg har spilt inn uten å få mer skurring?

Link to comment
Share on other sites

Ingen noise gates eller andre effekter fjerner støy. Jeg har prøvd MYE sjøl. Det er bare å glemme. Eneste måten å "fjerne" støy på, er å ikke ha støy når man spiller inn. Det er faktisk mulig. Men man må starte med kilden. Nr. 1, gitaren og pickupene. Så følger kabler. Kabler har faktisk mye å si. Så må du ikke minst passe på at kabelen ikke krysser en strømkabel. Dette genererer mye støy. Så kommer hvor du putter kabelen hen. Om du f.eks. bruker zoom 505 og putter den rett inn i et soundblaster lydkort kan jeg godt skjønne det støyer. Sist men ikke minst når det gjelder innspilling av vrenggitar på pc. Bruker du "gammeldags" magnetisk skjerm, lager dette MYE støy. Skru av skjermen og hør sjøl. Konklusjon: Støy når du spiller inn = støy når du spiller av. GLEM eq, noise gate osv osv osv.

Link to comment
Share on other sites

...men

Program som feks Adobe Audition har flere typer støyfilter som fungerer ganske bra på uniform støy (støy som er lik hele tiden). For å benytte dette er det viktig at du har opptak av bare grunnstøyen (normalt rett før der musikken begynner). Du merker av dette området, får støyfilteret til å analysere det, for deretter å be programmet fjerne all denne støyen på resten av fila.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mest pcen min som forårsaker bråket, men jeg jobber med saken (nye, støyfrie deler..)

Kan se om noen kabler krysser strømkabler.. kan hende.

Finnes disse støyfjernende programmene som plugin til cubase?

Hva med øking av volum, hvordan gjør dere det?

Link to comment
Share on other sites

Øking av volum kan gjøres på flere måter:

1. Normalize: øker volumet på hele fila slik at høyeste peak blir feks 0dB (kan velges selv).

2. Kompressor/limiter. Limiter er beregnet på å kunne øke volum masse uten at klipping forekommer. En kompressor vil også kunne kjøre opp volumet, samt at signalet komprimeres.

3. Gain: forsterker signalet på hele fila med et vist antall dB, ulempen her er at du ikke har kontroll på om fila vil bli overstyrt eller ikke.

Vil anbefale å normalize alle filene, da er det i tillegg lettere å "lese" lydfilene. Husk bare på at når du øker volumet på lyden, så økes volumet på støyen tilsvarende. Det er alltid en fordel å spille inn med så høyt signal som mulig slik at "avstanden" mellom støy og signal blir størst mulig.

Link to comment
Share on other sites

"Rådet" om at du bare kan glemme noise gate osv. er bare tull.

Driver mye med trading av bootlegs, og da får man ofte konserter som trenger litt til mye forbedring. Dette er mye mer kompliserte lydfiler enn et enkelt gitaropptak, ettersom det er alle instrumenter på en gang.

Benytter Audition.

Det jeg sannsynligvis først gjør er å velge/merke en bitteliten del av konserten som ikke inneholder annet enn ren støy. Så trykker jeg Alt+N (Capture Noise Reduction Profile). Så går jeg inn i Noise Reduction under Effects, og der tar jeg en preview hvor jeg velger "spill kun støy". Da hører jeg om noe av konserten blir fjernet. Hvis det er tilfellet så har jeg et for dårlig støygrunnlag, og jeg må lete litt bedre. Enkelte konserter har for mye klapping og resonans til å finne et område med ren støy...

Audition klarer dette (og mange andre ting for å forbredre konserter) helt utmerket. Bare positive tilbakemeldinger... Så dette med fjerning av sus og støy er ikke på noen måte umulig.

Men...

Noise gater som bare fjerner støyen når når man ikke spiller er noe drit. Enten så dreper man sustainen, eller så varer støyen unaturlig lenge før den kveles.

Link to comment
Share on other sites

Må forresten benytte anledningen til å takke studionerden oppi her for at han er studionerd :)

Alltid en solid informant når man har seriøse spørsmål.

IZotope Ozon som jeg ble anbefalt var et kupp som jeg fast benytter meg av (spesielt på disse bootlegene). Men det tar sin tid å sette seg inn i dette instrumentet. Blir fort til at jeg trykker meg gjennom presetsene og justerer litt derifra, mest på eq og reverb. De andre er et lite helvete å forstå seg på. Fant etter en stund ut at noe av det viktigste var å justere input-volum :rolleyes: Kjekt for å unngå kompresjon og bevare dynamikken.

Skulle gjerne gått en liten skole i iZotope Ozone for å få det bedre inn i ryggmargen hva som egentlig var behovet for låta... Men gjennomgangen av presets fungerer så absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Noise gate er betegnelsen på noe som fjerner støyen under et visst nivå, som du nevner "når man ikke spiller"

Den støyfjerningen som du har benyttet går ut på mer avanserte algoritmer enn som så, og for å pusse opp bootlegs funjker det fett, men ved studioinnspilling vil jeg påstå at det er drøyt signaltap, og det er bedre å fikse feilen i forkant enn å bedrive støyfjerningen i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt skjønne at det er et drøyt signaltap. Disse bootlegen jeg snakker om er ofte soundboard som holder ganske høy kvalitet. Hvis jeg finner/merker et område med ren støy så kan jeg rett og slett ikke høre at noe musikken forsvinner. Har lyttet mye ettersom frykten for å tap av kvalitet er stor. Og hvis jeg tror jeg hører at noe som er en del av musikken er med i "spill kun støy", eller at en noe av dybden forsvinner, så dropper jeg heller hele støyreduksjonen.

