Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custom-bass, hvorfor, hva, hvordan? :)


MrWalker

Anbefalte innlegg

Dersom du skulle laget deg en custom-bass, hva ville du valgt da? Hva ville vært viktig for deg?

Liten/stor kropp? 34", 35", 36" skalalengde? Hvilke micer, etc.

Bass-forumet her har vært helt dødt et par dager, vi må vel klare å puste liv i en eller annen diskusjon her, vel?!?!?! :rolleyes::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ærlig si at jeg ikke er så kjent med specs på basser, men ut fra det jeg har testa tidligere;

i utgangspunktet samme hals og kropp som mosesbassen min, 5 strenger, 35" skala.

litt smalere hals, og justerbar nut.

kroppsfasong jfr alembic mark king deluxe;

http://store.yahoo.com/alembic/markkingdeluxe.html

er ikke så nøye på det kosmetiske, men om jeg fikk valget ville jeg hatt en av de villere toppene bl.a. alembic kjører; noe slikt:

http://store1.yimg.com/I/alembic_1883_6264362

kunne tenkt meg samme halspickup, og noe i samme gata som bromikk, bare humbucker med litt mer punsj.

rett og slett en litt modifisert utgave av bassen jeg har :D

kontroller: vol-tone-pickup-killswitch-bass/treble-mid gain/frekvens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel legge inn noen selv også! :D

Nå har jeg jo alt en custom-bass, så jeg har jo litt erfaring...

Saken var at jeg hadde en Fender Precision bass som var ombygget til 5-strengs fretless. Den var veldig bra, men det var noen momenter jeg savnet. For det første savnet jeg rekkevidde oppover, for det andre var spacingen litt i smaleste laget for meg.

Så derfor bestilte jeg en custom hos Frank Hovland i Bergen, dette var den gangen han jobbet på Flatøy Musikk i Vaskerelven (for bergenserne blant oss!). Han hadde bygget en del basser som jeg likte veldig godt, og derfor var det naturlig å be han om å bygge min. Min erfaring tilsa at jeg ikke trengte noe mer enn en mic på fretless, og den måtte stå i stol-posisjonen. Frank foreslo EMG DC-micen, som er varm og fin til fretless. Bassene han bygger har gjennomgående hals, og siden vi var enige om å forlenge gripebrettet så mye som mulig og lage en ekstra dyp cutaway, var dette en helt ideell designmetode. Vi valgte valnøtt til "vingene" fordi Frank hadde veldig god erfaring med dette for fretless. Gripebrettet er forøvrig i ibenholt, og har tilsammen nesten 3 oktavers lengde. Skalalengde er forøvrig 34". Strengeavstanden ble helt optimal... selv om jeg i ettertid ser at den kanskje ble litt i heftigste laget øverst på halsen. Jeg skal la Frank ta den inn litt en eller annen gang... kanskje jeg gjør det i år?? Med Schaller mekanikk og stol (forøvrig min favorittstol!) og en EMG preamp med sweepable mid ble det hele en ganske vellykket affære. Min optimale 5-strengs fretless (akkurat nå stemt B-G, men normalt bruker jeg E-C-stemming på den). Må jo ha bilde!!

hovland1.jpg

Neste gang jeg skal ha meg en custom-bass skal jeg vurdere følgende:

  • headless for å skape helt optimal balanse
  • semi-hollow for å spare vekt
  • 6 strenger
  • Passive Q-tuner micer
  • Rampe mellom pickupene ala Gary Willis

Kanskje skjer det noe morro snart?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noen gang skal en custom bass, så tror jeg for øyblikket den ville blitt slik:

  • Basswood med AAAA Quilt Maple i top
  • Fret'et bass
  • 5 strenger - 35''
  • Ebony fingerboard
  • Noe tilnærma "Wizard-neck" til Ibanez bare til bass da selvsagt!
  • Active 5-Control
  • Necktrough
  • Seymour Duncan SMB5A i neck & Seymour Duncan SMB5S i bridge
  • Forgylt gull schaller mekanikk
  • Gjennomsiktig lakk
  • Form som Tobias bassene
  • Piezo

Noe sånt..

Endret av Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noen gang skal en custom bass, så tror jeg for øyblikket den ville blitt slik:

  • Basswood med AAAA Quilt Maple i top

Noe sånt..

Hvorfor basswood?

De fleste ville nok valgt or eller ask, da disse har mer eller mindre de samme egenskapene, men er mye finere å se på. :) Problemet med basswood er at den ofte er litt grå i treverket, og egner seg best på heldekkende farger. Så med en kul finish ville det kanskje vært lurere med disse? :)

Selv har jeg en Grendel bass som har poppel i kroppen med flammelønnstopp. Poppel er egentlig i samme kategori som basswood, blir regnet for å være lite pent å se på. Grått og lite attraktivt som treverk. Men det låter som en kule, og gir masse respons. Min er nå blitt ganske fin i overflaten, likevel, så det går absolutt an.