Når du sier studio så forstår jeg ikke helt hva du legger i det. At proffe studioer heller finner årsaken til støyen og gjør en korrigering der i stedet for å bruke noise reduction i Audition er ikke rart. Men trådstarter snakker om støy fra fra egen pc (eller kanskje noe annet) under opptak i et hjemmestudio. Hadde absolutt utført en støyreduksjon når forholdene i høyeste grad er kontrollerbare og programmet er såpass elegant, i stedet for å leve med sus og støy.

Når resultatene med bootleg er så gode som mine erfaringer, så kan vel ikke resultatene i behandlingen av et opptak fra hjemmestudio være noe dårligere.

Hvis du vet hva ligger i denne algoritmen og ut i fra det kan konkludere med at det er et drøyt signaltap, så vil jeg gjerne få en liten utredning om hvordan algoritmen opererer.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sagt så operer den vel med at signalet i det gitte(som er når den "sampler" støyen) frekvensområdet som det er støy i reduseres til støyen er borte, slik at hvis det f.eks er mye støy i området 6-10 khz, så vil en få et signaltap i den delen av frekvensspekteret.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sagt så operer den vel med at signalet i det gitte(som er når den "sampler" støyen) frekvensområdet som det er støy i reduseres til støyen er borte, slik at hvis det f.eks er mye støy i området 6-10 khz, så vil en få et signaltap i den delen av frekvensspekteret.

Det er feil.

Det benyttes noe som kalles Fourier-analyser av støysignalet. Hver frekvens-komponenet analyseres, det blir tatt en profil av støyen ved akkurat denne frekvensen, deretter gjøres det samme med neste frekvenskomponent. Antall komponenter det deles inn i avhenger hva men setter opp filteret til. Til slutt lages det en profil av dette, og denne profilen blir trukket fra lydkilden (ganske enkelt ved å invertere den og addere den med lydfila).

Litt vanskelig å forstå kanskje, men poenget er at den ikke berører selve musikken.

Adobe Audition/Cool Edit har flere ganger fått priser for dette støyfilteret.

Men selvsagt er det jo best å unngå denne støykilden i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jepp, absolutt verdtå sjekke ut. Fungerer veldig bra til sitt bruk.

Vil også tipse om at Adobe Audition 2.0 nå er sluppet, og her finner man mange forbedringer i forhold til tidligere versjoner:

- Støtte for ASIO

- En forbedret mikser med mye bedre route-muligheter (busser etc)

- En egen funksjon for mastring (de har kjøpt opp iZotope sin multiband kompressor).

+++ masse mer.

Også må man også ta i betratkning alle de innebygde effektene.

Last ned demo fra adobe.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann,   Jeg har tatt opp noe musikk før, men tenkte å investere i noe bedre utstyr denne gangen. Jeg har sjekket YouTube og Google, og funnet ut at jeg skulle gå til anskaffelse av Focusrite 18I8 (har også sett på Audient ID44 - antageligvis overkill? Da jeg er veldig alene). Uansett; Var egentlig fast bestemt på lydkort, men så ble det også sagt at jeg kunne bruke Headrush Pedalboard som lydkort / audio interface. Og en slik har jeg. Mitt spørsmål blir vel først og fremst, hvordan det brettet stiller seg i forhold, kvalitetsmessig, til de to andre lydkortene/AI jeg nevnte? Er det like-så-bra, bedre, dårligere, veldig mye bedre, eller hva? Jeg har ikke noe i mot å betale noen kroner, om jeg får kvalitet igjen for det. Jeg synes jeg sliter generelt litt med støy i utstyret mitt (alltid en eller annen buzzing-lyd, et sted, og det tar litt drepen på motivasjonen å spille tilkoblet - spiller for det meste "unplugged", selv med elgitar). Jeg ønsker i hvert fall bra utstyr. Noen forslag til hvor jeg kan begynne å løse dette problemet? Mener at jeg tok med gitar og forsterker til Gitarhuset på Alnabru også, og testet der, og "ingen buzzing". Kan det være noe med rommet mitt? At PC står der og andre ting?   Oppsummert; Jeg har gitarer, et Headrush Pedalboard, KRK Rokit 6 høytalere og en PC. Tenker å bruke Reaper som DAW til å begynne med. Jeg har et større ønske om kvalitet, og liten lag/latency. Og vil heller ha kvalitet (null irritasjonsmomenter) enn å spare noen kroner. Noen som vil hjelpe videre? Jeg er først og fremst en gitarspiller, og har dessverre mindre kunnskap om preamp, forsterker, etc. etc..    Takker og bukker for svar og hjelp!    
    • Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.