Men tror ikke det er så mange som velger basswood som treverk i en custom. ;) Men ellers var det jo mye interessant der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm?

Jeg har jo akkurat kommet ut i andre enden av en slik prosess (mottok jo nylig min nye Benavente 6 fretless) så jeg har ikke noe i tankene akkurat nå.

Men her er spesifikasjonene på den nye fretless bassen.

  • Korina kropp, med Amboyna Burl topp
  • 3-lags lønn hals, med grafitt innlegg og ibenholt gripebrett
  • Benavente pickuper og pre-amp (3 bånd tonekontroll)
  • Intern Roland GK synth pickup
  • Hipshot stemmeskruer og stol
  • Dunlop StrapLok

Men om jeg skulle drømme opp en ny custom bass nå, på stående fot, måtte det kanskje være en semi-akustisk greie med seks strenger (ikke fretless denne gangen) og piezo pickup. Jeg liker nemlig Steve Swallow sin bass lyd. Han spiller en Citron halv-akustisk 5 strengers bass stemt E-C, med piezo pickup. Han spiller med plekter. Det låter litt som en dyp akustisk gitar. Fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34'' skala

4 strenger

infinity kroppsfasongen til warwick(hollowbody)

Copy_of_Warwick_Infinity.jpg

eller warwicks vampyre solidbody

WVSN4SW_body-front.jpg

2 bartolini p mikker satt opp i mirror med bartolini aktiv preamp.

farge? vet ikke ;)

edit: må jo ha neck trough

Endret av bazz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg skulle drømme opp en ny custom bass nå, på stående fot, måtte det kanskje være en semi-akustisk greie med seks strenger (ikke fretless denne gangen) og piezo pickup. Jeg liker nemlig Steve Swallow sin bass lyd. Han spiller en Citron halv-akustisk 5 strengers bass stemt E-C, med piezo pickup. Han spiller med plekter. Det låter litt som en dyp akustisk gitar. Fantastisk.

Der er jeg veldig enig med deg. Tror nok mye hemmeligheten ligger i piezo-pickups og plekter, for han har hatt mye av den samme basslyden i årevis. I dag spiller han på en semi-akustisk Citron, men tidligere har han brukt utelukkende el-basser. Først hadde han to identiske 4-strengere, der den ene var stemt E-G og den andre A-C, så gikk han over til en prototype laget av Ken Parker. Dessverre ble den bassen aldri satt i serieproduksjon. Når den først kom, var hele magien bort... men men. :)

Piezo kunne jeg veldig godt tenkt meg å ha på en ny custom jeg, også. :)

Har aldri testet MIDI på bass... men det er sikkert kult. Hvor langt ned kan du gå på din før du får problemer med trackinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest HeavyBassDude

P Bass Kropp (Mørke blå)

2x G&L MM Pickup

G&L Pre Amp

Jazz Bass Hals(modelert etter Geddy lee jazz bass) i Lønn(Flamme Lønn), gripebrett også i lønn, Matching Headstock og tynnere lag med finish på halsen, med bånd...

Status Graphite Bro(Sustainen I Statusen min er utrolig... er hørbar i over et minutt...)

Stemme Skruer: Gotoh FB3 og 1 Hipshot Bass Xtender.

La bella Hard Rocking Steel Strenger.

Lagd av.... G&L...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chafin Custom

Kropp av flammelønn

Mørkt treverk som "single ply binding"

Natural finish, kunn klarlakk !!

35"

4 strengs

5 delt gjennomgående hals (Flammelønn og PurpleHeart)

Ibenholt gripbrett (Stripped Ebony)

Ikke den helt rene sorte Ibenholten !

Ingen "markers" på gripbrettet bortsett fra 12te fret

Sort (Black Chrome) hardware

Bartolini Soapbars !!

jepps .... det ønsker jeg meg !!

og er bestilt ....

og dukker opp i løpet av året en gang !

.......

Denne blir laget av Ben Chafin, som også har laget gitar til Zakk Wylde (Dean Muddy Bullseye)

og Dimebag gitarene til Dean !

Forøvrig også mannen bak Jeff Berlin bassen som Walker var i besittelse av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chafin Custom

.......

Denne blir laget av Ben Chafin, som også har laget gitar til Zakk Wylde (Dean Muddy Bullseye)

og Dimebag gitarene til Dean !

Forøvrig også mannen bak Jeff Berlin bassen som Walker var i besittelse av !

Høres kanon ut!! :)

Ja, den bassen forlot bygningen i går... det var litt vemodig, som vanlig, men når målet er en custom, så... :D Det var den bassen jeg brukte minst for tiden, selv om det ikke var på grunn av kvaliteten på noen måte! Kanonbass!

Så hvis bassen din blir i samme høye kvalitet, kan du begynne å glede deg med en gang! :)

har jo sett bilder av dette spesialverket ditt, og det blir garantert konge! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.